Teologia ca hieroglifă financiară

Regretabila concediere a lui Edi a adus în prim plan chestiunea legată de strategia conferinței Illinois vis-a-vis de gestionarea dizidenței în rândurile corpului pastoral. În general se pleacă de la premisa că doar o problemă teologică putea genera o astfel de reacție; există precedentele istorice foarte explicite iar aceasta ar fi singura explicație posibilă. Pe de altă parte, conferința cu pricina exclude din start orice conotație teologică atașată deciziei sale, motivele invocate fiind pur financiare. Totuși în contextul unor controverse teologice reale motivul financiar pare nu doar neverosimil dar aproape cinic. Și cu toate acestea, impresia mea este că binomul teologic / financiar reprezintă o falsă dilemă. Problema de fond a conferinței Illinois, iar prin extensie, a întregului sistem adventist, este exclusiv financiară, teologia fiind doar o fumigenă de adormit copiii.

Am să mă justific. În paradigma medievală, în contextul unui sistem feudal, erezia avea conotații aproape apocaliptice, fiind percepută ca o negație a sistemului; cu toate acestea erezia reflecta cumva un statut, o condiție, poate chiar “virtute”. De aceea, în Evul Mediu Edi ar fi fost un eretic de succes, chiar eliminarea sa asigurându-i cumva supraviețuirea în istorie. Însă într-un sistem închis, determinist cum este cel administrativ, erezia, reală sau imaginară, nu există ca entitate în sine, nici măcar ca simptom ci doar ca hieroglifă financiară, ceea ce teoretic doar contabilii mai reușesc s-o deslușească. Însă fără piatra de la Rosetta orice problemă teologică se transformă automat într-una financiară, conferința de tristă amintire convertindu-și lucrătorul într-o marfă pe piața de capital. Așa cum ar spune fratele Lukács, teologia a fost reificată, subiectul transformat în obiect, ideile în dolari.

Din această perspectivă, fratele Marx, după înțelepciunea dată lui, ar fi spus că lucrătorul Edi era triplu alienat: (1) față de produsul muncii sale, care, atenție, nu era salariul (acesta fiind part-time și fără beneficii era mai degrabă un fel plată pentru necalificați) ci față de ceea ce producea din punct de vedere teologic și de care nu se putea bucura pentru că nu-i aparținea, conferința având copyright asupra produsului teologic; (2) față de mijloacele de producție, adică față de conferința în sine ca sistem generator de muncă pastorală, datorită diferențelor ideologice – Edi ca angajatul unui sistem ce vrea eficientizarea procesului muncii era doar un dinte din mecanismul administrativ al roții dințate din Illinois Conference, ce nu mai putea genera capital; (3) față de ceilalți lucrători care-l apreciau pe pastorul Constantinescu nu drept coleg ci rival, competitor pentru slujba, promoția și beneficiile altora.

Concluzia? Spiritul capitalismului a învins etica protestantă. Conferința Illinois a refuzat ultima dorință a condamnatului, aceea de a fi judecat ca “eretic” sau tratat ca dizident, fiindu-i datoare măcar cu o “decapitare” teologică onorabilă. Cel puțin la acest capitol romanii erau gentlemen, nu-și abandonau niciodată cetățenii, gladius-ul roman fiind ultima binecuvântare în latină… În schimb pastorul Constantinescu a fost basculat la gropa comună a pauperilor, pentru ca și pomenirea să i se uite confirmându-se de fapt versiunea religioasă a legii de fier a oligarhiei – mercantilizarea pastorației și fetișizarea salariului, cu alte cuvinte dacă salariu nu e, nimic nu e… Acum, dacă ar fi fost vorba doar de-o problemă teologică, atunci poate că n-ar avea păcat; însă pentru că zice că este strict financiară, tocmai de aceea păcatul (capitalul) conferinței rămâne.

Anunțuri

59 Responses to Teologia ca hieroglifă financiară

  1. Oana,

    Ai dreptate. De aceea nici nu ma interseaza sa mai discut despre acest caz. Administratia are copyright pe numele de AZS, hotareste ce sa credem, are propietatile imobiliare si zecimea. They got guns and and they got lawyers. Eu mi-am recastigat libertatea launtrica. „Acuma slobozeste Doamne pe robul tau”. Amin.

  2. cucamanga says:

    Cristinel Nichitoiu, daca tu ai ales sa fi vegetarian, sa fugi la munti si sa te inchini la moastele celei de a patra persoane a dumnezeirii, este problema ta, ce am vrut sa-ti spun cand te-am intrebat daca esti de la politia religioasa, era reprosul meu la atacurile tale virulente asupra celor care nu va arata voua nume si chipuri.Sti cine vor chipuri si nume! Asa ca nu poti veni intrun spatiu virtual, impui regulile tale, la care toti trebuie sa se conformeze.Pana la urma gasesti unul de asta ca tine (needucat), care sa-ti raspunda pe limbajul tau.
    In rest numai de bine, stai linistit ca nu te mai deranjez.
    Edi, scuze ptr. spatiul ocupat si deturnarea discutiei.
    Ianis, poti sa stergi porcariile pe care le-am scris, si asa nu m-am vindecat!

  3. Cucamanga: n-aş mai pierde timpul tu tine dacă nu mi-ar fi milă de inocenţa ta de copil. Deci zici că-ţi strângi jucăriile şi pleci, da? Ai măcar un pic de răbdare să recapitulăm? Eu i-am pus o întrebare amicală lui Bliveu dacă crede că poate lupta mai eficient ”cu mască”. El, băiat deştept, şi-a expus punctul de vedere. Eu am plusat un pic insistând cu opinia mea fiindcă ştiu ce avantaje oferă lupta ”fără mască”. Dar am făcut-o prieteneşte. Aici vreau să fiu între prieteni care se mai şi ghiontesc uneori dar…merg înainte. Atunci, te-ai băgat şi tu în seamă şi în stilul miştocar pentru care nu te condamn, (tot ”sistemul” este vinovat şi de asta fiindcă n-a reuşit să-ţi ofere o educaţie civilizată) – ai început să-ţi arunci mizeriile pe seama cui ai putut. Se vede că dacă ai l-ai auzit pe Edi vorbind de unele ”anacronisme” ai înţeles că tot ce ţine de adventism este anacronic. Dar Edi este destul de bătrân, băieţaş, ca să poată face diferenţa între ce este aiurea şi ce nu. Tu eşti încă la vârsta pampersului şi deci, ca un băiat bine crescut ce ar fi trebuit să fii, trebuia să te ocupi mai întâi de lucrurile pozitive iar pe cele negative să le laşi pe seama celor mai ”vechi în materie de…” Tu chiar crezi că eu gust inepţii din astea gen ”a patra persoană a dumnezeirii” şi ce-ai mai înşirat tu pe acolo? Aici luptăm pentru adevăr nu pentru afişarea prostiilor personale. Dacă greşim, are cine să ne corecteze. Chiar îţi imaginezi că eu nu ştiu să fac deosebirea între ”adevăratele victime” ale sistemului şi zăpăucii care aruncă prosteşte cu noroi în el? Ai zis că sunt needucat. Într-un anumit procent aşa este. Dar n-ai vrea să-mi fii tu profesor în continuare? Uite, mă dau pe mâna ta. Vino cu numele şi poza reală şi mă las topit de tine şi turnat într-o formă concepută de mintea ta( cea pătrată).

  4. sonatalunii says:

    Edi,

    Intre timp deja ma gindisem ca despre asigurare medicala era vorba. asigurare pe care o companie cu peste 50 angajati este obligata sa o plateasca in beneficiul angajatilor, pe cand una mai mica, de exemplu cu 1-49 angajati nu are aceasta obligatie. Eu nu stiam cate ore pe saptamana ati lucrat, desi retinusem ideea de „zilier mexican” insa o atribuisem sumei, nu orelor.

    Cu documentul scris, ideea este ca orice companie este obligata de lege sa ofere unui angajat acel document numit „Notice of Separation” indiferent de motivul de separare. Una dintre rubricile care trebuie completata este „Reason for Separation” si conteaza ce scrie acolo. Daca separarea s-a facut de exemplu pe motive disciplinare, sau angajatul a plecat de buna voie, el nu beneficiaza de ajutor de somaj. Daca insa este concediat pentru motive financiare (compania nu mai are de lucru, etc.) atunci angajatul poate fi platit de catre stat acel ajutor de somaj. Deci ceea ce spune Oana nu sta in picioare pentru ca motivul financiar este cel mai usor de atacat in instanta. Daca angajatul deschide actiune penala si spune „nu este adevarat ca firma nu are bani destui, ci este vorba de discriminare”, judecatorul ordona o expertiza financiara „la sange” executata de organe independente, si nu vad cum conferinta ar putea justifica „lipsa de bani” si „nevoia de a reduce un post”. Stiti foarte bine ca nu doar AZS au avocati, insa tocmai pe calitatea dvs. morala conteaza ei, ca anume nu veti deschide o actiune in instanta, etc. Eu le-as face o surpriza daca m-as afla in postura dvs. …

  5. ge2oana says:

    Ok, Sonatalunii,ok,

    Ceea ce spui tu se numeste in Deutschland „artbeitgericht „, sau judecata muncii in sens literal.

    Da, corect , daca ai probleme de disciplina sau vrei TU sa pleci , kangi somaj , insa tot ce inseamna beneficii pt. vechime si restul legal de bani din lichidare ,pe astia n-au cum ,legal, sa nu-i plateasca.

    Si eu la asta m-am referit.
    Acum ceea ce spui tu cu discriminarea&restul, asta da , legal se poate face .
    Doar ca tre´ sa faci o dovada solida pt. asa ceva si , mai mult, sa platesti gras avocati in domeniu. Ca sa nu mai spun de „floricele pe campii….” !

    Nu-l vad pe Eddi dispus sa se lupte cu morile de vant , din contra , eu cred ca este suficient de asezat la minte ca sa accepte lucrurile asa cum sunt , mai ales cele care NU se pot schimba.

    Niciodata n-am crezut in fatalitate, insa am acceptat realitatea chiar daca m-a durut.

    E doar un punct de vedere, nimeni nu tre´ sa se simta nashpa sau sa fie de acord cu mine.

    Avocatii SDA sunt la fel de lipsiti de etica ,ca si toti ceilalti, cand e vorba de….bani .

    Juistice for all e valabil doar ca lozinca. Lumea reala „joaca” dupa alta regula , banul.

  6. sonatalunii,

    Bisericile se folosesc de primul amendament in relatiile de munca. SDA are avocati rechini platiti din zecimea noastra care stiu bine cum sa manance pestii mai mici in ape tulburi. Inteleg ca Circuit Courts si Supreme Court judeca litigiile intre GC si angajati dupa precedente cu biserica catolica, intrucat este structura de putere similara. Singurul capitol la care poti bate biserica este child molestation si sexual harassment.

  7. geoana,

    Ai dreptate cu morile de vant. Ar fi o uzura inutila. De fapt, din punctul de vedere al Conferintei, au incercat sa ma tina in job, dar eu nu am cooperat. Cum bine stii, relatia intre munca si capital este diferita in US de EU. Crestinii consevatori au o ideologie ultra-capitalista pentru ca se tem de „ateism” si influentele satanice ale socialsimului. Vezi tu, o tara incepe prin a oferii salariu minim si asigurare universala, si ajunge sa faca lagare de concetrare si executii in masa impotriva crestinilor. Este mesajul care se poate auzi zilnic la Moody si alte talk-radio crestine. Asa ca sistemul e orwellian, actioneaza din launtru, si nu are rost sa te bati.

  8. Maestre, nu ştiu ce părere ai despre mine dar îţi spun ce gândesc în sinea mea: ”chiar dacă aţi avea 10 000 de învăţători totuşi eu v-am născut”, spunea Pavel. Îţi scriu ca tatălui meu care m-a ”născut prin evanghelie” şi acela eşti tu. Nu sistemul, conducerea, şefii, etc. te-a executat ci vulpile de care eşti înconjurat. Căci dacă te preţuia toată comunitatea şi te iubea cum îi iubeai tu pe ei putea să vină şi Scaraoski cu toată armata lui şi nu ţi se lua nici măcar un păr din cap. Tu ai trăit experienţa lui Urie Hetitul lângă zidurile Rabei. ”Fraţii” te-au ucis, nu conducerea. ”Fraţii” aceia cu privirile tâmpe care au aşteptat să le vorbeşti pe gustul lor şi nu i-ai satisfăcut. Eu mă cert pe-aici cu zăpăciţi care n-au ascultat nici măcar o emisiune de ”Oxigen” dar ”ştiu” tot ce faci şi ce eşti. Uneori mă dezbrac de caracter, scot din gură cuvinte spurcate şi-i fac la fel ca pe o albie de porci pentrucă nu mă pot abţine să nu le spun câteva unor idioţi care nu ştiu ce vorbesc. Te rog ca pe tatăl meu care mi-a dat viaţă să nu cedezi, să nu slăbeşti lupta fiindcă ştii bine că nu mai este mult. Nu uita de noi, cei de la câteva mii de kilometri care aşteptăm să frângi pâinea de care avem nevoie. Te susţinem cu tot ce putem şi ne rugăm pentru tine.

  9. ge2oana says:

    Eddi,

    Ma bucur pt. tine ca stii , intelegi si nu vrei sa faci nevroze pt. ceva ce oricum nu poti schimba.

    „Ferma animalelor ” ar fi o lectura buna pt. multi care viseaza , avand ochii inchis in fata realitatii.
    Exista o increngatura terbila intre religie si politica ,chiar daca unii neaga asta vehement, considerand ca vehementa lor anuleaza realitatea. De fapt , sunt activistii,constienti sau mai putin constienti, ai sistemului ce vor sa-l prezinte ca fiind , vezi Doamne, idealul crestin si voia Lui expresa pt. lumea asta.

    In conditiile astea nu-i de mirare ca SDA si-a pierdut relevanta si cauta ,via Wilson&comp, sa -si rededfineasca identitatea privind spre trecut si, culmea, repetandu-i erorile si diluandu-se in marea supa evanghelica americana .

    Este o tendinta pandemica in SDA de a fi recunoscut, tratat ca intre egali ,in timp ce ,practic , nu are mare lucru de spus unei lumi complexe in schimbare ametitoare.
    „Socul viitorului ” ar fi o alta carte pe care, unii-altii, ar fi bine s-o citeasca , chiar daca a fost scrisa cu mai multi ani in urma.

    Sincer regret debarcarea lui Paulsen, insa , presupun ca era inevitabil, presiunile erau puternice si , ca sa fiu rea 100%, cartile deja facute. De fapt, asa se face istoria ,mai ales cea religioasa .

    Alles gute !

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: