Bible fast-food, partea întâi: Agape cu de toate

Nu știu cum sunt alții dar eu m-am săturat până peste cap de felul în care se predică în bisericile neo-protestante. Cu mici variațiuni sectare, vorbitorii au o listă scurtă de subiecte (speed dial), pe care le rulează în buclă până la imunizarea totală și definitivă a asistenței.

Cap de serie este magicul agape, cu binecunoscutele clișee: Dumnezeu iubește agape, credincioșii adevărați trebuie să (se) iubească agape, agape e picată din cer, creștinismul e fabrică de agape, agape va salva omenirea. Paradoxal, publicul parcă nu se mai satură de asemenea platitudini. Este de fapt pseudo-teologie.

O mică incursiune în trecut

În anii ’30, teologul luteran Anders Nygren propune un dualism între agape (dragostea necondiționată, creștină) și eros (dragostea egoistă, grecească): Agape and Eros (pdf). La modul practic, toate predicile moderne pe tema asta reciclează materialul suedezului, transformat în dogmă. Agape e dragoste sfântă, eros e dragoste carnală (zeul Eros).

Un teolog olandez contemporan, istoric al creștinismului, Gilles Quispel,  are curajul să dărâme ceea ce devenise un mit pios. In volumul Gnostica, Judaica, Catholica, (eseurile EROS AND AGAPE IN THE GOSPEL OF JOHN si GOD IS LOVE) Quispel iși arată nemulțumirea față de felul în care creștinii violează și abuzează textul Bibliei .

Analizând Ioan 15:13 (Nu este mai mare dragoste/agape decât să-şi dea cineva viaţa pentru prietenii săi) observă că tema individului care își dă viața pentru prieten/iubit are o istorie veche în literatura clasică
Jesus is quoted as having said that the greatest love is to give your life for a friend. This is somewhat astonishing, because, as Bultmann remarks in his commentary, one would expect the greatest love to be love of your enemy. And then it occurs to us that this ideal of death for a friend is a locus communis of erotic literature.
Ideea lui este că eros și agape pot fi folosiți interschimbabil (eros nu apare în NT) si că idealul antic era:
It is a sign of eros if a man lays down his life for his friend(s).
Ceea ce a făcut și Isus.
Agape pe tavă
Dincolo de fanteziile pioase ale lui Nygren, agape este, de fapt, termenul generic pentru dragoste, fără vreo încărcătură religoasa. Nu e revelată, nu e specială, oricine o poate avea. Poate să includa banii si sexul:

Demas, din dragoste agape pentru lumea de acum, m-a părăsit şi s-a dus la Tesalonic – 2 Tim 4:10

Dragostea ta agape pentru mine a fost minunată,  mai minunată chiar decât dragostea femeilor – 2 Samuel 1:26

Căci iubirea ta agape este mai plăcută decât vinul – Cantarea Cantarilor 1:2 (si restul cărții)

Dacă-i iubiţi agape doar pe cei ce vă iubesc, ce răsplată veţi avea? Oare colectorii de taxe nu fac la fel? – Matei 5:46

Dacă-i iubiţi agape doar pe cei ce vă iubesc, ce răsplată vi se cuvine? Căci şi păcătoşii îi iubesc pe cei care-i iubesc pe ei!– Luca 6:32

 … căci iubeşte agape neamul nostru şi el ne-a construit sinagoga! – Luca 7:5

Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni: căci ori îl va urî pe unul şi-l va iubi agape pe celălalt… – Matei 6:24

Poate nu întîmplător, termenul a dat naștere unui obicei foarte pământean: mesele în comun, numite in NT chiar agape (același lucru cu banchetele păgâne în cinstea zeilor sau cu pomenile românești în cinstea mortului) criticate de Pavel în bisericile Corintenilor pentru că deveniseră ocazii de îmbuibare, beție și etalare a poziției sociale.
Nu în ultimul rând, greaca modernă spune Te iubesc folosind același termen: Σ ‘αγαπώ (S ‘agapó)

Cele mai aberante predici cu aromă de agape le-am auzit din Ioan 21, dialogul dintre Isus și Petru.Mai întâi trebuie spus că textul este o ficțiune. Isus și Petru n-au vorbit între ei în greacă, făcând jocuri de cuvinte (la fel este și cazul dialogului Tu ești Petru și pe această piatră…)
Simone mă iubesti (agape)? Da, te iubesc (fileo)
Simone mă iubești (agape)? Da, te iubesc (fileo)
Simone mă iubești (fileo)? Da, te iubesc (fileo)
Comentatorii văd aici o poveste descrescătoare, Isus cere dragoste necondiționată lui Petru dar el nu e capabil să ofere așa că, a treia oară, Isus coboară ștacheta și se multumește cu mai puțin.
După părerea mea, autorul face un joc în sens crescător, de la dragoste generică (agape) la dragoste care merge până la moarte (fileo), sacrificiu ce i se va cere lui Petru în curând
Simone mă iubesti (agape), așa ca toată lumea?
Simone mă iubesti (agape), așa ca toată lumea?
Simone mă iubești (fileo), gata să mori pentru mine?
Din cate se vede, de la Sola Scriptura la Biblia fast-food nu e decât un pas. E suficient să învârți niște cuvinte grecești, să le atribui semnificații mistice și să găsești un public superficial. E rețeta perfectă pentru anesteziat stomacurile creierele avide de fast-food misticism.
Anunțuri

13 Responses to Bible fast-food, partea întâi: Agape cu de toate

  1. Eu cred ca dragostea divina este neconditionata. Si as zice ca este si nemeritata. Dumnezeu nu ne cantareste meritele si virtutile inainte de a ne iubi, asa cum facem noi oamenii cu semenii nostri, ci ne iubeste pur si simplu. Mai cred si ca, si aici e smintitor pentru multi, nu exista om pe lume, oricat de rau ar fi, care sa nu fie iubit de Dumnezeu. Mai cred si ca iubirea lui Dumnezeu are puterea de a-i da valoare omului, de a-l pretui, fara ca el sa fi facut ceva pentru asta in prealabil. Este genul de iubire surprinzatoare si de neinteles.

  2. polihronu says:

    „…dragostea divina este neconditionata… si nemeritata. Dumnezeu… iubeste pur si simplu… da valoare omului… fara ca el sa fi facut ceva pentru asta in prealabil… iubire surprinzatoare si de neinteles.”

    De unde rezulta ca pe nimeni nu iubeste Dumnezeu mai cu foc (oops!) decit pe mine, ateul.

  3. Ianis says:

    AV
    Din cartea Agape and Eros
    1.Agape is spontaneous and „unmotivated”
    2.Agape is „indifferent to value”
    3.Agape is creative
    4.Agape is the initiator of fellowship with God

    La cat au ridicat teologii astia stacheta, nici nu e de mirare ca niciun (dumne)zeu nu se da in vant sa ocupe locul vacant din istorie

  4. polihronu says:

    Taci, Ianise, ca-mi provoci melancolii. Am spus si eu povestea asta (cu mitul ‘agape’) de mai multe ori, mai ales plecind de la Ioan 21 – odata, chiar dupa ce un venerabil diasporean a regurgitat aberatiile astea de la un amvon vienez. Sadic mai eram, doamne! Da’ las, ca tot io’s cel mai iubit dintre paminteni.

  5. Ianis says:

    Poli
    Data viitoare sa fii mai degraba masochist decat sadic. Credinciosii iubesc miturile asa ca, daca vrei sa povestesti sau sa deconstruiesti unul, incepe cu formula „Domnul mi-a aratat”. Si daca mai inventezi si un citat dintr-o Marturie Selectata e si mai bine.

    De-ale melancoliei: ma gandesc ca profesorii nostri de omiletica ar fi trebuit sa ne faca un test de masochism inainte. Stiu cativa colegi care ar fi aruncat scala in aer. Acum sunt pe la TV sau au ajuns „organe” 🙂

  6. In alta ordine, nu exista iubire neconditionata. Agape Theou este de fapt iubirea de sine a lui Theos care isi manifesta iubirea neconditionata fata de pacatos exclusiv pentru propria slava. Augustin si Calvin au rezolvat problema asta de mult. La fel, altruismul neconditionat al sfantului cu vocatie de martir este o forma de narcisism.

  7. Capu-Varzã says:

    Andrei Voiculescu says:
    „Dumnezeu nu ne cantareste meritele si virtutile inainte de a ne iubi, asa cum facem noi oamenii cu semenii nostri, ci ne iubeste pur si simplu.”

    Pe de alta parte, doar unii oameni vor ajunge in rai iar ceilalti in iad, iar criteriul selectiei celor mantuiti sunt „merite si virtuti”, oricare ar fi acestea (fapte, credinta, rituale, etc). Deci iubirea asta neconditionata e utila predicatorului sa stimuleze emotional pe ascultatori, dar daca analiezi critic, vezi ca n-are nici o valoare practica.

  8. Capu-Varzã says:

    @Ianis

    Fain articol, iar mutra tipului din poza ma face sa bufnesc in ras de fiecare data cand il vad (probabil ca imi aminteste de personaje reale pe care le-am vazut in postura asta).

    „1.Agape is spontaneous and „unmotivated”

    La cat au ridicat teologii astia stacheta, …”

    Sau poate e doar descrierea unui instinct, care, in mod ironic, a evoluat sa protejeze reproducerea a unei selfish gene. Un instinct aproape pierdut de omul modern ca foloseste mai mult logica si ratiunea si evalueaza mai bine raportul costuri-castiguri inainte de a sarii sa faca un act de agape necugetat (care sa-l regrete mai tarziu).

  9. allmaris says:

    Nu e nevoie sa parcurgi multe pagini ale Bibliei pentru a vedea cat de ”agape” iubeste Dumnezeu. Aceasta divinitate nu isi face simtita prezenta, pare mai degraba un ins cu dese schimbari de dispozitie. Ca sa preiau ce spune un ateu contemporan, asa cum un burlac casatorit nu numai ca nu exista, nici nu poate exista, nici un Dumnezeu definit ca iubitor nu poate exista avand in vedere ”portretul” lui Biblie.

  10. Ianis says:

    CV

    Pornind de la clipul tau, tot de la Sapolsky
    Despre originea religiei: humans like explanations, humans like causality, humans like simple chains of causality, humans especially like that during periods of stress, during period of anxiety, a sense of control, a sense of predictability, a sense of explanation

    Despre moralitate: triburile de vanatori-culegatori nu aveau zei care sa le pretinda comportament moral, nu-i judecau, nu le dadeau pedepse. Abia dupa aparitia societatilor mari, unde oamenii interactionau cu indivizi necunoscuti, a aparut ideea de moralitate, ca nevoie sociala. Un fel de politie care sa ofere recompense si pedepse in functie de comportament

  11. Ianis says:

    “Christianity gave Eros poison to drink; he did not die of it, certainly, but degenerated to Vice.”
    ― Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: