Căderea Romei o istorie care se repetă

11 Responses to Căderea Romei o istorie care se repetă

  1. Apropos de Augustin. Impresia mea e ca ajunsese atat de obsedat de pacat incat a dezvoltat o nevroza. Se vede asta din Confesiunile lui. Cred ca a fost un om cu adevarat chinuit Augustin.

  2. taranprost0 says:

    Profesorul Paul Freedman de la Yale spune ca principala cauza a caderii imperiului roman ar fi fost dimensiunile la care a ajuns si dezechilibrele est-vest,urban-rural. Spuneti ca principala cauza a decaderii lui ar fi fost aparitia si raspandirea crestinismului.Daca ar fi avut perioada de expansiune crestinismul cu doua secole mai devreme,ar fi putut avut succes ? Nu conteaza ca a coincis cu colapsul ideologic,religios din sanul societatii romane ?

  3. taranprost0 says:

    Poate au mai fost si alte miscari religioase in perioada republicii,dar societatea romana era impermeabila religios,sanatoasa social,cu un etos national infloritor. Mai tarziu,intr-un echilibru politic atat de subred(de ex. tetrarhiile), cu o stratificare sociala tot mai permeabila,serios zdruncinata de repetate crize economice rezolvate artificial crestinismul a dat ultimul branci unui imperiu care ajunsese putred.

  4. taran,

    Crestinismul a fost o revolutie necesara, dar ca orice revolutie a deraiat repede. Consider crestinsimul superior ca teolgie politica cetatii antice si cezarismului. Ceea ce a dus la prabusirea Romei a fost subordonarea societatii unui scop atemporal, la fel ca in comunism sau nazism. In timpul nostru ne confruntam cu aceeiasi problema atunci cand vrem sa reparam toate nedreptatile istoriei sau sa creem zone de confort pentru toate indiosincrasiile de cultura sau gen.

  5. taranprost0 says:

    Nici un imperiu atat de intins nu a rezistat cat Roma.Decaderea lui a fost treptata si a inceput ,cred eu ,inca din sec.I b.C. odata cu pierderea virtutilor romane traditionale.Evolutia lui a trecut prin toate etapele naturale ale entropiei sociale.Dumnezeul crestin a intrat intr-un Panteon parasit deja.Imprumuturile crestine au fost grecesti(Eleusis,CultulDemetrei-Maria) si nu romane.

  6. Dumnezeul crestin a intrat intr-un Panteon parasit deja.

    De fapt, monoteismul era zeitgeistul epocii. LXX oferea o istorie monoteista alternativa la mitologiile politeiste, deja considerate alegorice. Cartea lui Flavius a avut un impact foarte mare si a pregatit calea pentru crestinism. Avantajul crestinismului a fost ca a scos Biblia ebraica din contextul tribal si a oferit un canon nou. Constantin a spus ca zeii sunt morti la fel cum astazi se spune ca Dumnezeu este mort. Intrebarea este acum ce se va intampla cu crestinismul.

  7. taranprost0 says:

    Ptr.mine si fiu-meu nu ce se va intampla cu crestinismul e important ci ce nou ethos e posibil capabil de a entuziasma,da sens,produce un nou impuls creator,etc.

  8. taranprost0 says:

    Pentru ca nu credem intr-o renastere in crestinism relevanta,metafora lui principala-moartea lui Isus Dumnezeu fiind cea mai frumoasa paradigma umana dar incapabila de un reviriment plenar.

  9. Posibil ca crestinismul sa renasca intr-o sinteza noua, asa cum lumea clasica a renascut intr-o sinteza crestina. In opinia mea, problema crtestinismului este ablatia incomplecta a reziduurilor iudeo-crestine si medievale. Nu vad un ethos nou daca se ignora mostenirea crestinismului.

  10. Paul Csavdari says:

    @Edi,

    Si care-i mostenirea crestinismului? Bata si zaharelul?… 🙂

    Nu fix asta-i si mostenirea iudaismului? Binecuvantarile si blestemele nu pot produce niciodata ceva bun. Problema este ca sfantu’ Pavel a spus-o pe selau vizavi de iudaism, pe cand tu eziti s-o spui vizavi de crestinism.

    Un ethos nou nici nu vei vedea cata vreme nu-i bazat pe altceva decat pe bata & zaharel. Tu crezi ca degeaba fug toti moralistii de rationalitate ca dracu’ de tamaie?… 🙂

  11. Paul,

    Mostenirea crestinismului este:
    1. Omul universal. La iudei avem impartirea omului in iudei-neamuri, barbat-femeie, preot-laic. La greco-romani avem distinctia zoon politikon/homo sacer si clasele sociale.
    2. Constientizarea problemei vointei individuale. La iudei nu exista decat YHWH si tribul. La greci/romani exista doar dihotomia dorinta-ratiune. Paulus si Augustin au ridicat problema relatiei dintre vointa umana si cea divina. In lumea moderna avem problema relatiei intre vointa individuala si natura.
    3. Transferul predictiilor divine, autonomie si autodeterminare, pe care Aristotel le atribuie doar lui Dumnezeu, la om, pe baza intruparii divinitatii. Secularismul si democratiile moderne sunt bazate pe notiunea autonomiei si autodeterminarii individului.

    Desi toate acestea apar doar in forma primitiva in NT, cel putin in canonul lui Marcion, autorii par constienti ca ele exista si sunt ceva nou.

    Mostenirea moderna a crestinismului este Iluminismul. Antiteza lui are doua fete: nationalismul etnic-religios si hiper-multiculturalismul/relativismul.

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: