H(a)ram

Înainte să gat eu de ascuțit penița, încă o etimitologemă. „Haram” există și în românește, din turcă. Dar provine de fapt din limbile semitice. Termenul ocupă un loc de cinste în Tanakh, numind tot ce e închinat Domnului – de la întîi născuți la madianite (doar a dat și „harem”). Sfîntul și anatema. E de altfel ultimul cuvînt al Vechiului Testament în traducerea lui Cornilescu (Maleahi 4:6). Mai interesant însă, are niște omonime suspect de înrudite conceptual. Unul numește mreaja pescarului sau lațul vînătorului, ca în Eclesiastul 7:26 (inima femeii mai amare decît moartea). Celălalt înseamnă „a tăia”, „a împărți”, „a mutila”.

Am plecat în această incursiune pentru că am sesizat, povestind despre comunismul biblic, că unul dintre cuvintele pentru „seceră” din Tanakh este hermeș. Nu, n-are nimic a face cu peibasistul „chermeză”. Vine din haram. Dar nu pot să nu-l irit din nou pe Dan Alexe și să nu mă întreb dacă nu cumva semiții ăștia hermetici (oops!) n-au furat ideea de la națiunile conlocuitoare, printre care și un toptan de arieni. Sau invers, dracu’ știe. Nu de alta, dar una dintre rădăcinile indo-europene ale „tăierii” reconstruite de lingviști este (s)ker-, care ne-a lăsat o pleiadă de moștenitori. Printre care și grecescul kormos – „buștean”. Adică exact ceea ce ne spun lingviștii slavi că întemeiază hramul.

Între templu și genocid e doar o mahramă.

Și da, secera însăși e rudă (ca securea) cu h(a)ramul. Iar celălalt cuvînt ebraic pentru „seceră” (maggal) are și el o relație dubioasă cu o menghină.

28 Responses to H(a)ram

  1. Aurel Ionica says:

    Bogdanel draga, chestia asta cu despicarea radacinilor cuvintelor deoarece sensul cuvintelor ar fi dat de radacinile cuvintelor este gogomania cu care au venit istorico-criticii si a fost ridiculizata cu mult inaintea postmodernistilor tai de fostul meu profesor James Barr. Eu am aratat nu numai ca cuvintele in sine sunt containere goale si poti pune in ele tot ce vrei cind sunt scoase dintr-un text, dar cu atit mai mult sunt radacinile cuvintelor containere goale. Nu numai cu radacinile poti sa demonstrezi orice, dar chiar si cu cuvintele poti sa demonstrezi ca romanii sunt antisemiti de la Burebista in special daca ai gasit niste semiti sa te plateasca bine pentru astfel de „demonstratii” sit-i garanteaza publicarea lor. Daca asta ti-a luat un an de zile de „cercetari,” inseamna ca esti cam amator. Pai cum sa nu fie romanii, crestinii, si in special adventistii antisemiti cind ei pretind ca ei sunt mostenitorii binecuvintarilor rostite de țuicarul Noe asupra lui Sem pentru ca Sem a refuzat s-ai admire puța goala? Auzi, sa confiste adventistii nu numai simbata si nemincatul carnii de porc, dar chiar venirea lui Mesia care sunt proprietati inalienabile ale semitilor! Ne luminezi si pe noi cum este cu radacina acestui cuvint „semitism” si de ce subiectul asta al antisemismului este asa de fierbinte in toate scolile teologice incit pina si un ateu ca tine nu s-a putut abtine sa nu se repeada la borcanul cu miere?

  2. polihronu says:

    Aiurică, vorbești să te afli în treabă. N-am căutat sensuri. Mă joc. Pătratu-ți e un căcat. Nu caut să demonstrez nimic despre Burebista. Nu mă plătește nimeni – asta e doar obsesia ta de popă ratat. N-am nicio garanție de publicare. Sînt – fără regrete – un amator.

    Ai dracului’ răbdare că o să ai în curînd toate motivele să te dai în stambă.

  3. Criticul metamodernist says:

    „Ne luminezi si pe noi cum este cu radacina acestui cuvint „semitism” si de ce subiectul asta al antisemismului este asa de fierbinte in toate scolile teologice incit pina si un ateu ca tine nu s-a putut abtine sa nu se repeada la borcanul cu miere?”

    Sigur ca pentru un fost adventist, „semitismul „este o problema atat personala cat si filozofica/religioasa sau politica.Ca fosti adventisti ,toti am fost si suntem inca afectati de aceasta ideologie.Mai mult, chiar si neadventistii sunt afectati de bagajul ideologic pe care il „poarta” aceasta ideologie.Vezi de exemplu, razboiul din Ucraina care are o baza ideologica „semitica ” in spatele lui.Sau „manifest destiny”-ul american , care promoveaza raspandirea democratiei liberale in lume prin aceleasi metode prin care Iosua a cucerit tara Canaanului .La ora actuala vorbim mai curand de o ciocnire intre doua mari meta-naratiuni „semitice”, rusa si americana ,fiecare pretinzand ca este cea adevarata.
    Nici pe taramul religiei lucrurile nu stau mai bine.Dupa cum a mentionat chiar Ianis, exista de mult timp o tendinta iudaizanta foarte puternica in Crestinism . Din cate se observa in prezent, semitismul si antisemitismul au iesit din nou la iveala ,in formele lor religioase si seculare (asta in timp ce noi credeam ca aceste idei sunt moarte).
    Nu crezi ca ar fi necesara o analiza a termenilor care anima „semitismul”?

  4. polihronu says:

    Mai bine ați arunca un ochi și aici: https://dexonline.ro/definitie/curma

    Nu, nu știu dacă curmalele au ce căuta în poveste. Dar substantivul „curmă”, ca la Cantemir, cu sensul de tăiș, e foarte interesant.

  5. polihronu says:

    Conexiunea hitită ne-ar permite să ne întindem pînă la karma 🙂

    https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Indo-European/k%CA%B7er-

  6. Aurel Ionica says:

    Nu crezi ca ar fi necesara o analiza a termenilor care anima „semitismul”?

    Pai eu cred ca ar fi foarte necesara o asemenea analiza numai ca prietenii semiti ai lui Bogdanel nu ar aproba o asemenea “analiza” deoarece asta ar fi “antisemitism.” Asa cum am zis, acum toti sunt antisemiti si automat sunt nazisti care iau porumbul de la foc semitilor. Nu este clar ca semitul Abramovici este gituit de nazistii urcainienii in cirdasie cu acolitii lor occidentali si semitul Zelensky este si el gituit de semitul Putin in cirdasie cu acolitii lui semiti ca Abramovici? Ceea ce Bogdanel nu vrea sa explice prietenilor lui semiti deoarece are oroare de patratul ala este ca atunci cind demonstrezi ca toti sunt antisemiti, toti incerp sa se comporte ca antisemiti. Cind ii demonstrezi cuiva ca este curvar, nu este normal sa te astepti sa se apuce de curvarasie? Este de mirare ca ateului ii sare mustarul imediat cum vine vorba de vreun patrat sau de vreo rationalitate sau bun simt? Asa ca important nu este discutarea termenului de “semitism” care este tabu, ci importanta este legatura dintre “curmală,” “curma” si “cîrmă.” Asa ca asteptam cu nerabdare studiul ala care demonstreaza ca romanii au fost dintotdeauna antisemiti. Na, ca eu am descoperit adevarul asta asa de fierbinte fara sa pierd un an ca sa “research” subiectul. Ce sa fac, daca nu pot sa ma descotorosesc de patratul ala de-l face pe Bogdanel sa nu poata sa doarma? Si apropos de etimologii, in slavona, “Bog” or insemna cumva “Dumnezeu” sau “Yaweh” si “dan” o insemna cumva “dat” asa ca Bogdan o fi o varianta “antisemita” a numelui semit “Netanyahu”? Ca daca o fi asa, atunci Bogdanel cunoaste subiectul asta al “antisemitismului” care fura porumbul de la foc semitilor de pe propria piele, nu numai pentru ca-l da pina si numele de gol, dar din cite imi explica, el este chiar “os domnesc,” adica os de mare preot, desigur, preot din ala Adventist, adica antisemit.

  7. Criticul metamodernist says:

    Un articol despre originea vechi testamentara a exceptionalismului american.
    Asa zisa ” doctrina a descoperirii ” promulgata de papa (vedeti ca tot papa trage sforile?😉):

    https://christianhegemony.org/the-doctrine-of-discovery-manifest-destiny-and-american-exceptionalism

  8. Criticul metamodernist says:

    Ca tot a venit vorba de Netanyahu, de ce ii placeau lui Netanyahu fascistii europeni?
    Pentru ca si unii si altii erau „semiti”:

    https://foreignpolicy.com/2019/02/24/why-benjamin-netanyahu-loves-the-european-far-right-orban-kaczynski-pis-fidesz-visegrad-likud-antisemitism-hungary-poland-illiberalism/

  9. polihronu says:

    Și rușii au o doctrină a excepționalismului. Plus o istorie de extindere teritorială, rusificare (încreștinare) și război sfînt.

    Cît despre articolul din FP, remarcă doar că e scris de un evreu. Și că dreapta creștină americană e – teologic – mai antisemită: pariază încă pe convertirea escatologică a evreilor.

  10. Criticul metamodernist says:

    Problema e ca, la rusi , doctrina lor ortodoxa a exceptionalismului s-a batut cap in cap cu alte doctrine inspirate din aceeasi sursa” semitica” , cum ar fi marxismul sau neo-protestantismul (care incepea sa prinda in randul maselor de s(c)lavi ,mai ales in Ucraina).

    Am ascultat recent o expunere pe tema acestor ideologii „semitice” esuate , a unui profesor de istorie evreu rus care preda la UC Berkeley.Tipul face o paralela intre cele doua tipuri de” semitisme” care au bantuit Crestinatatea , Adventismul si Boshevismul, ambele fiind „reformatiuni esuate”:

    „Marxism, along with various forms of Adventism took the Christian World back from scholastic transcendental escatology to original historic apocalypse” ( la minutul 4:57)

    „All Milenarianists are activists of one kind or another” ( minutul 6:08)

    „Prophets come and go but Babylon remains” (10:46)

    „There are three main ways of dealing with failed milenarian prophecies :

    First is to die while trying to bring it about…( Thomas Munzer , the Jacobins,Nazis,Khmer Rouge,followers of David Koresh) …over refusal to live in an „unredeemed world”

    „Another way to deal with the failed claim that „Messiah”will arrive is to claim that „Messiah” actually arrived ( jehova’s wittnesses)”

    „The third reaction to the failure of the prophecy is the most popular one: living in a state of permanent expectation..institutions are created to mediate between the original prophecy and the fact that it has not come true ..the milenium is postponed indefinately (like in Saint Augustine’s orthodoxy …is transformed into an individual mystical experience ..it becomes an alegory ..mennonites becomes Brethren,stalinists become social democrats…”

    „Bolsheviks used all three strategies (mentioned above) ..they attempted to realize the Millenium right here .”

    „Why did Bolshevism,unlike other religions did not outlive its theocracy?”

    The answer is Marxist prophecy was too factual,too scientific, thus inherinetly falsifiable”

    „Second possible explanation .etc..

  11. Criticul metamodernist says:

    „Și că dreapta creștină americană e – teologic – mai antisemită: pariază încă pe convertirea escatologică a evreilor.”
    Normal.Ca toti antisemitii bona fide ,ei resping orice compromis cu semitii, cum ar fi teologia celor doua convenants:

    https://albertmohler.com/2006/03/01/jerry-falwell-the-jews-and-jesus-a-two-covenant-theology-dr-falwell-clarifies-his-position

  12. polihronu says:

    Uite-i și pe puritanii din Lumea Nouă printre ideocrați https://en.wikipedia.org/wiki/Ideocracy

  13. polihronu says:

    ”Prophets come and go but Babylon remains”

    Asta e fraza cheie 🙂 D-aia io m-am făcut babelic – în siajul evreului Derrida. Și al lui Yahweh încurcătorul de limbi.

  14. polihronu says:

    Și al lui Isus futangiul de nori.

  15. polihronu says:

    Amplificatorii de babilonie.

  16. polihronu says:

    And here – speaking about his latest (and oldest, too) book

  17. polihronu says:

    Kimberly B. Stratton în concluzia articolului ei din Biblical Interpretation 17 (2009), „The Eschatological Arena: Reinscribing Roman Violence in Fantasies of the End Times”

    This midrash on the story of Cain and Abel brings a cautionary perspective to the eschatological arena and fantasies of violent revenge so prominent in early Christian and Jewish literature. It reminds contemporary readers of the imperialist context that gave birth to these visions and warns of the danger inherent in reinscribing Roman strategies of domination in sacred literature. Because eschatological judgment forms the backbone to much monotheistic theology these fantasies of violence continue to operate in discourses of domination, sanctifying contemporary acts of aggression and violence. Perhaps, like R. Shimon bar Yohai, we need to question the very notion of divine surveillance and judgment upon which these texts are based, opening the way to new conceptions of God’s justice and sovereignty.

  18. Criticul metamodernist says:

    „Prophets come and go but Babylon remains”

    Asta e fraza cheie 🙂 D-aia io m-am făcut babelic – în siajul evreului Derrida. Și al lui Yahweh încurcătorul de limbi.

    Da ,insa un om de stiinta ar spune ca „nature abhors vacuum”–daca nu pui nici un „semitism” in loc risti sa lasi loc unui vid ideologic care e umplut de la sine cu cele mai rele versiuni ale „semitismului”.Iti admir detasarea fata de orice ideologie insa ,realist vorbind, majoritatea oamenilor nu pot sta intr-un ” limbo „ideologic tot timpul.Ii „mananca ” undeva sa-si umple zelul „mesianic ” cu ceva. Intrebarea e ,ce sa le oferim?Evident ,ma refer la ceva temporar ,care sa ii tina departe de nihilism🙂

  19. Criticul metamodernist says:

    „Perhaps, like R. Shimon bar Yohai, we need to question the very notion of divine surveillance and judgment upon which these texts are based, opening the way to new conceptions of God’s justice and sovereignty.”

    Nu sunt conceptiile noi tributare conceptiilor vechi ?Te poti debarasa total de conceptiile vechi?

  20. polihronu says:

    Living the limbo 🙂 And loving it.

    Dacă e musai să punem ceva în loc, aici trebuie găsită inspirația https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fundamentals:_Ten_Keys_to_Reality

  21. polihronu says:

    “Te poti debarasa total de conceptiile vechi?”

    Am zis deja că sîntem sămînță de cloudfuckers. Toate-s vechi, și nouă toate.

  22. polihronu says:

    Ramadan, Passover and Easter are approaching, and our moral, religious and leadership duty as the successors of the Prophet Abraham and the three religions is to initiate a process of reconciliation and partnership based on the values ​​of religion and belief in God, and in the universal human values ​​that educate for tolerance, peace and the sanctity of human life wherever it is, and of course against hatred, crime and violence.

    https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/03/israel-violence-extremists/629441/

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: