Depinde Binele de Dumnezeu?

Anunțuri

110 Responses to Depinde Binele de Dumnezeu?

  1. Marcus Crassus says:

    Ceea ce tu numesti „binele transcendent”, sau binele absolut este constienta ca nu esti rupt de Izvorul Vietii, ca esti parte din El, dar nu parte suverana, ci cu autonomie limitata, constienta ca esti creator intocmai cum si El este creator, ca esti acelasi potential ca si Intregul, un punct intr-o imagine de ansamblu pe care daca vei face zoom, se va dezvalui o imagine identica cu cea din care punctul face parte. […] Eroarea evreilor consta in faptul ca au pus o proiectie mentala deasupra altor proiectii mentale sustinand ca aceasta ar fi Fiinta. Dumnezeu este departe de tot ce mintea noastra poate zamisli, de aceea cred ca El este dincolo de ratiune, evident in acceptiunea pe care o atribuim acestei notiuni. Cunoasterea lui Dumnezeu este dincolo de minte pentru ca daca mintea l-ar putea cuprinde, El n-ar mai fi Dumnezeu. Tot asa e si cu notiunile de bine, adevar, dreptate, in sens absolut desigur. Sunt de acord cu tine ca binele absolut exista, dar la fel si binele relativ, mi-e teama insa ca judecata noastra nu poate deslusi diferenta dintre ele ci mai degraba introduce confuzia.

    Argumentarea mi se pare foarte consecventa si are sens perfect. Fireste, fiind in sfera metafizicii, iese din spectrul falsificabilitatii stiintifice.

    @martin1luther, Voiam sa iti scriu mai demult dar n-am apucat. Ce parere ai de comentariul de mai sus? Desi sunt de acord cu ultimul tau articol pana la un punct, mi se pare ca are doua probleme: 1. bati un om de paie fundamentalist
    2. cand vorbesti de libertatea de alegere intri in ape mult prea adanci pt. fiecare din noi. Insa cert e ca nu te poti baza pe pop scientists in acest domeniu; multi din ei sunt complet habarnisti aici.
    Cineva daduse link la un articol foarte bun, nu stiu daca l-ai urmarit; ideea era ca alegerea responsabila si determinismul nu sunt incompatibile. Apoi tu insuti spuneai ca ‘free will’ are o definitie ambigua si inconsecventa; insa la fel stau lucrurile si cu determinismul. Deci incerci sa negi o nebuloasa facand apel la alta nebuloasa. What do you think?

  2. Sabe Elsabe says:

    „Zeii nu sunt alceva decat propriile noastre proiectii mentale…Dumnezeu este departe de tot ce mintea noastra poate zamisli, de aceea cred ca El este dincolo de ratiune, evident in acceptiunea pe care o atribuim acestei notiuni. Cunoasterea lui Dumnezeu este dincolo de minte pentru ca daca mintea l-ar putea cuprinde, El n-ar mai fi Dumnezeu.”

    Imi pare atunci ca zeii ne sunt mai aproape. Macar avem sansa identificarii proiectiilor.
    Binele asta absolut o fi chimvalul rasunator al Dumnezeului pe care nu-l putem cuprinde.

  3. Marcus Crassus says:

    Binele asta absolut o fi chimvalul rasunator

    Nu neaparat; intr-o viziune monista, Dumnezeu e echivalent cu totalitatea fiintei. Nicio schema mentala nu poate descrie aceasta totalitate, dar oamenii au acces la divinitate prin simplul fapt ca au viata si o experimenteaza nemijlocit; asadar emotiile artistice si experientele mistice ar putea fi uneltele prin care omul ar putea cunoaste ceva despre divinitate, nu teologia.

    notiunile de bine, rau, dreptate au sens doar in lumea „interactiunilor intre subiectivitati”.

    Asta deja nu mai e speculatie; binele si raul nu au sens in vid, in afara interactiunilor umane.

  4. Sabe Elsabe says:

    Marcus,

    Cand spun fiinta, viata, bine, rau simt ceva, e o emotie acolo, o experienta care nu cere a fi demonstrata. Insa existenta unui bine (sau a orice) absolut ma scoate in afara vietii. Cine spune ca exista bine absolut, ce simte?

  5. ahhh mi-ar fi placut sa abordati si notiunea lui Isus de bine … din matei 19 :17 „De ce mă întrebi: ‘Ce bine?’ Binele este Unul singur”
    + faptul ca aceasi invatatura in marcu 10:17 apare alt fel . Isus il intreaba de ce il numeste „bun „

  6. Marcus Crassus says:

    Daca Dumnezeu este fiinta in totalitatea ei, atunci binele absolut se confunda cu aceasta fiinta, in sensul ca existenta si scopurile ei sunt lucruri bune.
    Pentru oameni, a tinde spre un bine absolut inseamna sa te aliniezi directiei de mers a macro-organismului, sa nu devii un antagonist gen Lars von Trier.

    Daca am putea socoti ceva ca fiind rau, acel ceva este sa fii inconstient ca faci parte din Intreg, ca esti una cu El, sa te privesti strict ca individualitate (subiectivitate).

    Evident, ce am scris mai sus e speculatie.

  7. Sabe Elsabe says:

    Poate antagonismul lui Lars von Trier e modul lui de supravietuire si relationare cu acest Intreg. El distruge lumea din nou si din nou.

  8. Marcus Crassus says:

    Exact, sau poate viata biologica e rea, iar raspunsul corect e un cult al mortii, inteleasa fie ca anihilare, fie ca intoarcere intr-o stare existentiala diferita.
    Nu exista metode stiintifice de validare a acestor speculatii, dar asta nu inseamna ca putem trai liberi de ele; pana si Neil deGrasse are o metafizica a nimicului pe care si-o ascunde prin masturbare ‘I fucking love science’.

  9. Ioan Sabau says:

    Intentia mea se leaga doar de intelegerea mesajului pe care acel Om a dorit sa-l transmita! Ma adresez strict lui Edy.
    Timpul e pretios asa ca nu doresc sa dezbat subiecte care nu au raspuns, as consuma inutil resurse si am ajuns la o varsta la care nu imi mai pot permite sa risipesc timpul.

  10. Sabe Elsabe says:

    Ioan Sabau,

    Iti respect dorinta de a te adresa strict lui Edi si a discuta strict subiecte care au raspuns. Nu am asteptat neaparat un raspuns insa apreciez efortul de a ne scuti de pierderea timpului.

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: