Trinitarianismul împotriva societății deschise

16 Responses to Trinitarianismul împotriva societății deschise

  1. taranlogic says:

    Mi se pare hazardată ideea legăturii dintre filozofia presocratică și democrația ateniană și filozofia lui Platon și Aristotel și lipsa democrației.Văd o legătură prea indirectă între cele două.Dpdv istoric sunt prea mulți factori în joc ca să consideri decisivă influența filozofiei.Asta dacă relația cauzală nu o vedeți în sens opus,de la politică spre filozofie. P.S. Am văzut duminica asta la o expoziție a unui parc național urme fosile de trilobiți de toată frumusetea,unele chiar la mama lor(in situ ) și m-am gândit la dvs,cât v-ar fi plăcut să le vedeți.

  2. Desigur ca relatia principala este de la politica la filozofie, dar este un drum in ambele sensuri. Nici antitrinitarianismul nu avea sanse inainte de renastere iar Transilvania a fost tolerata de habsburgi ca societate multi-confesionala pentru ca nu aveau nevoie de un conflict religios in zona strategica a razboiului lung cu turcii.

    Saluta-i pe triboliti din partea mea.

  3. Dupa publicarea Caietelor Negre ale lui Heidegger, se pare ca el nu a renuntat niciodata la national-socialism. A ramas un admirator al national-socialismului pana la moarte.

  4. Este spiritul vremii lui Twitter si Reddit sa faci mobbing, depltformizare, canceling pentru ca cineva a spus ceva despre ceva nu stiu cand. Heidegger a fost anti-biologist si anti-rasist toata viata. Politic, o spune chiar Hanna Arndt, a fost un naiv. Pozitia lui fata d evrei a fost ca sunt „separati de fiinta”, adica metafizicieni, repros pe care il face si catolicilor. Putem la fel de bine sa ii acuzam pe Mircea Eliade si Nae Ionescu de acelasi pacat antisemit.

    In alta ordine, inteleg frustrarea lui Heidegger cu ocupatia culturala postbelica. Germania a oferit ceva in istoria ei, care a fost uitat in contextul vinovatiei holocaustului si a fost inlocuit cu utilitarianismul anglo-saxon si cultura de consum americana. Am sentimente similare „cand privesc zilele de-aur a scripturilor romane” si vad ce s-a ales din ele.

  5. Putin si poporul rus,
    Libertate ne-au adus.

  6. Edi Constantinescu, aveti aici 2 emisiuni scurte cu filozoful si profesorul Andrei Marga despre Caietele negre ale lui Heidegger, jurnalul sau tinut intreaga viata si publicat abia acum, din care se vede clar ca el a fost sustinator al national socialismului pana la moarte. Chiar si Karl Popper il acuza pe Heidegger de lichelism. https://www.youtube.com/watch?v=DMiF__8YPlA

  7. Pana de curand nu s-a stiut de existenta acestui jurnal. Chiar si specialistii in Heidegger au fost consternati sa vada ca adeziunea lui Heidegger la principiile national-socialismului s-a pastrat si dupa razboi. Cat priveste pe Hannah Arendt, ea a fost iubita lui Heidegger. La ce obiectivitate ne putem astepta? Faptul ca a fost naiv nu scuza adeziunea sa. Au fost multi intelectuali ”naivi” sau mai degraba interesati dpdv profesional si material si au folosit naivitatea ca pe o scuza. Avem exemple recente chiar si in Romania.

  8. polihronu says:

    „din care se vede clar ca el a fost sustinator al national socialismului pana la moarte”

    Se vede clar? Unde? Cum? Ceva numar de pagina?

  9. Follow the money: Big Pharma. Un trans este toata viata dependent de tratament hormonal. Nu e cultural marxism ci late capitalsim.

  10. AV,

    Este conflictul intre filozofia analitica si cea continentala. Daca Plato si Hegel erau contemporani cu Popper ar fi fost acuzati de lichelism. Cineva poate acuza scoala analitica, la fel, ca este neo-liberala. Am primit Societatea Deschisa cadou de la Fundatia Soros in 1991. Nu m-a facut un fan al lui Killary la fel cum Nietzsche nu m-a facut un fan al Lui Hitler si nici Marx nu m-a facut comunist. Rolul marilor filozofi este sa te invete a fii tu insuti. Hanna Arndt, Paul Celan, jean-Paul Sartre, Constantin Noica, si multi altii au invatat de la Heidegger inainte de a merge pe drumul lor.

  11. « La fin de la philosophie dans l’âge de la démocratie »

    L’époque actuelle est celle de la fin de la philosophie. Une telle fin équivaut à l’abandon irréversible de la notion platonicienne de « Vérité » comprise comme l’expression d’un ordre éternel et objectif de tout « ÊTRE ». L’époque actuelle est aussi celle de l’émergence ainsi que de la consolidation progressive de sociétés démocratiques.
    On objectera que, en démocratie, l’ancienne suprématie d’une caste politique et intellectuelle, fondée sur sa revendication « métaphysique » de la possession exclusive de l’absolue « Vérité de l’ÊTRE », doit nécessairement être rejetée en faveur d’une conception ouverte de l’ÊTRE comme « Événement » (« Ereignis ») ce qu’Heidegger a continuellement rappelé après la publication de sa célèbre conférence sur l’origine de l’oeuvre d’art en 1936. La préoccupation essentielle qui sous-tend la façon dont Heidegger met en valeur le caractère réducteur de la conception « métaphysique » de l’ÊTRE chez Platon est partagée par une grande partie de la philosophie contemporaine. En effet elle peut servir à établir, quoique paradoxalement, des parallèles entre certains arguments de textes tardifs et cruciaux de Heidegger comme l’essai de 1964 sur la « Fin de la philosophie et la Tâche de Pensée » et ceux des philosophes apparemment antithétiques comme Popper l’a exposé dans La Société ouverte et ses ennemis. On objectera que la tâche majeure de toute réflexion philosophique lucide est de préserver ce qui reste caché dans la présentation quotidienne de ce qui transparaît dans un monde fortement rationalisé. Un monde dans lequel le déclin de l’absolu dans l’ontologie et l’influence sociale croissante de l’expertise technique peut encourager un relaps vers le contrôle social autoritaire. Dans un tel contexte, le rôle principal de la philosophie est d’affirmer le caractère irréductible de l’Événement de l’ÊTRE en tant que tel (on he on) et la liberté politique que sa dispensation présuppose

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: