Bolnavul Inchipuit


Am urmarit cu placere in anii precedenti, de mai multe ori, spectacolul fermecator pus in scena Teatrului National din Cluj-Napoca de o echipa actoriceasca talentata, avandu-l in rolul central pe maestrul Anton Tauf. Personajul ultimei piese a lui Molier-Argan, un ipohondru simpatic si cuceritor, este jucat remarcabil, asemenea si celorlalte personaje ale scriitorului francez care performeaza in aceeasi nota calitativa. O veritabila si fina comedie, care insa excede cadrul acestei categorisiri. Este mai mult decat atat. E o dezbatere tematica supusa atentiei spectatorilor cu privire la simtamantul uman de aprehensiune in fata mortii, o dezbatere filosofica a relatiei dintre muritori, o dezbatere despre stiinta medicala si impactul ei curativ.

Pe scena publica, exista in aceasta perioada o efervescenta a dezbaterilor. Corul celor sceptici, care e galagios, cu o intreaga partitura de scenarii fara credibilitate, teorii panicarde si conspiratii fanteziste. O abundenta de stiri negative ale caror titluri amplifica premeditat tensiunea devenita cronica si generalizata. Nota precumpanitoare este data de fatalismul exacerbat, critica generala si argumentatia ingusta. Cadrul favorabil pentru ca receptorii sa fie infectati incorporal de virusul pandemic al panicii. Justitiarii de serviciu fac si ei prezenta tumultos.

Disensiuni explicite in raspunsurile si reactiile autoritatilor, pe plan local, national, european si global. Prelungirea sau nu a starii de urgenta, ridicarea restrictiilor, tratamentul cu hidrogenat de oxigen sau dezinfectant injectat. Acuzarea Chinei si solicitarea de despagubiri de catre SUA si Germania, acuzarea armatei americane ca ar fi raspandit virusul de catre China. Echilibrul noii ordini mondiale redevine in prim-planul strategiilor guvernamentale ale marilor puteri. Trump vs. Xi, un meci de o anvergura nemaintalnita, pe planuri multiple, cu efecte determinante.

Incertitudinea este una din caracteristicile societale prezente. Lipsa leacului pentru Covid-19, perspectivele sumbre ale unor sectoare intregi din economie, sistemul educational nepregatit si neadaptat actualelor limitari completeaza peisajul alarmat si alarmant. Orizontul implicatiilor profunde din punct de vedere economic, social si politic este inca neclar. Specialistii, analistii, formatorii de opinie livreaza avid scenarii de factura apocaliptica. Cert este ca toate economiile lumii se vor contracta, unii avansand procente chiar cu doua cifre! Confruntati cu asemenea perspective, potentate de media, nesiguranta devine cronica, iar victimele panicii ingroasa randurile bolnavilor inchipuiti( sau nu). Cu cat teoria conspirationista cu care ne raliem este mai sinistra, cu atat ne simtim mai speciali. Am fost surpins sa aflu cum persoane, onorabile de altfel, imbratiseaza si propaga teorii neroade si neverosimile. Filtrul ratiunii risca sa fie suspendat in momente de criza.

In ultimul act al piesei lui Molier, Beralde ii sugereaza lui Argan sa devina el insusi medic, pentru ca, nu-i asa, nici o boala nu indrazneste sa atace un Medic. O cale facila pentru bolnavul inchipuit de a-si satisface propria nevoie obsesiva.

Multi Doctori se intrevad la orizont…

8 Responses to Bolnavul Inchipuit

  1. polihronu says:

    Regretatul Anton Tauf.

  2. Ianis says:

    Filtrul ratiunii risca sa fie suspendat in momente de criza.

    Oamenii cu gandirea fundamentalista ( de exemplu cei religiosi) aveau filtrul defect si pe timp de pace dar acum au gasit ocazia sa „depuna marturie”.

    Pe de alta parte, nu stii de unde sare iepurele conspiratiei si fake-news-ului.
    Filosoful Agamben, in general cu toate tiglele pe acoperis, s-a transformat peste noapte in negationist al pandemiei.

    https://www.lemonde.fr/idees/article/2020/03/24/giorgio-agamben-l-epidemie-montre-clairement-que-l-etat-d-exception-est-devenu-la-condition-normale_6034245_3232.html

    https://www.conspiracywatch.info/le-conspirationnisme-legitime-giorgio-agamben-et-la-pandemie.html

  3. ANDREI IRIMIE says:

    Oamenii cu gandirea fundamentalista ( de exemplu cei religiosi) aveau filtrul defect si pe timp de pace dar acum au gasit ocazia sa “depuna marturie”.

    Adevărat!

    Apoi, da, am observat multe persoane relativ echilibrate, cel puțin aparent, cărora țiglele au început sa le cada masiv…

  4. Agamben este prizonierul tezei sale cu privire la starea de urgenta si homo sacer. Ceea ce nu vede el este ca aspectul biopolitic al pandemiei implica lupta intre cei care valorizeaza biosul – mere life – si cei care valorizeaa zoe-ul neoloiberal – adica wallstreet si economia de consum – inclusiv religios. Are dreptate cand spune ca toti am devenit homo sacer insa este o eliberare a vietii.

    Tentatia marxismului e puternica aici si vreau sa o extind la piesa lui Moliere. Dubletul medic-bolnav are loc ininte de Revolutia Franceza. La fel ca Burghezul Gentilom – Argan este un narcisist care isi rezolva complexul intr-o lume imaginara. A fi gentilom, bolnav, sau medic – a fi important. A fi Trump, a fi Xi, Duterte, Bolsonaro, Orban, Ki, a fi MAGA, Ungaria Mare, Polonia re-catolica, a avea solutii imaginare la boli imaginare.

    Solutia (marxista) pentru Argan este Marat – medic iacobin, bolnav iacobin, burghez iacobin. Iacobinii au inventat clinica moderna, boala ca realitate obiectiva, au asezat cetateanul in locul gentilomului. Louis XVI – „unsul domnului” – devine cetateanul Capet si este executat pentru tradare. Comedia se transforma in tragedie. Suntem deocamdata in faza de comedie…

  5. Sorin Săndulache says:

    Poli
    Regretatul Anton Tauf.
    Uneori, viața este de o ironie și sarcasm, absolut geniale, dacă n-ar avea și parfumul sau miasma tragismului, care poate întrece orice închipuire – chiar și pe cea a ipohondrului!

  6. Agamben = Foucault ^2.

  7. Bogdan Vodita says:

    Repostez alt link, intrucat cel anterior a fost sters (imi permit totusi sa apreciez ca o exagerare cu rol polemic/retoric cele afirmate de Agamben. Una e stiinta medicala si alta aparatul medical birocratic cu cohorta de functionari publici, gen sanepid, etc.) https://www.stiripesurse.ro/cum-a-ajuns-stiinta-religia-timpurilor-noastre-giorgio-agamben_1467238.html

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: