Teodicea de Kapo a lui Clifford Goldstein

bundesarchiv_bild_101iii-duerr-054-17_lettland_kz_salaspils_judischer_lagerpolizist

Orice teodicee posibila se poate gasi – implicit sau explicit – in discursurile prietenilor lui Iov. Mesajul cartii este ca Dumnezeu nu poate fi justificat. Chiar si dorinta lui Iov de a-si prezenta cazul inaintea lui Dumnzeu ne aminteste de Churchill mai degraba decat de Luther: “Sunt gata sa ma intalnesc cu Facatorul meu. Ma intreb daca El este gata sa se intalneasca cu mine”. Teofania finala se dovedeste a fi doar un mysterium tremendum care i-ar multumii pe Kierkegaard si Dostoievsky dar nu pe Epicur. De unde ideea cartii lui Iov ca teodicea?

Clifford Goldstein nu face altceva decat sa reproduca argumentele prietenilor lui Iov intr-un limbj de lemn lacuit si lustruit filozofic. Nu ca am fi surprinsi. Vorbim despre cineva care a declarat ca adventismul este compatibil cu nazismul. Am fost socat, dar trebuie sa-i acordam lui Goldstein credit ca stie ce spune, ca unul care este mai aproape decat noi de centrul puterii la GC. Orice putere totalitara are nevoie de un intelectual care sa ofere lumii iluzia ca propaganda de partid este rezultatul interogatiei socratice. Goebbels este exemplul ideal, si Goldstein nu este decat ucenicul lui nevrednic sa-i lustruiasca cismele.

Intelectuali si teologi evrei dupa Holocaust au recunoscut ca Iov are dreptate. Scrie poetul evreu-roman de limba gemana Paul Celan (traducere Maria Banus):

Suntem aproape, Doamne
aproape si mana in mana.

Manuim deja, Doamne
ghiarele noastre ascutite si puternice
trupul fiecaruia dintre noi, a fost
trupul tau, Doamne.

Roaga-te, Doamne,
roaga-te noua
caci suntem aproape.

Vant-starmbi am mers acolo
ne-am aplecat peste scorburi si canale
cautand mantuirea.

Spre a ne spala pacatele am fost acolo, Doamne.

Era sange, asta era
in asta ai ales tu sa ne speli, Doamne.

Sange stralucitor.

El ne-a aratat ochilor imaginea ta, Doamne.
Ochii nostri sunt deschisi si goi; gurile noastre deschise si goale,
Doamne.

Ne-ai imbatat, Doamne
Cu sange si cu imaginea inchegata in sange.

Roaga-te, Doamne,
caci suntem aproape.

Goldstein apare in acest context nu doar ca un “prieten al lui Iov”, ci ca un adevarat kapo.

Scrie Celan:

Ei ne strigă: huliţi!

De mult noi o ştim.
De mult noi o ştim, ei şi ce?
În morile morţii voi măcinaţi făina albă a făgăduinţii;
o puneţi în faţa fraţilor şi surorilor voastre.

Noi fluturăm părul vremii, cărunt.

Ne-aduceţi aminte: huliţi!
Prea bine o ştim,
deasupra noastră să cadă păcatul.
Deasupra noastră să cadă păcatul tuturor semnelor vestitoare
să vină gâlgâitoarea mare,
împlătoşata pală de vânt a întoarcerii,
ziua miezului nopţii,
să vină ce niciodată nu a mai fost!

Să vină un om din mormânt

Asta spune si Iov.

Anunțuri

5 Responses to Teodicea de Kapo a lui Clifford Goldstein

  1. xaomer says:

    I declare that whatever the age of the earth itself, we will never make room for anything other than a literal six-day creation for life here–never.

    Flexibil tare nu?
    Oare ce vrea sa zica Daniel 12.4? Ca 26 de puncte de doctrina devin 28?

  2. ge2oana says:

    Stim si noi ca Cliff e vandut si cumparat de GC, nu ne-am nascut ieri, ba mai stim si ca el revendica SDA ca fiind al lui, el de fapt fiind un nimeni, la fel ca si seful sau TW.
    Probabil (daca nu cumva sigur…..) Prozac-ul pe care-l recomanda nu i-ar fi lui, in primul rand si mai degraba, de folos.

    Ehh, ce mai conteaza, sub „blanda” domnie a lui TW va iesi la pensie, va continua sa fie ideolog de servicu, va calatori prin lume in numele Domnului si va face minuni mai mari decat Isus insusi, tocmai pt. ca crede in El .

    Doar ca nu l-am vazut sa aduca vreun bine omenirii cu geniului lui de evreu adventist si fan EGW !

    Minune si mirare mare !!

  3. De curand am revazut o emisiune despre problema raului in care era invitat dl Cezar Luchian. Dumnealui concluziona ca oricat de mult rau ar fi pe lumea asta, fata de vesnicie (dansul folosea ca termen de comparatie o perioada de 3 miliarde de ani) nu inseamna mai nimic. Astfel ca, copilul sfasiat de caini de care pomenea Ivan Karamazov, dupa 3 miliarde de ani petrecuti in vesnicie, uitandu-se inapoi, nici nu isi va mai aminti de chinul suferit aici. Problema cu aceasta argumentatie a dlui Cezar Luchian este ca, si daca ar fi asa, raul savarsit candva asupra acestui copil ramane un rau gratuit ce nu poate fi justificat. Sigur, am putea raspunde ca si Iisus a suferit din partea oamenilor rastignire si moarte, nevinovat fiind. Si acesta este intr-adevar, raspunsul si justificarea lui Dumnezeu. Totusi, atunci cand vedem sute de mii de vieti omenesti rapite dintr-o data cum s-a intamplat la tsunami-ul din Indonezia, ne intrebam cum a fost posibil ca un dumnezeu interesat la nivel personal de fiecare om in parte lasa sa se petreaca asa ceva, un asemenea cataclism, unde sunt rapite de-a valma, fara nicio alegere, vieti de copii, de adulti, de batrani, ca intr-un fel de iad din care scapa cine poate. Ca sa fiu onest, recunosc ca pentru mine problema raului este o problema insolubila. Ca nu am gasit la ea un raspuns care sa ma satisfaca.

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: