Pacatul lui Augustin

52 Responses to Pacatul lui Augustin

  1. mariusandy says:

    Poli
    Ai amintit în ultimul articol despre neuroștiințe, apropo – Rach- one of my favour,
    Ce părere ai în cadrul neuroștiinței, despre teoria celor 3 creiere , sau creierul triunic
    Creierul reptilian, limbic și neocortexul văzut că o coexistență cu echilibre și desigur cu mult mai multe dezechilibre, între irațional, afectivitate și rațiune.
    Din ce știi sau ai mai auzit , (poate ajută și domnu’ doctor )

    este teoria celor 3 creiere depășită?

    Cred că în contextul ăsta ceea ce spuneai despre coexistența fericită sau nefericita dintre rațional și irațional produce fluctuațiile respective.
    Până la urmă ecuația asta rațional – irațional este cheia in care trebuie citit omul.

    Despre Augustin, mulțumiri mii

    Am avut cândva vaga impresie că Aquinatul îl citează greșit pe Augustin. Îl întrezăream pe Augustin un spirit atât de liber in a vorbi despre sine în timp ce Toma D’Aquino îl închide/duce pe Augustin mult inapoi către stoici. La fel Calvin.
    Îmi place cum ii recuperezi pe Augustin (unui demers al devenirii). Ar trebui cercetat/ înțeles ce anume a determinat devenirea asta?
    Părerea mea este că nu au fost grecii. Cred mai degrabă că are de a face cu un gest simplu de sinceritate. Este actul de maturitate de a se confrunta onest cu sine. Încetează să se înșele pe sine în numele dogmei. Desigur nerenuntand la dogmatică fiindcă era oricum legat ca unul care inițiază bazele dogmatice. Adica dogmatic fiind nu este robul dogmei. In timp ce dogmatismul îl închide ceva mai mult pe Toma și de aceea Augustin este ermetizat prin Toma în dogma și uite așa a ajuns la noi. Aici exemplul tău cu Calvin. ( Chiar avea tendințe homo mirabilicul și vajnicul nostru reformator??

    ( Spun asta pe o expertiză relativ săracă pe subiectul dat despre Augustin )

    M-am bucurat să te revăd, și să te aud, daca nu te vedem nu credeam că ești tu. Nu aveam cum sa nu uit vocea ta. Te-am auzit rar , dar aveți voi neamul vostru un calm in exprimare care îmi place . E un soi de legătură cu trecutul. Veneau bine câteva imprecații neaoșe românești,😂😂😂 dar probabil nu aveai motivația necesară întrucât Edi e prieten dar și bun moderator…ups nu mă pot stăpâni…,🤣🤣🤣🤣🤣, Nu de alta dar au și astea gustul lor… Asta zicând să îmi treacă melancolia

    Mulțam mult de linkurile distribuite

    t’Means a lot

  2. mariusandy says:

    Daca nu te vedeam

  3. polihronu says:

    Despre Calvin, aici: https://medium.com/belover/the-sexuality-of-john-calvin-85baf3faa1a5 – am oferit eu insumi sugestia unei explicatii alternative.

    Triunic – da, e un adjectiv bun pentru a descrie creierul (nu-s 3 creiere, e unul singur, in 3 ipostaze). Dar nu cred ca e strict adevarata stiintific: poti avea functii superioare fara un neocortex dezvoltat, asa cum poti avea inteligenta si fara sistem nervos.

    Despre imprecatii, dau si eu ca Zeul, cind te astepti mai putin 🙂

  4. polihronu says:

    There u go. Eu folosesc cifra trei doar ca simbol pentru complexitate cu proprietati emergente.

  5. Ce faci cu pasarile care nu au cortex, sa nu mai spun de caracatita. Alte clade. Totusi, in clada noastra, idea creierului triun e o buna metafora la fel ca dadaismul biologic a lui Cartarescu sau Adams. In acelasi stil literar, problema lui H sapiens nu e mamiferul sau reptila din el ci mamiferul domesticit si reptila degenerata. Omul a supravietuit 300k ani prin instincte. Iluzia dualismului grec este si iluzia omului modern.

  6. faithupdate says:

    In sfarsit… poli live! La mai multe!

  7. polihronu says:

    faith, delayed gratification cica is za best 😛

  8. ibrian says:

    Mda, doi insi care nu citesc Augustin, vorbesc despre Augustin. Adica noh generatia FB in varianta boomers…. Poli care a parcurs Calvin ca pe mersul trenurilor si nu a citit cap coada nicun document confesional reformat da altora sfaturi pretioase privind sursele secundare, pe care nu le cunoaste… Dar noh, teologie la Cernica si Andrews…

  9. polihronu says:

    Ia uite ce povesteai tu, Edi, aici 🙂

  10. polihronu says:

    Iarasi cu povestea asta, domnu’ ibri? Si n-am stabilit ca intrebarea nu e ce citesti, ci cum? Nu se supara nimeni daca vrei sa avem o discutie pe text. Desi iti promit de acum ca musiu Calvin n-o sa iasa nici mai bine, nici mai rau decit Augustin (afara de faptul ca pricepea ebraica).

  11. polihronu says:

    Si oi fi avind eu paru’ alb, da’ boomer nu-s 🙂

  12. Un pas mic pentru un om, un pas mare in evolutia teologica.

  13. Ibrian,

    De la Poli citire, „teologia nu face sens decat in contextul evolutiei”. „De aceea orice carturar, care a invatat ce trebuie despre Imparatia cerurilor, se aseamana cu un gospodar, care scoate din vistieria lui lucruri noi si lucruri vechi`.” (Matei 13,52). Noi am invatat „ce trebuie” despre/de la Augustin si Calvin. Evoluam.

    Cum spune marele fiu de pastor german nebun, scopul istoriei nu este sa te faca istoric ci sa slujeasca viata. Poli l-a sezat pe Augustin in slujba vietii mai degraba decat sa ne serveasca coliva lui cu o lectura academica, desi cred ca o poate face. In rest, „lasa mortii sa isi ingroape mortii”.

    Problema aici nu este cat de bine cunosti textul ci cat de bine intelegi intertextul. Augustin e prezent chiar si in miscarea #MeToo si Calvin a vorbit la inaugurarea lui Biden, dar numai cine are duhul pricepe.

  14. ibrian says:

    Ba baieti, stiti care e problema, ca pretiosul de Poli face misto de notele unuia de subsol, cand el nu isi face temele. Si ca mosu-so favorit rade de incultii YEC, cand la teologie el e un fel de YEC ca nivel.

  15. polihronu says:

    Ba domnu, stii care e problema? Ca pina acum ai vorbit ieftin, fara a aduce niciun exemplu in sprijinul afirmatiilor tale. Nu ti se va ierta mereu. Ca stim si noi pe unde ti-ai facut studiile de teologie.

  16. polihronu says:

    Si ca sa fie clar, nu disput ca-s pretios 😛

  17. polihronu says:

    Sa nu mai vorbim ca de Isus sau Pavel, rastalmacitorii, iti cam place.

  18. polihronu says:

    Sau ca o conversatie cu Edi nu este, oricit de pretios as fi eu, o disertatie doctorala.

  19. ibrian says:

    Ba domnu, stii care e problema? ca nu tre sa aduc evidente pentru ca e e evident, sa dăm exemple de evidente: cum se prefacea un tip din emisiune ca se gandeste la presocratici despre haos, cand alalat peroroa despre simetria fecundarii ovulelor, moment in care era vadit ca nici unul din aia doi nu parea sa observe ca se amesteca probleme de metafizica cu unele de fizica. Nici unul dintre cei doi nu pomeneste și nici nu face aluzie la niciun tratat al lui Augustin despre sex, desi alea is celebre si desi, chipurile, aia era, cel putin parial, tema. Concupiscentia nici nu e parte din discutia legata de sex, dar se fac comparatii de gura a patra intre subiectivitate si rolul eului narativ. Se vorbeste despre greci cum o fac ageamiii, ca se pare ca aia is toti la fel, ca si cum exista vreun fel de Philosophy 101 pe care o sustineau toti… numai la adventismul de trei lei se suporta diferenta adventistilor. Unul mai in varsta ne vorbeste despre distibutii de probabilitate ale variabilelor, desi pun pariu ca nu poate scrie nici macar o functie de repartitie, ca sa nu mai zic ca pot paria ca nu poate formula nici in cuvinte legea numerelor mari. Iar ce mi se iarta de la ageamii imi e fix indiferent.

  20. polihronu says:

    Un tip chiar se gindea la apeiron-ul lui Anaximandru (al carui nume chiar l-a pronuntat, nu stiu daca s-a auzit in inregistrare). Asa cum e evident (hm hm) ca Edi vorbea despre lipsa unei teorii matematice a haosului la greci. Metafizica cu fizica e amestecata tot de la greci – da-o dracului de evidenta. Din nou, n-am discutat pe text, n-am dat referinte – nu scriam o teza academica. Concupiscenta este parte din discutia despre sex la Augustin. De ageamie, am mai zis-o: nu ne temem. Iar de diferentierea grecilor nu era cazul sa se repete unul care deja spusese ca nu exista un singur crestinism sau un singur adventism.

    Ne-ar face tuturor bine sa descaleci preainaltul tau cal inainte sa deschizi gura.

  21. ibrian says:

    Eu am zis ca concupiscenta este parte la Augustin, nu insa in discutia voastra sit tocmai asta era problema… Fizica e amestecata cu fizica la grecii generici, la aia specifici e de la caz la caz. Ironic e ca daca altii doi aveau discutia asta si Poli isi batea freudianul organ de ea.

  22. polihronu says:

    Pricep – ai dreptate, n-am mentionat termenul tehnic augustinian. Shoot me.

    Cit despre freudianul organ, fii pe pace: poli si-l baga si-n discutia asta 🙂

  23. polihronu says:

    Nu e cazul sa scriu legenda, nu? „Freudianul organ” e creierul. Pula e augustiniana 🙂

  24. ibrian says:

    Boss, nu te supara pe mine, nu e vorba aici ca nu s-a citat PL vol 34 si CR vol 14. E vorba de faptul ca atatea afirmatii depre african sunt generice incat putem inlocui si numele lui in multe afirmatii. Nu e vorba ca nu s-a zis concupiscenta, vorba e ca nu am aflat deloc din discutie ce credea africanul despre sex. Si cum ziceam is vreo doua lucrari scurte in care el is arata problemele sexuale, alea nu is Confesiunile si Solilocviile.

  25. polihronu says:

    Ai oarece dreptate in privinta asta. Din nou, dorm linistit 🙂

  26. ibrian says:

    Pai stii cum dorm dupa videouri de astea? fara nicio problema 🙂 Numai ca uneori trebuie sa fii si tu tratat cu aceeasi masura…. Iar daca mosul nu a gandit o structura a discutiei inainte sa intre pe live ca cocalarii, ma gandeam ca tu ti-ai facut macar o schita in cap daca ai acceptat dialogul. Poate e vina mea ca aveam pretentii – shoot me 😉

  27. polihronu says:

    Pac pac. Stii cum e, schema de-acasa nu se potriveste cu trama din tirg 🙂

  28. polihronu says:

    Altfel, n-am nicio problema sa ma masori cu metrul meu. Numa’ sa fim amindoi descalecati. Nu de alta, da’ nici lu’ Doamna Zea nu-i permit sa-mi vorbeasca de sus 😉

  29. ibrian says:

    Da, adica consecventa tinea sa se treaca in domeniul haosului.

  30. ibrian says:

    Boss, crezi ca numai Laiu poate fi condescendent printre cunoscuti?

  31. polihronu says:

    Harul meu cu tine, fiule! 🙂

  32. …pot paria ca nu poate formula nici in cuvinte legea numerelor mari

    Vorbe mari, zero argumente. Cand eram militar, faceam pariu pe tigari ca pot controla moneda cand dau cu banul in asa fel ca daca dau de o suta de ori va cade 50/50 +/-5. Nu stiu daca suna ca cuvintele pe care le-ai invatat pe de rost in scoala, dar daca ar fi sa explic cuiva legea numerelor mari asi folosii asta ca exemplu. Cat despre exemplul cu functia stohastica, nu am vorbit despre matematica ci despre distributia comportamentelor sexuale in populatie. Cred ca a servit bine argumentul meu ca „normalul” este o problema de probabilitate nu de normare politico- religioasa.

    Faci aceiasi greseala cand pretinzi ca numai un soarece de carti vechi poate sa ia un interviu despre autori morti. Poli cu siguranta ca a citit mai mult decat mine dar nu a fost o conversatie intre snobi care vor sa arate ce stiu. Cand vorbesc despre teologi morti ma interseaza scheletele din debara si acesta a fost subiectul conversatiei. Imi amintesti de profesorul de romana de scoala primara care te corecteaza cu dictionarul si manualul de gramatica dar nu pricepe ce ai vrut sa spui.

  33. polihronu says:

    „cu siguranta”

    N-as fi asa de sigur (cum ii placea sa spuna unui var de-ai mei). Decit daca pui la socoteala literatura de muzica pentru pian 🙂

  34. polihronu says:

    Am urit intotdeauna oamenii burdusiti cu citate. D-aia uit foarte usor. In plus, memoria mea, ca a oricui, e capricioasa – stiu ca am citit Iosif si fratii sai, dar nu as putea sa spun absolut nimic despre cartea aia. N-a lasat nicio urma in mine – spre deosebire chiar si de Buddenbrooks.

  35. ibrian says:

    Edi nu se plictisteste sa ne explice cum era el golan si are scoala vietii. El nu vede ca e ridicol sa nu ai habar de mare lucru si sa vorbesti despre orice.
    Distributia compartamentelor alor e fix matematica, nu e o impartire a banilor de la barbut sau dat cu banul sau lucrat cu tapinari sau orice alte fapte de vitejie mai facea el in tinerete.
    Maniera asta mizera de a-i face pe cei care stiu sa se rusineze de niste nisimtiti care pretind ca stiu si se vad invatatorii altora – asta e marca unui obraz gros care poate da totusi credibilitate pretentiilor de golaneala.
    Si nu, nu o sa fie niciodata in regula sa vorbeste desore ceva despre care nu ai citit. Is curios de unde „site” Edi despre presocratici? Tot din conserve de fasole cu costita si din ceapa frecata cu zare pe ziarul din armata?
    La exemplele date, nicio replica, poate nu a apucat sa dea pe google… pardon, sa-si aminteasca de la tapinari…

  36. polihronu says:

    Ca tot l-ai invocat pe domnul rector: ar merita sa revezi care a fost metrul meu. Nu i-am discreditat teza pentru ca s-a bilbiit la latina (desi i-am aratat in privat cel putin un semitism din Apocalipsa pe care nu l-a discutat deloc).

    Altfel, chinuie-l pe Edi cit poftesti. Harul lui este mai mare decit al meu 🙂

  37. ibrian says:

    Poli, nu ai citit lucrarile augustiniene care erau pe tema. Am aratat ca e vorba de substanta, nu de lucruri de forma, (si ai si admis asta) tineti-o tot asa cu „noi stiam despre ce vorbim, dar asta e chitibusar”. Cine a vazut emisiunea si stie ceva Augustin si-a dat seama de ceea ce zic eu si fara sa o fi zis, Succes la a-i convinge pe naivi. Cum bine zicea un cunoscut de al nostru, ce face Edi este popularizarea vulgarizarii.

  38. polihronu says:

    Ibri, invata-ma te rog ce crezi ca nu stiu despre Augustin.

  39. polihronu says:

    Pentru ca harul meu este mare si nu tin sa-ti pierzi vremea demonstrind ca vorbesti in vint, si ca sa le fac usoara viata celor care n-au timp sau chef sa-l citeasca pe Augustin, iata un rezumat util al problemei: https://www.giffordlectures.org/books/emotion-and-peace-mind/26-augustine-lust-and-will

  40. distributia compartamentelor al(eat)or e fix matematica, nu e o impartire a banilor de la barbut

    Ba tocmai asta este, de acea orice barbugiu are o intelegere intuitiva a probabilitatilor. Pascal a descoperit probabilitatile la un joc de barbut neterminat in cafenea. Si daca deep learning la masini ne-a invatat ceva este ca to ce am invatat in 3,8 miliarde de evolutie ADN sau intr-o viata am invatat dand cu zarul. Ca sa te simti bine, daca pana si Einstein a facut greseala asta ti se iarta. Si ca sa ma intorc la emisiunea hulita, asta a fost si greseala lui Augustin.

    Maniera asta mizera de a-i face pe cei care stiu sa se rusineze de niste nisimtiti care pretind ca stiu

    You didn’t get the point. Noi pretindem ca stim ca nu stim. Pe cei care „stiu” ii privim cu ingaduinta. „Primiti bine pe cel slab in credinta”.

    de unde „site” Edi despre presocratici

    Din surse secundare ca toata lumea. Ca atare nu am pretentia ca „stiu” ci imi formez o opinie, care cred ca este destul de bine informata. Presocraticii nu au vanat fantome, idei si substante atemporale, au incercat sa inteleaga lumea asa cum este. Pe scurt, nu au facut teologia.

    sa-si aminteasca de la tapinari…

    …Dar notează-n cartea vremii
    Filosoful proletar:
    Greve, sînge, nebunie,
    Foame,
    Plînset mondial…
    Pe cînd lasă-amurgul flăcări
    Pe-un final ce se anunţă
    Pe-un decor miliardar…

  41. ibrian says:

    Edi a dat replica legata de machine learning tocmai pentru a enunta un alt domeniu la care se refera adesea, dar din care nu intelege nimic.

  42. Edi a dat replica legata de machine learning tocmai pentru a enunta un alt domeniu la care se refera adesea, dar din care nu intelege nimic.

    Uite cum pricep io Ibrian. Cand ai trei gusi sub barba si nu mai poti scapa de ele este din cauza ca tesutul adipos a invatat, exact dupa celeasi criterii ca masina, sa bata piata in organism, adica, gusile si burta au inteligenta si invata tot mai bine cum sa isi apere interesul, de eceea nu le vei bate niciodata nici cu sport nici cu dieta, ci le vei duce mai departe, iar partea „inteligenta” din tine este reprogramata de masina adipoasa si incepi sa fi obsedat de arta culinara pe FB.

    Si pentru ce, apropo de FB, am observat pasiunea ta pentru Jordan (se putea altfel la un mascul frustrat?) io zic sa-ti pui camera biologica in ordine inainte de a le spune altora sa-si faca ordine in Calvin si masini inteligente.

  43. polihronu says:

    In pagini de Facebook sa ne batem? Hm.

  44. ibrian says:

    Te pomeneste ca a citi pe cineva inseamna ca ai o pasiune. Daca te uitai pe acolo vedeai si ca nu sunt fan Peterson. Iar daca o luam asa de adanc, mosule, Poli e mai gras ca mine. Din nou, ca habar nu ai adesea despre ce vorbesti, cultura limitandu-se la carti citite pe fuga si la fire de reddit, asta observa orice are liceu terminat. Cu gusi sau fara eu imi duc viata din munca, nu am cerut niciodata mila punandu-mi fata pe ecran, dupa ce o viata intreaga am luat banul vaduvei din fictiuni profetice.

  45. polihronu says:

    Ibri, te avertizez ca, pentru unii, pandemia a fost o binecuvintare. Sint cu 10kg mai eteric decit acum un an.

  46. ibrian says:

    Poli, ma bucur sa aud 🙂 Nu stiu care sunt insa standadele freudiene ale mosului, daca te califici ca nefrustrat.

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: