Idele lui Marte

De câte ori pornește în fruntea bandei de cuțitari să facă un asasinat pe internet, Florin Lăiu ne oferă versiunea tragi-comică a discursului lui Brutus în tragedia shakespeareană Julius Caesar. ”Și eu l-am iubit pe Caesar dar am iubit mai mult Roma”. Și eu îl iubesc pe (numele victimei) dar iubesc mai mult biserica sfinților.

Aspectul tragic este că Florin are multe în comun cu eroul lui Shakespeare. Brutus este un introvert, un erudit, un fiozof și un gânditor, care petrece mai mult timp între cărți decât între oameni. Nu este arogant, dar este absorbit cu totul de ideile lui și trăiește încuiat în lumea lui proprie. Vrea să fie iubit și admirat dar nu iubește și nu admiră pe nimeni înafară de sine însuși. Vrea să fie ascultat dar nu ascultă ce spun alții. Este fanatic și inflexibil. Din cauza aceasta face greșeli pe care apoi nu le recunoaște. Sună familiar?

Atunci când Antonius, antagonistul său, câștigă in fața romanilor tocmai pentru că evită greșelile lui Brutus, acesta își păstrează complexul de superioritate, raționalizând că Antonius este un superficial gregar și harismatic care câștigă prin manipulare împotriva logicii.

Aspectul de farsă constă în faptul că Florin este doar caricatura lui Brutus. Este gata să proiecteze asupra celor pe care îi atacă folosirea harismei și manipulării, în timp ce refuză să angajeze argumente logice sau le răstălmăcește în mod necinstit. Mai mult, răspunde la logică prin argumente din autoritate eclesiastică sau imprecații biblice.

Florin spune ”și eu îl iubesc pe (numele celui asasinat) dar iubesc mai mult biserica” în timp ce refuză dialogul care unește biserica și nu încearcă să-și ascundă ranchiuna personală. Brutus l-a asasinat pe Caesar ca să rupă lanțurile tiraniei. Florin își atacă prietenii și frații ca să apere lanțurile.

Hegel explică ”șiretenia” Istoriei care s-a folosit de Brutus să aducă puterea Cezarului în timp ce credea că salvează Republica. Caesar – spune filozoful german – voia să păstreze forma Constituției, creaând astfel iluzia că Republica este vie. Victimă acestei iluzii, Brutus a crezut că Caesar este doar o contingență istorică supărătoare. Odată eliminat, gândea el, Republica se va întoarce la zilele ei bune. (Iluzia se repetă astăzi cu privire la Trump, dar asta este pentru alt articol). Asasinarea lui Iulius Caesar ca persoană a deschis însă drumul pentru Cezar ca instituție, precipitând astfel moartea Republicii. Cel care ar fi trebuit avertizat să se păzească de Idele lui Marte era Brutus.

Nu știu ce duh de înșelăciune a fost trimis să îl amăgească pe Florin Lăiu să grăbească demisia sistemului pe care pretinde că îl apără, jucând până la capăt farsa lui Brutus. La fel ca Caesar, mulți din cei care au trecut Rubiconul teologic au investit prea mult în sistem ca să accepte demisia lui definitivă. Atacurile lor împotriva irelevanței și contradicțiilor teologice ale bisericii sunt motivate de dorința de a o salva. Dar poate fi salvată biserica?

O biserică este vie numai atâta timp cât dă naștere la idei noi. Crima majoră a lui Florin și banda lui nu este asasinarea caracterelor ci asasinarea ideilor. Odată aceste contingențe supărătoare eliminate, gândesc ei, biserica se va întoarce la zilele ei bune. Ceea ce nu înțeleg este că acestea nu sunt simple contingențe ci manifestări ale legilor istoriei. Biserica nu poate supraviețuii înafara istoriei.

Însă dacă Istoria/Dumnezeu a hotărât că biserica trebuie să moară, are nevoie de un Brutus care să îi asasineze pe cei care încearcă să-i lungească boala. Pare logic. Surpriza mea este alta: et tu Florine?

Anunțuri

17 Responses to Idele lui Marte

  1. ge2oana says:

    Edi,

    Faci tu cum faci si ma iriti la lingurica.
    FL nu are alta viata, de nici un fel , in afara de SDA. Bine ai zis , golanii SDA au investit ( pe dracu!, au profitat !) mult in unica lor investitie, cica de credinta , SDA.
    Si mai e ceva, zici ca asasineaza….idei !?
    Noooo, nici vorba, ucid ORICE ameninta banul si traiul bun. Ideologie !?
    Hmmmm, prea putin, domnul dumnezeu banul trebuie aparat.

    Si ca tot veni vorba de….Dumnezeu . Pardon, care Dumnezeu !?
    Ce dracu´, doar nu crezi ca Ala de Sus are vro treba cu golania asta , pai nu !?

    Poate asta da , are !

  2. ge2oana says:

    Uitati-va si voi ce bine seamana cu Goldstein , la dracu´ !

  3. ge2oana says:

    Gata, mi-am pus-o, am hulit , ca tot e la ss pe rol, pe Sfantul Duh !

    Dracu´ sa mai ia , adica m-a si luat !

    Ce sa facem , asta e, ne intalnim la datul sentintelor fara recurs.

    Bis bald .

  4. anonymous says:

    ge2oana,

    Cum se face ca doua fiinte supranaturale sunt atrase de niste hartii sau metale facute de oameni, ca mustele de rahat? unul zice ca banii sunt ochii lui, celalt este neputincios in asi remunera slujitorii, facerii de minuni, sau prozelitismului pana la –––––––-marginile pamantului.

  5. anonymous says:

    Edi,

    Florinache face doar ce a citit ” Iubesc pe cine iubeste Dumnezeu si urasc pe cine uraste Dumnezeu. ” si cum Dumnezeu nu se exprima niciodata in mod vizibil sau constient, ramane treaba asta murdara pe umerii slujitorilor lui.

  6. Capu-Varzã says:

    Pentru cei care nu suntem in tema cu ultimele scandaluri din BAZS, se poate da un link la evenimentul despre care vorbeste acest articol?

  7. ge2oana says:

    anonymous,

    Sincer, nu stiu cum se face , da´ stiu ca pe Al´ de Sus, chiar ca nu-L intereseaza hartiile si metalele cu valoare (adaugata).
    Desigur, asta nu e valabila pentru onor slujitori(profitori), nooo, la astia totul e pe bani, pe bani buni.
    Acuma nah, supranatural o fi si Dracu´, da´ le stie bine cu valorile in hartii si metale, cu trai pe vatrai, cu fimeile(altora….), cu fonduri de pensii si investitii SDA, adica ceea ce face sa aiba viata sens ,gust si culoare.

    Ca pana la Dumnezeu, saracu´, de mancare iti da Dracu´ , adica nici aeru´ nu-i gratis.

    Un amic cu buric mi-a trimis asta, cica e in bon-ton cu tema:

    http://bistritanews.ro/index.php?mod=article&cat=2&article=11304

  8. Sonata says:

    Daca Edi nu se supara si poate gusta o gluma…bine. Daca nu, e ok sa stearga comentariul.

  9. Eu și Sonata vom avea un match de tennis la vară. Dacă câștig 40% games mă declar câștigător (diferența de vârstă) și voi face multe comentarii sarcastice, gen Nastase. Dacă nu, accept sarcasmul lui Sonata cu un hohot dr râs. Dar voi câștiga (40%).

  10. mariusandy says:

    Parodia victimizarii devoalata prin folosirea excesiva a binomului „asasin” / Brutus

    In subtext Cezar creste progresiv. Cu cat este mai strapuns/ucis/omorat cu atat el este mai viu ca niciodata.

    ” Suna famiiar…?”

    Geniul se hraneste si supravietuieste prin ura, binecuvantata fie intoleranta.

    Nimic

    totusi

    despre Cezar.

    „Cimitirul definitiilor ”

    „Avem oare temei să ne închipuim un gînditor care să exclame :

    „Totul e de-acum pentru mine fără obiect, căci am dat definiţiile tuturor lucrurilor” ?

    Şi dacă am putea să ni-l închipuim, cum să-I situăm în durată ?

    Indurăm cu atît mai bine ceea ce ne înconjoară, cu cît îi dăm un nume – şi trecem mai departe.

    Dar a cuprinde un lucru într-o direcţie, oricît de arbitrară, şi cu atît mai gravă cu cît este mai

    arbitrară, de vreme ce sufletul o ia astfel înaintea cunoaşterii – înseamnă să-I refuzi, să-I

    transformi în ceva insipid şi de prisos, să-I nimiceşti.

    Spiritul trîndav şi absent şi care nu se

    integrează lumii decît prin mijlocirea somnului – nu se poate exercita decît Iărgind numele

    lucrurilor,

    golindu-Ie şi înlocuindu-Ie prin formule.

    Apoi evoluează pe ruinele lor ;

    orice senzaţie dispare ;

    nu mai rămîn decît amintiri.

    Sub fiecare formulă zace un cadavru : fiinţa sau obiectul mor sub pretextul căruia-i-au dat loc.

    Este desfrîul frivol şi funebru al spiritului.

    Şi acest spirit s-a risipit în ceea ce el a numit şi a circumscris.

    Indrăgostit de vocabule,

    ura misterul tăcerilor grele,

    făcîndu-le uşoare şi pure : uşurat şi purificat de toate,

    a devenit şi el uşor şi pur.

    Viciul de a defini a făcut din el un asasin graţios şi o victimă discretă.

    Şi astfel s-a şters pata pe care sufletul o întindea pe spirit,

    singura care îi amintea acestuia

    ca este viu.”

    un apostol al delirului… descompus.

  11. Edi Constantinescu,

    Am o intrebare. Precizez dinainte ca nu este o intrebare de carcotas sau de troll sau mai stiu eu ce. Dar daca teoriile fizicii moderne afirma ca timpul este o iluzie si doar o dimensiune a spatiului care poate fi traversata in orice directie, atunci cum se „pupa” chestia asta cu timpul real si obiectiv pe care il masoara geologia sau cu teoria evolutiei care are nevoie de un timp cat se poate de real ? Mai ales ca s-au facut si experimente cu ceasuri atomice puse pe avioane de mare viteza si s-a constatat ca predictiile relativitatii sunt adevarate : anume timpul este relativ si pana la urma si in mod fundamental – o iluzie. V-as multumi daca mi-ati putea oferi un raspuns la aceasta intrebare.

  12. Sonata says:

    Edi,

    „40%”? I’ll give you 20%, no sarcasm included.

  13. beniamin51 says:

    o imagine potrivita la articolul de mai sus,

  14. Sonata says:

    No, Edi, cand un tapus in coasta nu-i de-ajuns, iaca a venit si-al doilea. 🙂

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: