Intrebare pentru viitor

46 Responses to Intrebare pentru viitor

  1. alterego1968 says:

    Nu-s convins ca trebuie sa-i imputam lui Hegel vreo eroare de cronologie. Arianismul iudeo crestin cristalizat in islam (cred ca esti de acord), e anterior atanasianismului crestin, al carui esec (post Niceea), este raspunzator de aparitia manifesta a islamului, de altfel. Si Arie si Atanasie comit aceeasi eroare, sau perpetueaza eroarea primara – il rup pe Om de Dumnezeu. Ca arianismul a supravietuit nu se vede doar in Islam ci si in adventism care in pofida declaratiei trinitariene, manifesta efecte vizibile ale exprimarii genei ariene din adn-ul sau. Asa se explica accentele puternice de fundamentalism, ca are nevoie de „lumina mai mica” care sa arate spre „lumina mare”(adica de un nou profet de tip Mahomed) ale carui invataturi sunt preferate ca substitut pentru Invatatura, ca predica preponderent de la amvoane invatatura vechi testamentara, cu accent pe alteritate, etc.
    Acuma, gradinita de care vorbesti ar fi incomplet descrisa daca excludem turnul din centru ei, turn pe care omul il construieste continuu inca din timpuri imemoriale. Intuitia lui Hegel, potrivit careia, Dumnezeu locuieste in fiece om o regasim si la Sorensen sub forma „singularitatii” pe care o pomeneai nu de mult ca raspuns la intrebarea „de ce faci tu ceea ce faci?”.
    Daca lui Hegel i se poate imputa ceva, ei bine acel ceva este perpetuarea erorii primare(hamartano), atunci cand vorbeste de Dumnezeu ca facand parte din sine, ca si cum Dumnezeu si Sinele sau sunt ceva diferit. Idem Sorensen cu Singularitatea, idem fiecare din noi cand zicem „viata mea”, adica Viata e una si Eu sunt alta(altul), perpetuand sentimentul rupturii de Intreg.
    Hristos e primul care spune explicit : „Eu sunt Calea, Adevarul si Viata”, El o spune pentru ca „cunoaste” acest lucru intr-un mod strain celor mai multi dintre noi. Intuim ca e asa, ca noi si Tatal una suntem, dar nu cunoastem definitiv (pare ca nu ajuta constructia prin concept, prin clasificare, prin etichetare).
    Turnul Babel e o expresie a puterii noastre, o declaratie de independenta, de alteritate, de suveranitate, scrisa prin conceptualizare, ori mai exact e incercarea de a-l conceptualiza pe Dumnezeu sau o incercare a sinelui iluzoriu de a subordona sinele autentic. Hristos intoarce piramida puterii cu baza in sus si varful in jos, zicand ca cel mare e cel care renunta la putere. Acuma, pentru ca e imposibil sa controlezi „singularitatea”, se intampla in noi tot felul de angoase, de care trebuie sa scapam ori macar sa le atenuam ca voce, altminteri nu putem supravietui ca sine iluzoriu. Cum abandonul este asociat in lumea sinelui iluzoriu cu lasitatea, cu acceptarea unei situatii fara impotrivire motivata de lipsa curajului, refuzam abandonul propus de Hristos, marginalizandu-i Invatatura. Dar daca tocmai abandonul presupune curaj, iar refuzul acceptarii e dovada lasitatii, ce ne facem? Si daca nu putem subordona prin ratiune gaura neagra din noi, insemneaza numaidecat ca ea nu exista, adica negarea lui Dumnezeu e legitima pana la os? .
    Si daca taman abandonul ne poate duce spre o realitate care completeaza lipsurile celor trei paradigme, si fiind net deasupra lor poate sa impinga omenirea spre saltul de care are nevoie pentru „Interstelar”? Ar fi unicul paradox al lumii noastre, e chiar asa imposibil de digerat?
    Cine mai stie?

  2. taranprost0 says:

    Foarte buna prezentarea. Si eu cred ca pe masura ce iei o religie mai in serios ajungi la „ireductibile”.Ideea postmoderna ca toate naratiunile religioase sunt egale ca valoare mi se pare devalizanta .

  3. „Nu-s convins ca trebuie sa-i imputam lui Hegel vreo eroare de cronologie. Arianismul iudeo crestin cristalizat in islam (cred ca esti de acord), e anterior atanasianismului crestin, al carui esec (post Niceea), este raspunzator de aparitia manifesta a islamului, de altfel”.

    Corect. Islamul este iudeo-crestinim. Totusi, sub aspectul istoriei universale Hegel are o problema aici.

  4. Amaranthine Sophia says:

    Exista cineva care sa fi conceptualizat „gradina”? As vrea sa înțeleg mai in detaliu.

  5. Amaranthine Sophia says:

    aceasta conceptualizare nu ar ajunge sa fie inca o filozofie printre toate celelalte, inca un fruct?

  6. alterego1968 says:

    „Corect. Islamul este iudeo-crestinim. Totusi, sub aspectul istoriei universale Hegel are o problema aici.”

    Cat se poate de corect scumpul meu prieten! Si totusi ….oare nu cumva putem discuta de o conventie prin zona aasta? Stiu, pare ca apararea pe care i-o fac lui Hegel suna cumva fortat. Dar te intreb eu pe tine, il suspectezi pe Hegel ca fiiind ata de tampit incat sa nu cunoasca ordinea cronologica a evenimentelor. E ca si cum l-ai suspecta pe Eminescu ca n-a cunoscut datele bataliilor de la Rovine si Nicopole. Oare nu alta vrea omul sa zica? Ma gandesc si io!

  7. alterego1968 says:

    As face o completare Islamul este ARIANISMUL iudeo crestin!

  8. alterego1968 says:

    Intelepciune Nepieritoare(?) pune clar intrebarea la care doresti raspuns!

  9. dysangeliumm says:

    …istoricii pe care mi-i imaginez eu in anul 3000 sau in anul 2100, sper mai devreme, vor privi cu ochi analitic…

    Edy ca pastor inteleg sa fii optimist (asta e treaba religiei sa ne detaseze de lumea in care traim) 😉

  10. Amaranthine,

    Daca conceptualizezi gradina o demistifici. Multi au facut-o deja insa publicul este intr-un vis. Ai muscat din fructul oprit atunci cand intelegi ca consumul este vis si visul este de consum.

  11. Este ca si cum ai intreba daca motivul pesterii la Platon nu este decat tot o umbra in pestera. Edenul este prima aparitie a pesterii in istoria gandirii. Sarpele este Socrate, Eva este Platon, Adam este primul preot care reface pestera, femeia care zdrobeste capul sarpelui este prima profetesa si #MeToo.

  12. Completare bine venita.

  13. dys,

    Unii numesc asta credinta.

  14. Amaranthine Sophia says:

    Unul din motivele pentru care imi doresc sa fiu autosustenabil este sa nu sustin cultura de consum, care e sclavie si distrugerea planetei. Consumul iar nu progresul stiintei o distruge. Ma gandeam ca e ceva mai complex si nu inteleg.

  15. Amaranthine Sophia says:

    Ma gandeam la episodul din black mirror, acela cu oamenii inchisi intr o lume virtuala, obligati sa priveasca reclame si sa consume. Cel care o ajuns pe scena si s-a revoltat, o ajuns tot un bun de consum. Nu explic mai in detaliu pt. ca stiu ca ati vazut episodul. Dar daca suficienti ne trezim si facem ceva concret sa iesim din societatea de consum, atunci se prăbușește.

  16. E ca si cum l-ai suspecta pe Eminescu ca n-a cunoscut datele bataliilor de la Rovine si Nicopole.

    Ba a cunoscut, si tocmai aici e problema. Inversand ordinea bataliilor, Eminescu il face pe Mircea sa castige acolo unde pierduse Sigismund. Mircea = negarea negatiei. De fapt, dezastrul de la Nicopole arata irelevanta istorica a bataliei de la Rovine.

  17. dysangeliumm says:

    Submission de Michel Houellebecq, prezinta un viitor de care imi este teama ca nu vor scapa copiii nostri.

  18. Vestele galbene s-ar putea sa ajute profetia lui Houellebecq.

  19. dysangeliumm says:

    va pisez iarasi cu EH:

    „It is a truism that many who join a rising revolutionary movement are attracted by the prospect of sudden and spectacular change in their conditions of life. A revolutionary movement is a conspicuous instrument of change…..
    There is in us a tendency to locate the shaping forces of our existence outside ourselves. Success and failure are unavoidably related in our minds with the state of things around us. Hence it is that people with a sense of fulfillment think it a good world and would like to conserve it as it is, while the frustrated favor radical change. The tendency to look for all causes outside ourselves persists even when it is clear that our state of being is the product of personal qualities such as ability, character, appearance, health and so on. “If anything ail a man,” says Thoreau, “so that he does not perform his functions, if he have a pain in his bowels even … he forthwith sets about reforming—the world.”

  20. polihronu says:

    Isus, frustratul.

  21. Mai e si parintele Burlacu, il omisesem. Stolnici pare ca se situeaza pe o pozitie mai moderata, mai plina de modestie. Afirma raspicat ca nu cunoastem mecanismele prin care are loc evolutia, sau ca ele nu sunt nici pe departe deplin elucidate.

  22. polihronu says:

    Ceea ce spuneam si noi pe-aici, fara sa avem vreun motiv sa punem la indoiala evolutia in sine.

  23. dysangeliumm says:

    „Dezbatere creationism – evolutionism cu Stolnici si Sonka de partea evolutiei si doi pastori crestini de partea creationismului, la Speranta tv.”

    o demonstratie a motivelor ptr care echipa lui gigi becali este net superioara Barcelonei. Demonstratia se bazeaza pe faptul (de necontestat!) ca echipa lui gigi e mai mereu prezenta in Bucuresti spre deosebire de Barca. 😉

  24. Ianis says:

    Poli, data viitoare sa o spui raspicat, ca sa priceapa si cei slabi in credinta 🙂

  25. polihronu says:

    Pina cind, drace?! Iata un comentariu de-al lui Edi de-acum aproape opt ani (pescuit la intimplare cu google-u’).

  26. dysangeliumm says:

    sunt doar cu 20 de ani in urma:

    About twenty years ago this simplistic view of evolution began to crumble. The road from an inventory of proteins to functional three-dimensional anatomy is a long one and the protein ‘parts list’ provided by the genome project is useless without the ‘assembly instructions’. Even today, in the absence of foreknowledge, nobody can predict from a genomic sequence what the actual organism might look like, let alone how random changes in the genome sequence would translate into changes in phenotype.
    Genes make a difference only when they are expressed (that is, switched on), and it is here, in the field of gene control and management, that the real bioinformatics story begins. This emerging subject is known as epigenetics, and it is far richer and more subtle than genetics in isolation. More and more epigenetic factors which drive the organization of biological information patterns and flows are being discovered. The refinement and extension of Darwinism that is now emerging – what I am calling Darwinism 2.0 – is yielding an entirely new perspective on the power of information in biology, ushering in a major revision of the theory of evolution.

  27. dysangeliumm says:

    virus in virus in virus.. bit peste bit

    But the vast and complex web of life on Earth is woven from information exchange between individuals and groups at all levels, from bacteria to human society. Even viruses can be viewed as mobile information packets swarming across the planet. Viewing entire ecosystems as networks of information flow and storage

  28. o demonstratie a motivelor ptr care echipa lui gigi becali este net superioara Barcelonei. Demonstratia se bazeaza pe faptul (de necontestat!) ca echipa lui gigi e mai mereu prezenta in Bucuresti spre deosebire de Barca. 😉

    Ar fi de inteles daca Tibi si predicatorii lui ar avea dileme legate de stiinta, ca Stolnici, sau macar le-ar fi rusine pentru ce spun. Oamenii traiesc intr-o bula, dar bula e banoasa.

  29. ge2oana says:

    Rusine !?

    Haideti, domnu´ Edi, ce dracu´ dom´le, rusinea exista DOAR acolo unde e bun-simt (daca zic….bun-simt comun ma pun rau cu Taxi ) , in rest ce dracului rusine !?
    In era asta noua SDA, orice prost facut gramada e destept,orice semi/doct stie de te doare mintea, orice kkcios religios&galacios e apologetu´ lu´ peste,dom´le, matale nu intelegi ca tupeul&prostia e regula si baza la tot(!?) ce inseamna SDA !?

    Ok, daca ar fi doar SDA…..

    Si cica eu is a dracului…. !
    Pai daca eu is a dracului, nerusinatii astia cum sunt !!??

    Ma duc la baie ca m-a apucat indignarea !

  30. dysangeliumm says:

    evolutia este vizibila peste tot, nu numai in biologie. In economie se numeste „economia de piata”, in politica se numeste „democratie”, in religie se numeste „meme”. Biserica insasi este un produs al evolutiei. Cat despre „subsemnatul crestin creationist” (aka Tibi) :

    „The individuals who are unable to question their beliefs are more biologically fit than individuals who are capable of questioning their beliefs. ”

    tot evolutia bat-o vina

  31. ge2oana says:

    Am si eu o dilema….

    Astia care traiesc in bula asta banoasa, dom´le, adica sa nu stie ei cam ce si cum e cu lumea asta !?
    Ca de vorghit ca la Bucuresti, adica cu dictie , masurat,calculat/manipulat si dat la prosti, se pricep.
    Ba inca stapanesc si o dialectica bine articulata made in SDA,adica iti intorc caciula-n cap zambind.
    Nu ca ar avea dreptate, cu caciula zic, da´ le merge, si inca bine.
    Cu o mica specificatiune , atata timp cat joaca-n hora si canta-n cor.
    In corul mare SDA.

    Dilema mea e si mai mare cand am vazut coristi de renume cum au zburat cu lutu-n cur doar pt ca in loc de si bemol au cantat fa nasol.
    Pai numai pt atata !?

    Hmmm, ce sa zic, mare dracie , ca sa nu zic….paradox.

  32. dysangeliumm says:

    „Astia care traiesc in bula asta banoasa, dom´le, adica sa nu stie ei cam ce si cum e cu lumea asta !?”

    He seems to be quoting Luther as he nailed his theses to the door of the church in Wittenberg, but poor Kurt Wise reminds me more of Winston Smith in 1984 – struggling desperately to believe that two plus two equals five if Big Brother says it does. Winston, however, was being tortured. Wise’s doublethink comes not from the imperative of physical torture but from the imperative apparently just as undeniable to some people – of religious faith: arguably a form of mental torture. I am hostile to religion because of what it did to Kurt Wise. And if it did that to a Harvardeducated geologist, just think what it can do to others less gifted and less well armed. Fundamentalist religion is hell-bent on ruining the scientific education of countless thousands of innocent, well-meaning, eager young minds. Non-fundamentalist, ‘sensible’ religion may not be doing that. But it is making the world safe for fundamentalism by teaching children, from their earliest years, that unquestioning faith is a virtue.

  33. dysangeliumm says:

    Kurt Wise :

    Although there are scientific reasons for accepting a young earth, I am a young-age creationist because that is my understanding of the Scripture. As I shared with my professors years ago when I was in college, if all the evidence in the universe turns against creationism, I would be the first to admit it, but I would still be a creationist because that is what the Word of God seems to indicate. Here I must stand.

  34. dysangeliumm says:

    „in times of social instability animals refrain from aggressive actions to avoid escalation of conflicts and to promote group cohesion.”
    https://www.research-in-germany.org/news/2019/4/2019-04-08_Social_insecurity_also_stresses_chimpanzees

  35. dysangeliumm says:

    „Vestele galbene s-ar putea sa ajute profetia lui Houellebecq.”

    vestele galbene si focul de la Notre Dame

  36. dys,

    Ce face romanul lui Michel Houellebecq sa fie profetic este portretul lui Fracois ca „ultimul om”, in sensul lui Nietzsche, in particular, ca ultimul francez sau ultimul european. Este usor de inteles apelul lui La Pen in acest context si alianta cu Islamul impotriva ei, asa cum anticipeaza Michel Houellebecq.

  37. Unde e Napoleon sa puna artileria pe parizieni? Orice revolutie, ca sa nu cada in nihilism, are nevoie sa tina gloata sub teroare. Daca nu ai stomac pentru ghilotina nu fa revolutie. Cei care au daramat Ancien Regime nu au ezitat sa execute sumar vandalii din propria tabara. Trotsky a ordonat marinarilor sa impuste pe loc orice rusnac care va trage o dusca de cognac din beciul tarului in Palatul de iarna. Vestele Galbene, la fel ca Antifa, nu sunt o revolutie pentru ca nu au program si disciplina. Daca ar exista o revolutie reala in Franta ar fi „reeducati”.

  38. Solutia lui Stalin pentru Antifa in Berlinul de Est: ii bagam in partid si apoi ii condamnam pentru deviationism.

  39. dysangeliumm says:

    nu inceteaza sa provoace. El si Zemmour

    President Trump doesn’t like the European Union; he thinks we don’t have a lot in common, especially not “values”; and I call this fortunate, because, what values? “Human rights”? Seriously? He’d rather negotiate directly with individual countries, and I believe this would actually be preferable; I don’t think that strength necessarily proceeds from union. It’s my belief that we in Europe have neither a common language, nor common values, nor common interests, that, in a word, Europe doesn’t exist, and that it will never constitute a people or support a possible democracy (see the etymology of the term), simply because it doesn’t want to constitute a people. In short, Europe is just a dumb idea that has gradually turned into a bad dream, from which we shall eventually wake up. And in his hopes for a “United States of Europe,” an obvious reference to the United States, Victor Hugo only gave further proof of his grandiloquence and his stupidity; it always does me a bit of good to criticize Victor Hugo….—but I admire the persistence of orthodoxy in its own lands, I think Roman Catholicism would do well to take inspiration from it, and I believe that the “ecumenical dialogue” could be usefully limited to a dialogue with the Orthodox Church

    https://harpers.org/archive/2019/01/donald-trump-is-a-good-president/

  40. dysangeliumm says:

    intre timp in tara lui „Verboten!”.
    Chiar daca in majoritatea landurilor este interzis orice eveniment distractiv (Tanzverbot) in vinerea mare, o asociatie umanista din München a reusit sa castige in instanta dreptul de a organiza un Dance Party. Pe afis langa o oaie zambitoare scrie „distractie ca inainte de crestinism” 😉

  41. MH, la fel ca Dostoyevsky pe care il admira, intelege bine sufletul omului dar este un reactionar. Nu exista drum de intoarcere in trecut. Pana si populisti ca La Pen vorbesc acum mai degraba despre reforma UE decat de exituri. Sunt insa de cord cu ideea ca democratia reprezentativa a ajuns un scam.

    Cat despre US, Obama a fost un presedinte ineficient dar cel putin avea viziune. Trump nu are viziune si asta place unui sceptic ca MH.

    MH isi face bine auto-portretul in cartile lui, este intelectualul nihilist care a obosit si are nostalgia sa se supuna unei autoritati transcendentale.

  42. In curand, Tanzverbot de Ramadam.

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: