Sora Aziza vs. White
28 iunie 2014 54 comentarii
Citind cartea ”Infidel” de Ayaan Hirsi Ali, am observat anumite paralele între diferitele abordări și mișcări de redeșteptare islamice și echivalentul lor creștin. În continuare voi compara afirmațiile sorei Aziza, profesoara de la liceul din Nairobi, cu afirmații ale Ellenei White. Ultimele au fost preluate din ”Tragedia veacurilor”, ”Calea către Hristos”, ”Mărturii” și diverse compilații.
Sora Aziza
1. Scopul rugăciunii era să fim conștiente – în mod constant conștiente de prezența lui Dumnezeu și a îngerilor, și a supunerii interioare față de voința lui Dumnezeu care ne permitea fiecare gând și acțiune în fiecare zi.
2. Sora Aziza ne-a amintit despre îngerii care zburau deasupra umerilor noștri. În stânga și în dreapta, ei ne înregistrau toate gândurile, intențiile și ideile – bune sau rele. Chiar dacă ne acopeream și ne rugam, nu era suficient în fața lui Dumnezeu. Ceea ce conta era intenția. Dacă îți zbura mintea, dacă o făceai din motive nepotrivite, Dumnezeu și îngerii puteau să vadă în inima tași să afle aceste lucruri.
3. În clasă, sora Aziza ne înșiruia seducțiile Satanei: dorința de a fi frumoasă și de a-i atrage pe bărbați; impulsul de a te distra; muzica și cărțile lumești. Ea cunoștea toate aceste lucruri. Dar viața aceea era prea goală pentru ea. Și-a dat seama că ceea ce dorea cu adevărat era să devină o bună musulmană. Credința ei devenise mai profundă, mai dreaptă și mai pură.
4. Sora Aziza ne-a vorbit pentru prima dată și despre lupta interioară, jihad-ul din fiecare dintre noi: supunerea tuturor dorințelor. Trebuia să vrem să ne supunem părinților noștri și să ne comportăm într-o manieră care răspândea bunătate. Trebuia să vrem să avem îndatoriri. Trebuia să ne amintim de dorința lui Allah cu fiecare gest al fiecărei zile și să alegem să ne înfățișăm Lui.
5. Sora Aziza ne vorbea despre evrei. Îi descria în așa fel încât mi-i imaginam monstruoși din punct de vedere fizic. Diavolii și jinii pur și simplu plecau din capetele lor ca să-i inducă în eroare pe musulmani și să răspândească răul. Tot ce mergea rău era din vina evreilor. Tiranul irakian Saddam Hussein, care atacase Revoluția Islamică în Iran, era evreu. Americanii care-i dădeau bani lui Saddam erau controlați de către evrei. Evreii controlau lumea și de aceea noi trebuia să fim puri: ca să rezistăm acestei influențe diavolești.
6. Sora Aziza ne spunea că era de datoria noastră să le convertim pe colegele noastre creștine. Ne spunea că era singura modalitate de a le scuti pe prietenele noastre de chinurile iadului.
M-am dus la sora Aziza și i-am zis: ”Celelalte fete nu vor să devină musulmane. Părinții le-au crescut în religia lor. Nu e vina lor și nu cred că e corect ca ele să ardă în iad.” Sora Aziza mi-a spus că mă înșelam. Prin mine, Allah le dăduse o șansă. Dacă ele respingeau adevărata religie, atunci era corect să ardă în iad.
Ellen White
1. Fiecare faptă, fiecare cuvânt, fiecare gând trebuie să fie adus supunere faţă de Hristos. Fiecare gând este însemnat ca şi când ar fi o singură persoană în toată lumea şi atenţia cerului este concentrată asupra acelei persoane.
2. Nu trebuie făcute fapte pe care nu aţi vrea ca îngerii cei sfinţi să le înregistreze în cărţile de sus. Singura ţintă să vă fie slava lui Dumnezeu. În cărţile din ceruri, sunteţi înregistraţi exact cum vă stăpâniţi în viaţa de cămin.
Mi-a fost arătat că îngerul raportor înregistrează cu credincioşie fiecare dar oferit lui Dumnezeu. Motivul dăruirii este de asemenea înregistrat.
3. Mi-au fost relatate multe întruniri de acest fel. Am văzut veselia, etalarea în îmbrăcăminte, împodobirea personală. Ochii scânteiază, obrajii se îmbujorează, conştiinţa doarme. […] Printre cele mai periculoase surse de plăcere se numără teatrul. […]Prin intermediul romanelor şi povestirilor din reviste, Satana este la lucru spre a umple mintea cu gânduri nereale şi neserioase.
4. În supunerea totală faţă de Domnul Isus Hristos există pace. Ascultarea de Dumnezeu aduce odihna. Consacră-te lui Dumnezeu în fiecare dimineaţă; fă din aceasta prima ta lucrare! Rugăciunea ta să fie: „O, Doamne, primeşte-mă să fiu cu totul al Tău. Aşez toate planurile mele la picioarele Tale. Foloseşte-mă astăzi în serviciul Tău”. Aceasta este o lucrare ce trebuie săvârşită zilnic.
5. În vremea aceea a fost creat ordinul iezuiţilor, cel mai tiran, cel mai lipsit de conştiinţă dintre toţi apărătorii papalităţii. Călugării acestui ordin erau cu totul izolaţi de orice fel de legături pământeşti, cu raţiunea şi conştiinţa complet înăbuşite. N-a existat o crimă mai oribilă pe care să n-o săvârşească, nici o prefăcătorie prea perfidă la care să nu recurgă. […] Biserica va face apel la braţul puterii civile şi papistaşii şi protestanţii se vor uni în această lucrare. […] Va fi chemată în ajutor legea împotriva celor ce păzesc porunca a patra.
6. Oamenii care sunt angajaţi în proclamarea ultimei solii de avertizare a lumii, o solie care urmează să hotărască destinul sufletelor […]
Nu trebuie să lăsăm lumea să ne convertească, ci noi trebuie să ne luptăm cu cea mai mare stăruinţă să convertim lumea. Îi implor pe părinţi să îşi aşeze copiii acolo unde nu vor fi ademeniţi de o educaţie falsă. Unica lor siguranţă stă în a învăţa de la Hristos. El este marea Lumină a lumii. Orice alte lumini, orice altă înţelepciune sunt nebunie.
Unde este echivalentul crestin ca nu l-am vazut niciunde?????
serios…acuma extrema este prea vizibila,ce trebuie sa intelegem,ca musulmanii sunt defapt crestini sau ca white e un geniu…?
Marcus, felicitări!…deja mă simt mai luminat cu 2 minute!!..mă intreb ce s-ar fi făcut omenirea fără aportul considerabil al celor două:))
Totusi eu zic să o întroducem și pe sora Baba Vanga-oarba, căci dacă stam ”stramb” si analizam ”drept” , s-ar parea ca aceasta era nepocaita, din moment ce nu îl introduce în ””vederile” dumneaei pe cel care v-a salva omenirea..
Să recapitulăm!
După ce ne-a lăsat să răsuflăm puţin în 2013, fiindcă doar cu doi ani înainte ne promisese că duşurile radioactive vor ucide orice urmă de animal sau vegetaţie din emisfera nordică şi că va începe un război între musulmani şi europeni, Baba Vanga ne propune pentru 2014, tuturor, fără discriminare, cancer sau o altă boală de piele///(statistica spune că , cancerul a luat avânt!)..ce profet în toată regula , pe bune!
Spre „delectarea” şi „încântarea” sufletului, puteţi citi şi celelalte preziceri ale Babei Vanga, lectură plăcută!
2011 – Din cauza „duşurilor” radioactive din Emisfera Nordică – niciun animal şi nicio plantă nu vor supravieţui. Musulmanii vor începe un război împotriva europenilor
2014 – Majoritatea oamenilor de pe Planetă va avea cancer de piele
2018 – China va deveni noua putere mondială
2023 – Orbita Pamântului se va schimba uşor
2025 – Europa va fi pustiită
2028 – Se va dezvolta o noua sursă de energie. Foametea nu va mai fi o problemă
2033 – Gheata de la Poli se va topi. Nivelul Oceanului Planetar va fi in continua crestere.
2046 – Clonarea va fi foarte accesibila.
2076 – Lumea va fi condusa din nou de comunisti.
2084 – Va avea loc renasterea naturii.
2088 – O noua boala va lovi planeta. Oamenii vor imbatrani in cateva secunde.
2097 – Boala va fi vindecata.
2100 – Soarele facut de mana omului va lumina partea intunecata a Planetei.
*2111 – Oamenii vor deveni roboti
2125 – Ungaria va primi semnale din afara spatiului.
2154 – Animalele devin pe jumatate oameni
2167 – O noua religie, roboți asteptători ai revenirii la uman!
2170 – Mare seceta
2187 – Eruptia a doi vulcani este intrerupta cu succes de un nou potop a lui GOE.
2273 – Se va naste o noua rasa.
2288 – Se va reusi sa se calatoreasca prin timp. Se vor stabili noi contacte cu extraterestrii.
2291 – Soarele se raceste,de oftică…
2304 – Misterul de pe Luna a fost descoperit!..nu exista nici un mister!
2371 – Seceta mare, se termină berea de hamei!
2480 – Pamantul va fi in intuneric, trage Putin heblul..
3005 – Va fi razboi pe Marte, intre occupy Wall Street si eliberații din Coreea de Nord..
3797 – Nu va mai exista viata pe Terra. Insa oamenii vor reusi sa locuiasca pe alte planete din sistemul solar, doar provizoriu :1000 de ani :))..
P.S. Dacă lista de mai sus nu este conformă cu propriile perspective în ceea ce priveşte viitorul propriu sau al umanităţii, puteţi contribui fără niciun fel de oprelişte!..spre deosebire de celelalte două, baba nu sigilează adevărurile prezente și nici cele viitoare:))..lasă lista să nu apostazieze!..
….atenție!..dacă Isus nu revine urgent până în 2011, tare mi-e teamă că nu mai are ce carne si sânge să măntuie!..
Marcus, mi-e frică!..nu știu în care dintre surori să-mi investec grăuntele de muștar!..poate să încerc o rugaciune fierbinte, cine știe!!!…
Ops!..se pare că mătușica nu se baza pe progresul tehnicii moderne, atata vreme căt ne asigura că putem ajunge în constelatia Star Trek, doar crezand în toate ”profetiile” dumneaei..
Deja simt cum incepe jihadul în înteriorul meu!..vorba aguridei Aziza, și totul pe banii lui Saddam…
…”“O, Doamne, primeşte-mă să fiu cu totul al Tău. Aşez toate jihadurile mele la picioarele Tale. Foloseşte-mă astăzi în serviciul Tău”…și ajută-mă să nu devin un robot nepocait..!!
Beauty is in the eye of the beholder. Dacă te-ai condiționat să crezi că orice se întâmplă în lume este apostazie și depravare, asta vei și vedea. De aceea nu ar strica poate să citești cartea ”Infidel”, să vezi șocanta diferență dintre lumea brutală, opresivă și mutilatoare pentru femei, din care pleacă Ayaan, și lumea tolerantă și modernă vestică.
Referitor la întrebare – islamul somalez este un fel de echivalent al creștinismului istoric, bazat pe tradiții și foarte relaxat. În islamul somalez exista ființe mitologice care au supraviețuit din lumea preislamică (jinni); somalezii citesc foarte rar din Coran, își fac rugăciunile când își aduc aminte, și baza spiritualității lor o constituie poezia națională și loialitatea față de trib.
Prin anii 70 își face, însă, apariția o mișcare de redeșteptare, ”Frăția islamică”. Aceștia se inspiră direct de la origini, de la Mecca și din statul islamic, în care au loc în fiecare după-amiază execuții publice, ucideri cu pietre ale adulterilor, spânzurări șamd. Femeile n-au voie să iasă din casă neînsoțite de un bărbat, nici nu au voie să muncească, singurul lor rost este menajul, creșterea copiilor, socializarea cu surorile și cumnatele și urmărirea emisiunilor TV despre viața Profetului. Rugăciunea este obligatorie de 5 ori pe zi, și de fiecare dată trebuie rostite formule foarte lungi și repetitive. Acesta e modul de viață pe care îl predică în Somalia predicatorii itineranți din ”Frăția musulmană” (în special femeilor, care sunt mai receptive), cu ton profetic solemn și cu amenințările iadului.
Rezultatul îl descrie Ayaan: o mulțime de de familii sunt destrămate fiindcă bărbații nu sunt suficient de musulmani pt. nou-redeșteptatele soții; vălul este repus în drepturi; rugăciunea zilnică este reînviată; salutul religios îl înlocuiește pe cel secular; altminteri, nu ești obligat să răspunzi la salut. Părțile pozitive ale reformei sunt apariția unei noi puteri politice (Frăția), foarte onestă și lipsită de corupție, care intenționează să preia întreaga putere, instalând un stat teocratic islamic. Echivalente creștine vezi în mișcările restauraționiste, fenomenul evanghelic american, fenomenul Ken Ham, fenomenul martorii lui Iehova, mormonii (care tot rădăcini creștine au), amishii, quakerii, puritanii, ”Hartland”-ul adventist.
Dacă frăția islamică este fundamentalistă și legalistă, îi lipsește factorul mistic interior. Ayaan simte lipsa unei religii logice, coerente, care să te învețe nu doar să respecți legile, ci să te supui cu adevărat lui Allah, să simți prezența Lui, să faci binele din inimă, fiindcă nu poți altfel.
Dorința după fenomenul mistic îi este împlinită de sora Aziza, pe care am menționat-o în articol.
În creștinism au existat și există o mulțime de echivalente: călugării mistici ortodocși, Luther, metodiștii, shakerii, Ellen White, William Branham – sunt doar câteva exemple. Dacă mai vrei nume din adventism: Morris Venden și Jim Hohnberger, pe care probabil îl iubești pentru ideile lui despre homeschooling.
Am vizitat site-ul pe care îl recomanzi. Probabil e inutil ce scriu aici, dar sooner or later vei realiza că homeschooling-ul chiar îi ține pe copii departe de lumea reală. Ideea că în școli nu se predau principiile creștine e absurdă. Este BINE că nu se predau, fiindcă educația trebuie să fie seculară. Copilul în școală trebuie să învețe istorie, literatură, cultura țării lui și cultură mondială, cât și științe reale. El trebuie să învețe să aibă simț critic, să poată face singur un research și să știe ce înseamnă diferența dintre sursele serioase, fără bias, și sursele propagandistice ideologice. Pentru educație religioasă există familia și biserica, iar acestea trebuie să rămână separate de stat.
Dacă homeschoolerii americani ar lua o doză de educație islamică ”Boko Haram” (educația vestică interzisă), s-ar lecui instantaneu de idealul unei educații creștine.
Și încă o idee: copiii care au crescut cu homeschooling religios sunt condiționați spre două direcții de dezvoltare posibile: fie devin niște legume incapabile să se integreze în societate, gravitând toată viața într-un ghetto, fie vor realiza că au fost ținuți izolați, au fost îndoctrinați și făcuți să creadă că în realitate ei au ales astfel, se vor umple de mânie împotriva bisericii și a educației religioase și o vor părăsi.
Fie sora Aziza s-a inspirat din scrierile EGW (ceea ce mă îndoiesc), fie a avut loc o evoluție în paralel a celor două mișcări mistice din cadrul celor două religii. Mahomed a avut influențe iudaice și creștine, deci fără îndoială că un numitor comun există. Mai departe, nevoile umane universale pot da aceeași formă unor mișcări de redeșteptare, chiar dacă sunt în părți diferite ale lumii.
Iluminatule,
Baba asta se vede treaba că s-a uitat ani de zile la emisiunile ezoterice ale lui Lorin Fortuna, Oreste și alții, și are colecția totală a lui Pavel Coruț în bibliotecă. SF-urile sunt și ele binevenite.
După ce și-a umplut mintea cu toate informațiile astea, creierul lucrează pe pilot automat și viziunile+predicțiile curg de la sine, mai ales dacă le mai ajută cu ceva etnobotanice.
@Marcus Crassus:
Cind se vorbeste despre religii, beauty nu mai este in the eye of the beholder, ci conteaza ceea ce este adevarat. In articolul de mai sus s-au comparat vorbele a doua persoane. Uneia care apartine islamului, alteia care a format un cult. Deci nu este nimic crestineste in islam cit nici in cultul format de White.
Apoi, o religie nu se uita numai la urmasii acesteia, pentru ca oamenii pot manipula o religie pentru folosul propriu. O religie se analizeaza conform celui care a format-o si cartii dupa care se ghideaza. Deci nici islamul si nici adventistii de ziua a 7-a nu au nici in clin nici in mineca cu crestinismul, care a inceput cu Hristos si cu scriptura. Fenomenele explicate de tine arata ca nu cunosti despre ce vorbesti, ignoranta este foarte vizibila.
Cit despre homeschooling, ceea ce ai spus ma ROTFL – roll on the floor, laughing!!! 😀 😀 😀 😀 Ai niste preconceptii fara absolut nici o dovada. Citi copii educati la domiciliu cunosti? Ai facut vreodata homeschooling ca sa stii cu ce se maninca? Eu zic sa te mai informezi inainte de vorbi astfel de prostii. Nu de alta, dar ceea ce spui nu are nici o valoare…
Asemanrarea nu este accidentala. Este posibil ca Aziza sa o fi citi pe EGW si sa fi imprumutat cateva clisee. EGW are o atitudine similara Islamului in ceea ce priviste nevoia de ascultare oarba fata de revelatiile ei profetice. Pe de alta parte, am intalnit eu insumi musulmani care o admira pe EGW pentru pozitia fata de papa si America exprimata in Marea Lupta.
Exista o simpatie reciproca crecanda intre AZS si Islam. Daca William Miller, Uriah Smith identifica Califatul ca pe Apadom si Apollyon din trambita a sasea, teologii AZS contemporani sunt nu doar mult mai corecti politic, dar si impbratiseaza pozita idiot-reactionara a stangii academice care vede in Islam o religie a pacii persecutata de islamofobi si opusa imperialismului. Adventismul se indreapta spre lumea a treia in cautarea unui public mai putin educat si isi insuseste tot mai mult sentimente anti-apusene, a caror reprezentatnt politic-global este Islamul.
Simpatia intre cele doua vine de la faptul ca ambele pun accentul pe ascultare neconditionata si ne-gandita (islam inseamna ascultare dupa cum se stie). Ambele au un cod de imbracaminte, mananca kosher/halal, interzic alcoolul si dansul, si descuraseaza muzica profana. Ambele au un profet post-biblic care incununeaza revelatiile anterioare ale VT si NT. Ambele asteapta ca Isus la revenirea sa sa faca o mare surpriza crestinilor spunandu-le ca nu-i recunoaste. Ambele au vederi aproape identice despre rolul axei papa-US in profetia biblica.
L-am auzit cu urechile mele pe faimosul conspirationist adventist Lewis Walton (autorul cartii Omega) spunand ca Islamul este un fel de adventism care se inchina deocamdata la ce nu cunoaste si ca va juca un rol in provocarea persecutiei finale impotriva lor si a noastra de catre cele doua fiare.
In alta ordine, Ali este una din eroinele mele si Infidel o carte mare. La data aceasta nu este doar sub Fatwa, dar si condamnata de idiocratie ca „islmofob” si „fundamentalist Iluminist”.
Asemanarea dintre cele doua poate ca nu este accidentala, dar nu exista nici un echivalent crestin.
Cristina,
Inteleg Adventismul ca pe un proces (nereusit) de transcendere a Creastinsimului. Acesta este si sensul la „shut door theology” si definirea initiala a sanctuarului si sigilarii. De la ’88 ne-am intors spre catolicitate teologica (nu romano-catolicism) si spre o proclamare de tip evanghelic, apoi am imprumutat haina fundamentalismului protestant american. La data aceasta amestecam clisee din cele trei fara sa intelegem prea mult din ele.
Numitorul comul cu Islamul il ofera momentul de Adventism post-crestin retinut in multe din scrierile lui EGW. In ce ma priveste, sunt pentru deconstructia post-crestina a crestinismului, si in acest sens reclam ceva din etosul original adevntist. Pentru acelasi motiv, am prieteni islamici moderati.
Daca vrei sa iti homeschool copii este opitunea ta si nu este treaba noastra. Cred insa ca un copil are dreptul sa fie expus la cultura si stiinta, si la problemele generatiei lui. Asi sugera sa oferi o astfel de expunere. Izolarea se plateste scump, mai devreme sau mai tarziu. Generatia Joshua care a fost homeschooled la data aceasta incepe sa se intoarca cu manie impotriva parintilor si a religiei.
Eu nu ma incurc in denumiri. Fiecare manipuleaza si catalogheaza gindiri, idei, etc. De unde vin si ce fac cu ele e treaba fiecaruia. Atunci cind vorbim despre crestinism, nu vorbim in functie de ce religie zice nu stiu ce, ci trebuie sa vedem ce zice Scriptura despre aceste lucruri. Crestinismul nu este ceea ce White zice ca e, si nici catolicismul sau ce religii si curente mai apar.
Cit despre homeschooling, iti dau acelasi sfat: nu vorbi despre ce nu stii sau din cele auzite de la altii fara a intelege dincolo de suprafata.
Esti foarte ignorant sa spui ca copiii educati tip homeschooling nu sint expusi la cultura si stiinta sau la problemele generatiei lor. Esti foarte ignorant cind afirmi ca acesti copii sint izolati cind nu ai vazut si nu ai discutat vreodata cu astfel de copii. Cit despre intoarcerea cu minie impotriva parintilor si a religiei…copiii educati in centrele de indoctrinare ale statului nu sint intorsi impotriva parintilor si a religiei?? Serios, ignoranta este strigatoare la cer!
Cristina,
Toti cei ce nu iti impartasesc vederile sunt foarte ignoranti, iar tot ce te depaseste reprezinta catalogari irelevante si inutile. Succes cu promovarea agresiva a homeschooling-ului, despre care nimeni in afara de tine nu stie nimic! Nici despre ADEVARATA interpretare a Bibliei, pe care se pare ca doar tu o detii!
Marcus,
Nu, toti cei care vorbesc fara sa cunoasca despre ce este vorba sint cei ignoranti. Cum i-ai numi, de exemplu, pe cei care spun ca luna de pe cer este facuta din brinza? Aici nu este vorba despre vederile cuiva, ci despre afirmatii facute fara nici o dovada. Sint milioane de copii care fac homeschooling, si la care nu se aplica nimic din ceea ce vorbiti voi. Numai ca propaganda a avut succes, daca nu ne educa statul raminem needucati, nu? Exista studii peste studii care arata ca copiii educati la domiciliu sint mult mai pregatiti academic si social decit cei din centrele de indoctrinare ale statului. Numai sa nu lasati dovezile sa strice indoctrinarea facuta de atita timp de catre stat!
Cristina,
La felul cum demonizezi statul si modelul sau de educatie, pentru a nu te banui de ipocrizie, ar trebui sa vii cu proprile manuale de predare.
In ce consta indoctrinarea statului?
@fraier din mase: crezi ca numai statul este in stare sa tipareasca manuale? Sau ca toata cunostinta se afla in manualele statului? 😀 😀 Exista manuale tiparite de firme private. Unele lucruri nu le poti invata doar din manuale.
Marcus: exact ce se scrie aici arata ca statul ne-a indoctrinat sa credem ca daca nu ne educa statul raminem needucati. Statul ne face sa credem ca nu putem invata fara aprobarea sa, ca nu vom sti nimic daca nu invatam din manualele sale, ca daca nu inveti propaganda statului nu esti educat, ca nu cumva sa indraznesti sa gindesti altfel de cit iti permite statul ca imediat esti catalogat ca radical sau mai stiu eu ce, ca „Pentru educație religioasă există familia și biserica, iar acestea trebuie să rămână separate de stat”, ca educatia de stat nu e „bias”, etc…Eu stiu despre ce vorbesc, pentru ca am terminat scoala de stat. Voi nu stiti cu ce sa maninca homeschoolingul, dar vorbiti….
Cristina,
Am avut contact first hand cu homeschooling. Sunt foarte familiar cu ideile pe care le sustii. Am vazut manuale de homeschooling, am participat la seminarii cu parintii. Nu uita ca vin din sud. Este problema ta daca ma consideri ignorant sau nu, si nu ma deranjeaza, dar nu esti tipul de persoana care poate dezbate fara prejudecati si argumente ad hominem. Iti urez succes in homeschooling dar subiectul nu ne intereseaza aci.
Marcus Crassus,
Este vorba de o anumita ideologie de bible-belt. Americanii ne-eduacti din zonele rurale au fost speriati de modernitate si au incercat, pana prin anii ’60 sa scoata predarea evolutiei si integrarea rasiala inafara legii. Dupa ce au pierdut batalia in curtea de justitie, s-au refugiat in home-schooling. Este vorba de populatii sarace care traiesc pe banii guvernului federal produsi de economia statelor „pagane”din nord. NU ai ce discuta cu asemenea oamenii, pentru ca ei traiesc intr-un buble de teorii conspirative. Ceea ce fac ei cu copii lor este o forma de abuz, dar sunt protejati de primul amendament. Politele se platesc atunci cand copii cresc si deschid ochii.
Edit: nivelul scolii in US depinde de valoarea taxelor pe propietate in zona scolii. Zonele sarace au scoli slabe, nu din cauza statului, ci din cauza sistemului ultra-capitalist. Homeschooling este o solutie buna pentru cineva care locuieste intr-un cartier sarac sau de minoritati. Dar asa cum sunt prezentate lucrurile pe site-ul lui Cristina, HS este doar formula evangelica a sorei Aziza.
Lol, după acest răspuns, cit si după cel dat lui Marcus arata ca habar nu ai despre ce vorbesti. Nu poți sa susții ca ești familiar cu ideile pe care le susțin cind afirmi asa ceva: „Cred insa ca un copil are dreptul sa fie expus la cultura si stiinta, si la problemele generatiei lui. Asi sugera sa oferi o astfel de expunere. Izolarea se plateste scump, mai devreme sau mai tarziu. ”
Cele doua afirmații se contrazic. Cit despre cei care fac homeschool si stau pe banii guvernului, ha ha ha ha. Asta chiar imi confirma ca habar nu ai. Tu ești cel care a început cu prejudecăți si ad hominem atacks si dai vina pe mine 😉
Nu eu am deschis subiectul homeschoolingului.
Nu e de ras.
Cand am spus de banii guvernului federal, nu m-am referit la tine, intrucat nu te cunosc. Nici nu am sugerat ca cei cae fac HS nu muncesc, intrucat sunt in majoritate white working-class. Contactul meu cu homeschooling tine de nordul Georgiei si Tenssee. Economic, aceste sunt zone care primesc mai mult de la guvernul federal decat contriubuie. Un lucru pe care va trebuii sa-i inveti pe copii tai (si sa inveti mai inainte) este acela de a face diferenta intre o statistica si un caz anecdotic.
Ceea ce am spus cu privire la expunerea la cultura nu imi apartine. Este decizia unui judecator republica/conservator din Teneesse care a respins un caz in care parintii HS cereau pe baza primului amendament sa nu expuna copii la teoria evolutiei.
Eu u sunt un entuziast al scolii primare si medii din america. Insa privind pe sit-ul tau nu este greu sa vezi ca traiesti intr-un bubble evanghelic-conservator. Mai intai, idea „statul” vs. familia este incorecta. Manualele nu sunt facute de politicieni ci de experti. Acestia nu sunt infailibili, dar sunt in mod sigur superiori ca resurse, expertiza si experienta initiativelor private sau parohiale. Desigur ca exista influnete politice, cum ar fi corectituddinea politica sau hiper-relativismul cultural, dar experienta mea imi arata ca preocuparea principala a parintilor de HS este sa-si mentina copii intr-un bubble biblic. Nu am auzit parinti HS sa se planga de faptul ca literatura anglo-americana americana sau universala, limbile europene (nu spaniola), gandirea critica si stiinta sunt sub-reprezentate in programa de high-school. Nu i-am auzit nici plangandu-se de sistemul idiot de teste si notare din America. Intersul lor este ca nu cumva copii sa-si piarda credinta prin expunerea la informatii stiintifice si idei culturale. O mama HS mi-a arata un manual „crestin” care invata pe parinti cum sa explice fractiile la copii in limbaj religios. Biata femeie era ea insasi ata de confuza ca nu a m-a inteles cand i-am spus ca face o crima impotriva copiilor.
Pe scurt. Daca iti inveti copii ca pamantul are 4,6 mmiliarde ani, ca oamenii nu au fost contemporani cu dinosaurii, daca-i inveti despre homo erectus si istoria civilizatiilor, daca copii tai vor citi clasicii literaturii si filosofiei, daca le vei oferii un contact echidistant cu ideile politice si sociale ale timpului, felicitari, go ahead an do it. Le oferi o expunere la cultura si ei pot sa aleaga. Dar daca le spui ca evolutia este o minciuna ateista, ca pamantul are 6000 de ani, ca US a fost infiintata ca o natiune crestina, ca exista o conspiratie anti-cretina si crestinii sunt persecutai in America, daca le spui ca Obama e comunist (nu ca-mi place Obama, dar stiu cate ceva despre comunism), daca le spui ca protectia mediului este doar o conspiratie comunist-ateista, etc. atunci… ei bine, atunci nu avem ce dicuta, probabil esti imuna la orice argument. Asa ca good luck, dar suntem off topic si vreau sa inchei subiectul acesta.
Doar pentru ca un stat primeste bani de la guvernul federal nu inseamna ca familiile care fac homeschool beneficiaza neaparat de acesti bani. Sofism.
Se pare ca tu te folosesti de cazuri anecdotice cind folosesti exemplele vazute de tine in Georgia si Ten. Swiping generalization. Altfel am putea spune ca daca Ceausescu a frecventat o scoala publica si a devenit un criminal comunist inseamna ca toti cei care frecventeaza scolile publice devin criminali comunisti.
Poate ca nivelul de educatie al parintilor care fac homeschooling este mai scazut decit al celor care-si abandoneaza copiii in scolile publice pentru o cariera, testele standardizate arata ca copiii care fac homeschool sint mai bine pregatiti academic decit cei din scolile publice si private. Se pare insa ca acele statistici ti-au scapat.
Cit despre cazul anecdotic al mamei care nu a inteles explicatia respectiva, nu inseamna ca toate mamele sint asa. Insa problema este alta. Cine are autoritatea ca sa hotarasca educatia unui copil? Parintele sau statul? Socialistii normal ca spun ca statul. Asta nu inseamna ca este si corect. Apoi, doar pentru ca tu ai vazut o mina de mame confuze, nu inseamna ca toti cei care fac HS o fac din motivul expus de tine, „bubble biblic”. Cunosc familii care o fac pe motive academice, sint familii ateiste, musulmane, budiste, deci argumentul tau nu are sustinere concreta.
Cit despre plingerea parintilor despre sistemul idiot de testare….se vede ca nu esti la curent. Da search ci cauta ce spun acesti parinti despre Common Core, SAT, ACT si dupa aceea vorbim.
Mai inainte pomeneai de teoria evolutiei. O teorie. Apoi spui ca daca nu-mi invat copiii ca de fapt aceasta teorie este un fapt dovedit, discutia este terminata. Adica, stiintific, orice teorie trebuie sa treaca printr-o metoda stiintifica ca sa treaca de la statutul de teorie la statutul de lege, asa cum este legea gravitationala.
Doua din cerinte este ca sa fie repetabila si observabila, cerinte care nu sint respectate de teoria evolutiei ca sa fie considerata lege, un fapt implinit. Apoi, daca tot sintem la capitolul „stiinta” de ce sa nu ne uitam la toate dovezile si la legile geneticii, ermodinamicii, matematicii, statisticii, probabilitatii si sa tragem concluzii in functie de acestea?? Doar nu vrem sa fim acuzati ca nu folosim stiinta, nu?
Asa ca, dupa cite se vede, iti trebuie mai multa credinta sa crezi in evolutie, incalzire globala si alte idei propagandistice, pentru ca nu exista dovezi. Doar sa spui ca nu-i asa nu face acel lucru adevarat, este nevoie de niste dovezi….
PS. Obama este fascist, nu comunist. Dar tot din tagma tiranilor face parte.
Ah, abia m-am ridicat de pe jos de atita ris, cica manualele sint facute de experti. Experti in ce? In propaganda etatista?? Cine este atit de expert ca sa cunoasca stilul de invatare al fiecarui copil din America? Cine este atit de expert incit sa cunoasca visul fiecarui copil din America? Cine este atit de expert ca sa cunoasca ce doresc parintii ca sa invete copiii?
Daca esti de cunoscator de istoria Americii, care este rolul guvernului federal privind educatia, dat de Constitutie?
ca sa inteleg bine exista de fapt 3 paralele, sora Aziza, Ellen White si Cristina. o sa revin cu niste comentarii ca-i chiar interesant. nu cristina, ci fenomenul asta de personalitate-erou.
Cristina,
Intrucat esti (probabil) din Detroit, HS ar putea fi o alegere buna. Totusi ceea ce spui dovedeste o intelegere simplista in alb/negru a realitatii, ceea ce nu face decat sa confirme prejudecatile noastre. De exemplu, manualele de highschool din US sunt foarte bine gandite, chiar daca studentii si profesorii sunt cum sunt. Ce are fizica si chimia cu propaganda etatidsta. Ce are istoria si biologia cu „nevoile fiecarui copil” Scopul scolii este sa pregateasca copilul pentru a functiona in societate, nu sa particularizeze educatia. Se pare ca nu intelegi natura unei teorii stintitifice. Etc, etc. In mod ironic, asta imi aminteste de sora Aziza, si se pare ca nu sunt singurul.
In principiu, ca un libertarian convins, sustin dreptul tau sa faci ce vrei cu viata ta atata vreme cat nu impui altora, desi mi se pare ca drepturile naturale a copiilor sunt incalcate atunci cand sunt crescuti intr-un acvariu. Acuma, si cand traiesti intr-un acvariu vezi toata lumea prin peretii lui si in cazul acesta esti sigur ca ai dreptate. Oricum, este off topic si acesta este ultimul meu raspuns. Esti binevenita sa comentezi mai departe despre HS dar te rog posteaza la off topic. Aici discutam doar de sora Aziza si paralelele ei crestine care se pare ca nu lipsesc.
Edit: Ce avem aici este of varianta „crestina” de sharia si fundamentalism. Nu este accidental ca sora Cristina s-a simtit muscata de articolul lui Crassus. Probabil ca ea este sincera in zelul ei, dar in spate este o agenda la fel de sinistra ca muslim broderhood sau ISIS.
Imi cer scuze pentru offtopicul din al doisprezecelea ceas: discutia asta despre home-schooling versus invatamant de stat parca ar fi nea vasile rotarul (rotar=meserie traditionala, un fel de tamplar specializat in roti de lemn si carute) versus Fritz, inginer la Mercedes Benz. In fine, doar o tara ca America putea sa trimita oameni pe luna dar sa aiba teritorii precum amish land si copii educati prin home schooling:)
Dupa parerea mea, subiectul sora Aziza vs. EGW White este inca o confirmare a faptului ca fundamentalismul religios este de aceiasi natura, indiferent de scena unde isi desfasoara mica drama.
Prezentarea de fata, dincolo de aparente, este un serviciu adus unui adventism care merge intr-o directie sectara, dupa chipul si asemanarea evanghelicilor americani, pe care se presupunea ca trebuie sa ii lumineze.
Well done! Stim cu totii sursa ideilor astea. Ele nu iti apartin, le-ai preluat de la anumite think tank-uri americane anti-stiintifice. Daca ai fi fost interesata cu adevarat de o educatie solida, stiintifica, ai sti definitia unei teorii stiintifice, ca si a unei legi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theory
Cristina,
Se vede ca nu ai inteles ce am spus despre manuale. Aici nu este vorba de particulari care tiparesc carti si noi le cumparam. Firme private tiparesc si vand carti, atat in USA, cat si in RO. Statul nu se ocupa cu tiparitul cartilor, ei au alte probleme de rezolvat. Ideea era ca daca tot sunt asa de rai, si prosti astia, incat ne-am facut noi propriul sistem home-schooling, atunci sa aducem propria noastra creatie in materie de educatie si sa nu ne mai bazam in continuare pe cartile lor de stinte exacte, s.m.d.
Referitor la ce ai spus despre teoria evolutiei, si neacceptarea ei ca un fapt, ma gandesc cam ce educatie primesc acei copii in ” scoala de acasa „, si socul pe care-l vor avea cand vor intalni lumea reala. cand va trebui sa se integreze, sa lucreze in lumea asta ” rea „.
Iar faptul ca o predictie se numeste teorie, nu inseamna ca aceasta este falsa. Si teoria relativitatii lui Einstein, se numeste tot teorie pana in zilele nostre, iar valabilitatea sa a fost confirmata.
Teoria evolutiei a fost lansata tot ca o predictie, iar astazi, aceasta este un fapt, care mai poate fi respinsa doar de niste ignoranti, asa cum spuneai tu.
Raportul fosilelor, al poate vede oricine, descoperirea genetici, citirea ADN-ului, a confirmat inca o data ca evolutia este un fapt real.
fraier din mase
Ar trebui sa stabilim un lucru> homeschoolingul are sens intr-o tara ca SUA datorita faptului ca acolo intalnesti tot felul de rezervatii/enclave/mega ghetto-uri unde poti trai linistit si confortabil fara sa ai parte de educatie serioasa.
Sa enumar cateva astfel de gradini zoologice: zona amish, zona mormonilor, Bible Belt. Astfel, un copil scolit acasa are tot ce ii trebuie la ferma familiei sau in comunitatea inchisa in care traieste. N-o sa ajunga broker la New York 😛 sau doctorand la MIT
Tragedia apare la desprinderea de rezervatie. Gasesti pe internet o multime de documentare despre amish sau mormoni care au iesit din gandirea traditionala si au pierdut tot: job, stare sociala, recunoastere academica
Edit: pe cand eram fan muzica gospel ma miram cum de isi permit americanii sa aiba atatia muzicieni profesionisti in genurile religioase. Apoi am inteles ca astia au valoare pentru ca se invart in rezervatia lor. Scosi de acolo sunt nimeni.
Ianis,
Cred ca asemenea scoli, au inceput sa prinda si prin romanica. Startul l-au dau acei azs din Techirghiol, Constanta, care si-au ingropat deja cativa copii. A trebuit sa intervina in forta statul asta corupt si sa salveze restul copiilor subnutriti, si ai plaseze in locuri mai potrivite. Tot cu un fel de scoala din asta a inceput si David Koresh
Apăi, adventiștii aștia de la Constanța sunt celebri: de la fratele care și-a disciplinat soția cu levierul în cap apoi arsă în mașină, până la prelegerile despre băile Kuhn si pseudo-medici șarlatani (a se vedea cateva editoriale in urma, de la Marcus C)
O fi din cauză că Dobrogea are o comunitate musulmană puternica? Nu e fain să poți invoca oricand un țap ispășitor?
Se stie despre efectul drogurilor asupra creierului, iar atunci cand in cauza se afla un barbat si o femeie, barbatul castiga mai usor lupta cu dependenta, pe cand femeia, ramane sclava drogului.
La fel se intampla si in cazul profetismului. Sa te fereasca domnul de profetese, caci ele sunt cele mai fanatice. Iar aici vorbesc doar de cele ce sunt sub influenta spiriteleor inalte, nu generalizez, nu sunt misogin.
Am intalnit personal ” profetese „, o calugarita in tren, caruia i se destainuia, o doamna si-i spunea ca are si ea o biblie, dar nu are cruce pe ea, dar crede ca este una buna. Reactia maicutei, nu a inarziat, s-a rosit la fata deodata si i-a spus doamnei sa arunce imediat acea biblie in foc, ca este de la diavolu, apoi scotand din geanta tot felul de sticlute cu uleiuri care de care mai sfant, le-a intans pe canapelele vagonului, pentru vreo exorcizare ceva…
Cu alta ocazie, a dat norocul peste mine si am vazut-o chiar pe profetesa de la Techirghiol, cea care facea homescooling acasa si si-a infometat copii, nepotii… mergea prin Eforie-Nord cu pliante tiparite la imprimanta ( de la diavolu ), si le agata sub stergatoarele de parbriz la masinile parcate in statiune. Era imbracata ca elen white, si nu vorbea niciodata cu vreun om, ptr. a nu se intina. Facea evanghelizare. Pe pliante scria cu litere mari:
NU MANCATI PORC
TINETI CELE ZECE PORUNCI
IN CAZ CONTRAR DUMNEZEU VA UCIDE.
…………………………………
Daca unii barbati, se considera guru, profeti, este ptr. ca sunt sarlatani, vor sa faca bani de la cei creduli.
Femeile care fac asta, cele mai multe , sunt sincere, si asta le face si mai periculoase.
Probabil doamna respectiva e un caz patologic, dar o atitudine similara ceva mai moderata exista in anumite conceptii religioase. La baza se afla o frica viscerala, care in multe cazuri e camuflata sub alte forme.
Pastorul care le arata tinerilor in tabara copacul traznit, spunandu-le ca „s-a ridicat deasupra fratilor sai” si de aceea Dumnezeu a trimis fulgerul, se bazeaza tot pe frica, desi la prima vedere pare manat de o dorinta sincera de a face bine.
Cei care o urmeaza orbeste pe Ellen White pana in cel mai mic precept sunt la randul lor manati de tot felul de temeri. Evanghelicii creationisti la fel – tin la pseudostiinta lor cu dintii de frica de a nu-si pierde salvarea.
Ayaan, dupa ce a ajuns in Europa si s-a hotarat sa iasa fara val in public, s-a simtit cuprinsa brusc de vinovatie si teama – nu o vedeau ingerii lui Allah? Nu urma sa fie pedepsita?
A fost un soc pentru ea faptul ca oamenii din jur erau total indiferenti, mai indiferenti decat atunci cand purta val. In Somalia ar fi riscat sa fie insultata, batuta sau chiar mai rau.
@EC
„In principiu, ca un libertarian convins, sustin dreptul tau sa faci ce vrei cu viata ta atata vreme cat nu impui altora, desi mi se pare ca drepturile naturale a copiilor sunt incalcate atunci cand sunt crescuti intr-un acvariu.”
Sorry, dar asta suna foarte tare a socialism a la H. Clinton, si absolut deloc a libertarianism.
Hrana proaspata direct de la conferinta, cu fratele Gabriel
Asadar va invitam sa veniti la moschee, sa va initiem in rugaciunea de cinci ori pe zi, OBLIGATORIE, in suicide bomb, si in profetul Mohamed, pacea asupra lui.
خادم فى مطبعة >:)
Experiente pe calea ingusta, versiunea Aziza branch
https://www.youtube.com/watch?v=0oZzepaByjk
Exista liberatrieni de dreapta si libertarieni de stanga. Numitorul comun este libertatea sociala. Diferenta este protectia sociala. Exemplul ideal in primul caz: Somalia, Mexic, fosta URSS. In al doilea: Germania, Olanda, Fiinlanda, tarile scandinave.
Clinton e sociclista pentu US. In Eu ar fi centru-dreapta. Atat democratii cat si republicanii sunt lacheii marilor corporatii si (mai ales) ai complexului militar/industrial. A se vedea Obamacare – asigurare universala via corporatii pentru profit, denuntat prosteste ca „socialism” in America.
Acum 24 de ani „doamna respectiva” era o tanara foarte zeloasa religios, dar onesta si nu lipsita de bunul simt. Educatia adventista a privat-o de acces la instrumentele care o puteau ajuta sa-si analizeze critic propria religie.
Ayan a avut un episod de delir fundamentalist (la fel ca unii din noi) dar era o fata citita si tatal ei era un bun rol-model de gandire deschisa, desi limitat cultural. Atunci cand a decis sa fuga din aranjamentul patriarhal, cand si-a scos valul, cand s-a dus la swimming-pool, etc., Ayan a apelat la resurse intelectuale pe care le asimilase inaintea convertirii la fundamentalism. Este ceea ce i-a lipsit lui EGW (de altfel inteligenta si puternica launtric) „profetesei” din Tekirghiol, pe care o numar printre prieteni impreuna cu familia ei, si mutlora dintre colegii mei de seminar, care nu au ajuns profeti dar au cazut in apatie si cinism.
Este interesant ca sora lui Ayan mai liberala cade in fundamentalism la varsta de mijloc pentru ca nu are resursele intelectuale necesare sa-si examineze religia. Elmer Gantry, eroul lui Sinclair Lweis, un libertin moral, ramane tot timpul un fundamnetalist teologic pentru ca este tot ce cunoaste. Am observat ca multi din generatia mea care dadeau din aripioare in tinerete au cazut in cel mai rigid consevatorism la varsta zisa a intelepciunii pentru ca niciodata nu au re-gandit religia mostenita. Oamenii cad pe ceea ce cunosc si uneori isi rup oasele.
Este si cazul unor oameni de aici de pe O2, ca Aurel Ionica, Cristinel Nichitoiu, oameni dealtfel inteligenti, dar care au trecut de o varsta si nu pot sa mai accepte nimic in afara de ceea ce au acumulat deja. Daca ar veni chiar Hristos in persoana si le-ar spune ca , da, voi si cimpanzeii va trageti dintr-un stramos comun, nu l-ar crede, ba mai mult, l-ar lua sa-l arunce jos de pe stanci.
Asemanarea cu cimpanzeii razboinici nu deranjeaza atat de tare precum asemanarea cu iubaretii bonobo, mai ales cand se depaseste varsta comportamentului bonobo 🙂
@fraier din mase,
Ai dreptate ca Aurel Ionica e OM inteligent si nu accepta idea ca omul se trage din cimpan(zeu). Un fraier insa poate accepta orice idee, ca doar de asta e fraier, nu?…
Deci totul depinde de resursele asimilate INAINTEA convertirii la fundamentalism? Are sens. Imi aduc aminte ca ma pasiona zoologia, in special paleontologia inca de la 8 ani (ca pe majoritatea copiilor), cautam site-uri cu informatii despre speciile de dinozauri, citeam o revista pt elevi „Terra Magazin” si urmaream emisiunile lui Jay Gould de pe Discovery. Intotdeauna cunoasterea lumii naturale venea cu un soi de fascinatie religioasa, pe care mai tarziu am vazut-o la Darwin, Sagan, Coyne, chiar si la Dawkins.
In tot acest timp, fusesem invatat sa cred in YEC, ceea ce ma facea sa cred ca frumoasele observatii despre lumea naturala trebuie sa fie false.
In faza mea fundamentalista pur si simplu am plonjat manat de vinovatie; stiam ca trebuie sa traiesc responsabil, iar varianta EGW era singura pe care o cunosteam si pe care simteam ca trebuie sa o „pun in practica”. Asa am ajuns sa realizez care sunt problemele fundamentalismului.
E foarte interesant că, dintr-o generație de copii, cei mai idealiști, care au avut de mici preocupări pentru religie și etică învață să gândească independent. Unii rămân în continuare în biserică, după ce își reinventează experiența spirituală, alții găsesc un sistem religios diferit, alții devin agnostici sau atei! De ce? Pentru că au luat aceste probleme în serios și au găsit un răspuns personal.
Spre deosebire de aceștia, copiii cărora le-a lipsit interesul spre religie, cei pentru care biserica a însemnat doar un cadru social protector, devin la maturitate buni membri ai sistemului, incapabili de a-i înțelege pe cei ”din lume” și de a relaționa cu adevărat cu aceștia, dar foarte atașați de mediul interior. Pentru ei, fiecare predică este un proces de purificare și o auto-validare a faptului că sunt în grupul care trebuie; niciodată nu au luat religia în serios, dar predicile din copilărie, care îi implorau să aleagă calea cea bună, le-au rămas în conștiință. Pentru ei, religia părinților reprezintă o soluție de criză; nu au experimentat-o niciodată cu adevărat, fapt pentru care se simt vinovați. Dar tocmai de aceea au și idealizat această religie care din spusele altora este perfectă.
Paul Csavdari,
Nu am spus ca omul se trage din maimuta, ci ca omul si maimuta, au un stramos comun.
Dar iti inteleg suparaea, lista mea cu oameni inteligenti a fost prea scurta, am uitat sa te includ si pe tine, mai ales ca ai trecut de varsta aia de care aminteam, iar nivelul este inca la experiente pe calea ingusta. Iar ca sunt fraier sa accept asemenea teorii, nu este nici-o problema, au fost altii mai inaintea mea : Aristarh din Samos, Copernic, Galileo… pentru cei cu certitudini, deasemenea, nu este nici-o problema sa traiasca in zilele nostre pe un pamant unidimensional.
P.S. astept in continuare si avocatul domnului Cristinel N.
@fraier din mase
Speram sa ai simtul umorului daca tot ti-ai luat numele asta si vei pricepe jocul de cuvinte…
Sa-ti explic totusi: nici eu n-am spus ca omul se trage din maimuta, ci din „cimpan(zeu)”, adica din stramosul ala comun (o fi si ala vreun zeu?) de care se face mare caz pe-aici.
Avocat nu-i sunt, ca doar niic tu nu esti procuror si nici la tribunal nu ne aflam, insa prieten ii sunt atunci cand vad ca are dusmanii care vorbesc prostii.
Iar ce ni se prezinta pe-aici de-o vreme sunt experiente pe calea ingusta de toata frumusetea… 🙂
Fara suparare!…
Paul,
nici eu nu am crezut ca daca spun ca niste oameni sunt inteligenti, dar limitati la timpul lor, tu sa consideri ca eu iti atac, sau acuz prietenii.
toate cele bune.
Sora Aziza sa fie cu voi, mergeti in pace 🙂
Asa, dupa cum spuneam doream si eu sa las un comentariu cat de cat mai elaborat despre profeti, profetii, profetese si adepti. Ne este destul de familiara conceptia acestei capacitati a cuiva de a deveni mare profet, conducator spiritual, erou carismatic etc. Istoria abunda de exemple pe care nu le mai amintesc acum ar fi prea mult de scris. Voi aminti doar cateva caracteristici ce se regasesc printre cei ce sunt binecuvantati cu acest soi de personalitate, si chiar sunt curioasa daca cineva va recunoaste aceste descrieri deci fiti atenti:
– barbatul devenit datorita dezvoltarii personalitatii sale VRACI, ALIAT AL LUI D-ZEU, PROPOVADUITORUL ADEVARULUI SUPREM
– femeia – MAREA MAMA, ATOTMILOSTIVA CE A VRUT MEREU BINELE, DESCOPERITOAREA ADEVARATEI IUBIRI.
(Interesant ca cei doi ce detin aceste personalitati speciale, pusi fata in fata pe orice nivel de comunicare nu se suporta reciproc)
IN CIUDA DIFERENTELOR DINTRE BARBATI SI FEMEI, TOTUSI DESPRE ACEST FENOMEN DE „DEZVOLTARE” A PERSONALITATII se pot afirma urmatoarele:
– ca devine o figura EROICA si o INCARNARE A DIVINITATII
– reprezinta un fenomen destul de INTALNIT
– ceilalti (multmea) simt nevoia de a gasi un EROU PALPABIL, un INTELEPT, o AUTORITATE
– acest mod de manifestare al personalitatii este un mod de a se lasa dominat de imagini din inconstient, pe undeva ARHETIPALE
– nu exista un mod de a scapa de aceste imagini, ci exista doar schimbarea de atitudine fata de ele…
– OBSESIA exercitata de o imagine arhetipala face din om o figura pur colectiva, o MASCA in spatele careia OMENESCUL nu se mai poate dezvolta, ci dimpotriva DEGENEREAZA…
In concluzie trebuie mentionat pericolul de a cadea prada DOMINATIEI unei „personalitati eroice (profetice sau eu mai stiu ce) dar si A CELUI CE O POARTA (de ex de a fi ucenicul profetului, sau al eroului, fascinat de el…)
Cum am putea scapa de dominatia (nefasta, as putea sa zic, dupa modelul orice exces este prost) unei astfel de personalitati:
– simplu: prin marturisirea propriilor slabiciuni in fata fortei inconstientului.
Este foarte interesant ca desi cei mai multi nu se identifica totusi cu o personalitate de acest gen (adica nu se considera ei insisi eroi, profeti sau conducatori spirituali), totusi au simtit nevoia de personifica aceasta viziune intr-un asemenea grad incat a devenit INCHINAREA LA O ZEITATE, in cazul de fata la D-zeu Tatal, solutie ce a devenit in decursul secolelor VIZIUNEA ISTORICA ASUPRA LUMII.
Si ca incheiere un citat relevator din C.G. Jung: „Omenirea se afla intr-un stadiu infantil din pct de vedere p^sihologic, pe o treapta ce nu poate fi sarita; marea majoritate are nevoie de o autoritate, de o forta conducatoare si de legi!”
Pai draga Cristina, E.White sau Sora Aziza, se pare ca strigam cu totii intr-un glas: FII CAPITANUL NOSTRU!
scuze pt greseli – daca sunt – nu mai am rabdare sa recitesc ce am scris
Nani Nani,
Interesanta descrierea personalitatilor charismatice. Inteleg ca intreaga teorie este a lui Jung?
Asta e o ipoteza care suna plauzibil, dar trebuie testata. Nu prea cred ca poate fi armonizata cu istoria religiilor. Animistii (printre care si alte specii, precum neanderthalii) cum au ajuns la religia lor? Tot prin personificarea charismei? Dar adeptii cultului solar?