Definiția titanismului

Recunoașteți autorul:

Cît de trecătoare, scurtă și fragilă este viața omului, și cît de expusă dezastrelor, cu atîtea boli și accidente fără de sfîrșit – prăbușiri de clădiri, naufragii, cutremure, fulgere! De aceea, nu e deloc nevoie și de nenorocirile războiului; mai multă suferință vine din această sursă decît din oricare alta. Era de datoria predicatorilor să înlăture pe deplin ideile discordiei din inimile oamenilor. Dar, dimpotrivă, anglii îi urăsc pe gali, galii îi urăsc pe angli, fără altă pricină decît aceea că sînt angli. Irlandezul, doar pentru că e irlandez, îl uraste pe britanic; italianul pe german; șvabul pe elvețian; și tot așa. O regiune urăște alte regiuni, un oraș alte orașe. De ce oare ne despart aceste nume fără noimă mai mult decît ne unește numele împărtășit al lui Hristos? Deși e adevărat că unele războaie sînt drepte, e de datoria preoților înțelepți să îndrepte mințile oamenilor simpli și ale prinților către alte lucruri decît nebunia acestui flagel. Dar, din păcate, ei (preoții) sînt astăzi tocmai instigatorii războaielor. Episcopii nu se rușinează să umble cu crucea prin cantonamente, cu trupul lui Hristos, amestecînd sacramentele cerești – simboluri ale iubirii desăvîrșite – cu lucruri mai mult decît infernale. Încă mai ridicol, Hristos e în ambele tabere ce se înfruntă, ca și cînd ar purta război cu sine însuși. Nu era de ajuns că războiul e tolerat printre creștini, a trebuit să ajungă și lucru de cinste!

Dacă învățătura lui Hristos nu condamnă peste tot războiul, daca se poate invoca fie și o singură laudă la adresa lui, să se razboiască creștinătatea! Evreilor li s-a permis sa lupte, dar numai la porunca lui Dumnezeu. Or, oracolul nostru – descoperit necontenit in Evanghelie – ne împiedica să ne războim; cu toate acestea, o facem mai abitir decît evreii. David a fost plăcut lui Dumnezeu în multe privințe, și totuși El i-a interzis construirea templului din cauza întinării cu sînge, adică pentru că era un razboinic. Pașnicul Solomon a fost ales in loc. Dacă așa stăteau lucrurile între evrei, cum ar trebui să fie între noi, creștinii? Ei n-au avut decît umbra lui Solomon; noi avem adevăratul Solomon, prințul păcii, Hristos – cel care împacă toate lucrurile, cerești și pămîntești.

22 Responses to Definiția titanismului

  1. remus11 says:

    :search: …

  2. stefan& says:

    N.Iorga?

  3. maria says:

    Erasmus :Plangerea pacii ?

  4. polihronu says:

    Erasmus intr-adevar, draga maria 🙂 Institutio principis Christiani. Luther a fost un om insingerat, Erasmus – adevaratul crestin.

  5. Beni Plesa says:

    Polihronu

    Nu sint sigur ca ti-am inteles perspectiva in ce priveste conflictul dintre oameni si implicid –NATIUNI_.
    Nu cred ca esti adeptul pacifismului cu orce pret.Isus nu a fost un pacifist ,iar de multe ori a fost chiar confruntational .
    Spune-ai ca Israel mergea la razboi pentru ca Dumnezeu le poruncea sa faca aceasta.
    Cum crezi tu ca Dumnezeu le „vorbea”cand mergeau la razboi?
    A compara teocratia evreiasca cu toate legile ei ,cu biserica si orinduirile ei in ce priveste razboiul este foarte nepotrivit.
    Ideia ca predicatorii ar avea datoria sa faca natiunile sa nu se mai razboiasca intre ele ,crede-ma este un pic naiva si ignora elemente fundamentale in natura omeneasca si structura natiunilor.
    Da ,in biserica responsabilitatea noastra este in a ne respecta reciproc si in a controla natura noastra corupta ce se manifeste in ceea ce Pavel numea „roadele firii”.
    Razboiul drept este un principiu biblic iar cine este impotriva acestui principiu traieste intr-in univers utopic .
    Principiul auto-aparari si de stopare a raului sint responsabilitati ce nu pot fi neglijate fara consecinte dezastroase pentru orce persoana sau natiune.
    Una din responsabilitatile oricarui guvern este de a apara securitatea celor pe care ai reprezinta.
    Romai cap 13–este foarte clar in aceasta privinta.Orce guvern este unealta lui Dumnezeu pentru a pedepsii pe cei ce fac raul si sa previna ANARHIA>
    NU ESTE DATORIA PREDICATORILOR SA INTERVINA in disputa dintre natiuni.
    Expresia ca Luter a fost un om al razboiului iar Erasmus un adevarat crestin in sensul ca Luter nu ar fi fost un adevarat crestin are o agenda in spatele ei si as vrea sa stiu si eu care este aceasta agenda.
    Daca crestinii sec 14,15,16 din Romania ar fi gandit asa ,noi astazi eram o tara musulmana.so cantam ode lui Mahomed.
    Nu-mi vine sa cred ca esti un pacifist cu orce pretz.
    Pacifistii cu orce pretz sint parazitii tuturor societatilor,iar eu refuz sa cred ca tu esti sedus de aceasta ideologie pacifista ce invita la autodistrugere si promovarea anarhiei.
    Cu drag
    Beni.

  6. polihronu says:

    Nu am citat din Erasmus pentru ca vorbele lui ar putea fi ale mele, ci pentru a ilustra cit de departe de realitate este perspectiva veche, impartasita de EGW, asupra lui Erasmus insusi. Apoi, trebuie sa recunosti ca de la „confruntational” la belicos e o distanta imensa. Isus a adus „sabia”, dar i-a adus aminte lui Petru ca cei care folosesc sabia, de sabie mor. In plus, a spus cite ceva despre dragostea pentru dusmani, pe care a si demonstrat-o in jertfa.

    Daca razboiul drept este biblic (nu spun ca sint pacifist cu orice pret), la fel este biblica si omorirea cu pietre, eventual pentru neascultarea de parinti. Argumentatia asta e lovita de realitatea istoriei, ba chiar a istoriei crucii. Iar pentru amestecul in politica „natiunilor”, pe Luther sa-l acuzi.

  7. ianis says:

    Foarte fain textul. Dupa stil, banuiesc ca e traducerea ta.
    Multumesc

  8. polihronu says:

    Da, am uitat sa precizez: traducerea imi apartine, dar nu e dupa originalul latinesc, ci dupa o editie englezeasca din domeniul public. M-a interesat doar „instantaneul” de scriitura erasmiana.

  9. keter says:

    Nu crezi ca ne aflam, de fapt, in fata unei (false) dileme: crestinismul macho, ‘schweiss und blut’, pe de’o parte, si crestinismul metrosexual, ‘malakos’, de, cealalta parte?

  10. polihronu says:

    Nu, nu cred. Crestinismul evangheliilor are „sudoare si singe” doar in Ghetsemani si spre cruce. Si respinge in egala masura moliciunea rafinamentului (Matei 11:8). Nu e nimic metrosexual in pacifism. Dupa cum nu e nimic macho in instigarea la violenta.

  11. Beni Plesa says:

    Polihronu

    „”In plus, a spus cite ceva despre dragostea pentru dusmani, pe care a si demonstrat-o in jertfa. „”

    Interesanta perspectiva ta.
    Eu cred ca Isus nu a fost in totalitate doar un „om de zahar uns cu miere” ci in multe circumstante a stat impotriva dusmanilor sai.
    Recomand o carte scrisa de Philip Yancey –Isus pe care nu l-am cunoscut–.Crestinii au multe prejudecati despre Isus si acestea transpira in comentarile lor citandu-l pe isus in afara contextului.

    Scuza-ma-nu mi-am dat seama ca articolul tau a fost doar o translatare si de fapt nu erau ideile tale.
    Cu drag
    Beni

  12. polihronu says:

    Draga BP, nu am deloc prejudecata despre care vorbesti. Daca ai trecut macar o data pe la mine pe blog, ai vazut ca nu ezit deloc sa denunt si sa vituperez. Si totusi, sint un pacifist.

  13. Laurentiu H. says:

    #5 Beni,

    Expresia ta „a avea o agenda in spate” imi retine atentia ca o melodie pe care o fredonezi fara sa vrei. Crezi ca poate cineva gandi si discuta fara „a avea o agenda in spate”?Daca nu metodic,atunci prin natura lucrurilor tot avem „o agenda in spate”,constient dar si inconstient.

    Erasmus isi avertizeaza cititorii cu privire la Luther,sa aiba grija cu cine fac „templul”.

  14. Beni Plesa says:

    Laurentiu

    Inteleg ce spui,insa eu ma refeream la „agenda” dintr-o alta perspectiva.
    Iti dau un exemplu negativ de „agenda”,in cazul nostru in domeniul religiei.
    Un adventist fundamentalist care in viata de toate zilele este uneori mai rau decat cei „din lume” ,de obicei este foarte zelos in a face prozeliti si devine un propovaduitor infocat al LEGII celei vesnice date pe SInai.
    Acest om vorbeste cu ardoare despre aceasta lege -10 porunci– insa in realitate agenda lui este sa te duca la SABAT –ziua in care el doarme cel mai mult –sau eventual sa te faca vegetarian.
    In fata te afuma cu sfintenia Legii dar scopul lui nu este sa vorbeasca despre cum traieste el referitor la 9-porunci ci vrea sa ajunga sa te convinga ca semnul adevaratilor crestini este ca ei dorm in SABAT si asta place Domnului lor.
    La o astfel de agenda ma refeream eu.
    Acesti adventisti –fura de la cei care lucreaza pentru ei,mint fara scrupule,iau nevestele altora dar se lauda ca ei respecta (dorm) Sabatu si maninca doar vergeturi.
    Din cauza lor este vorbita de rau calea domnului.
    Cred ca cunosti si tu destui de multi adventisti care sint exact asa cum i-am descris eu .
    Nu vreau sa generalizez ,insa adventismul este plin de astfel de oameni ,iar faptul ca sint si in alte denominatiuni ,aceasta nu ai scuza pe cei care pretind ca au tot adevarul.
    Cu drag
    Beni.

  15. keter says:

    Pacifismul – ca si ‘belicismul’ – poate sa fie, cel mult, o solutie la problemele ‘lumii acesteia’; lume careia Imparatia nu’i apartine; nu vad motivul pentru care crestinismul are a se amesteca – indiferent ca prin participare sau refuz – in istoria politica a acestei lumi; pentru tine unul e rau si unul eu bun; eu zic ca amandoi gresesc grav fata de crestinismul evangheliilor; Isus mustra – la Petru – folosirea sabiei in apararea Imparatiei Sale.

  16. remus11 says:

    care crestinism(?) sa (nu) intervina in care razboi drept(?)

    asta e o atitudine personala daca ma duc la razboi sau nu, daca imi fac permis de port arma sau nu. important e sa crezi in dreptate.
    nici nu stiu care razboi ar putea fi numit razboi drept.
    razboiul impotriva terorismului ar putea fi numit drept dar uneori nu mai stii care sunt teroristii si care baietii buni. asa ca uneori te gandesti daca sa te faci voluntar la crucea rosie
    …sau semiluna rosie(?), of cat e de greu sa gandesti. am nevoie de un profet post biblic care sa’mi spuna ce sa aleg

  17. polihronu says:

    Tocmai ca n-ai nevoie de un profet 🙂 Imparatia lui Dumnezeu nu e din lumea asta, dar este in lumea asta.

  18. #2

    ??? :search:

    „The more religious you are the more small minded you happen to be.”
    John Shelby Spong („The Bible, It Ain’t Necessarily So!” )

    :shutmouth: :shutmouth: :shutmouth:

  19. VictorZee says:

    Domnule polihronu #17,

    „Imparatia lui Dumnezeu nu e din lumea asta, dar este in lumea asta.”

    In Imparatia lui Dumnezeu se intra in lumea asta fara sa conteze ce va fi dincolo.

    Preotii au umblat cu crucea in mana dar cu ochii pe punga, (putere) nu pe Imparatia lui Dumnezeu.

    „Pentruca unde este comoara voastra, acolo va fi si inima voastra.” (Matei 6:21)

    Sa ne imaginam cum ar fi Imparatia lui Dumnezeu daca „lucrarea Lui” ar fi fost facuta „FARA PLATA”.

    Cu respect,
    George, Chicago

  20. #17


    :shutmouth: :shutmouth: :shutmouth:

  21. mariusandy says:

    Luther are și el sânge pe mâini la fel ca papistasii cei înfierat.

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: