Einstein a fost femeie

Anunțuri

44 Responses to Einstein a fost femeie

  1. Erata: Du Chatel nu a fost numele de fata al lui Emilie si al tatalui.

  2. polihronu says:

    Wow – l-ai vorbit de rau pe Burke (si-nca l-ai facut postmodern! – nu cumva era adept al scolii de la Frankfurt?) 🙂

    Si da, Hendrik, nu Konrad.

  3. polihronu says:

    Well, ca sa ducem lantul de surse mai departe (ca nici du Châtelet n-a fost un geniu venit din senin), ea a construit pe Leibniz si ‘s Gravesande.

  4. polihronu says:

    Apropo, a fost publicata nu demult prima editie a comentariului ei critic pe marginea Bibliei. Iata un fragment dintr-o traducere in engleza a notelor ei la Isaia 7:14: „One has recourse to the mystical sense when one is forced to abandon the literal, and then anything one wishes may be seen in these verses. This is the same as with the clouds.” Intocmai.

  5. polihronu says:

    Asta e intr-adevar o formulare justa: interpretarile tipologice pe care autorii NT le confectioneaza in marginea VT (sau istoricistii in rada apocalipselor biblice) nu-s decit citit in nori. Crestinismul este, sub aspect hermeneutic, nefelomantie.

  6. E Hendrick. Alzheimer’s?

  7. polihronu says:

    Konrad e mai recent si mai popular – macar pentru ‘imprinting’. Nici eu nu stiam prenumele autorului transformarilor Lorentz.

  8. Asta e intr-adevar o formulare justa: interpretarile tipologice pe care autorii NT le confectioneaza in marginea VT (sau istoricistii in rada apocalipselor biblice) nu-s decit citit in nori. Crestinismul este, sub aspect hermeneutic, nefelomantie.

    Mai degraba alchimie. Incercarea de a pune ceva intr-o ecuatie (ma refer la istoricismul Mede, Petri, Fleming, Bishop Newton, Isaac Newton, Dimitie Cantemir, Uriah Smith) fara sa cunosti bine datele problemei, desi logica este in general valida. Istoricismul origineaza din acelasi leagan cu secolul ratiunii si revolutia stiintifica. De acee apelul lui William Miller a fost adresat in primul rand acelei clase de americani pe care Alex de Tocqueville ii numeste cartezieni prin natura dar fara suficienta educatie.

    Dezamagirea mea este mai degraba fata de divortul intre secolul ratiunii, interiorizat, ce-i drept naiv dar totusi interiorizat, de generatia pionerilor, si apocalipticismul contemporan, in care domneste cea mai absurda irationalitate si este intr-adevar nefelomatie, mai ales ca se face pe cloud.

  9. Vitalie Lipcan says:

    Sunt unii care își încep ziua citind la întâmplare un fragment din biblie… Eu, uneori îmi închei ziua cu o emisiune de-a Dvs., doar că Aceasta și alte câteva postări mai recente îmi umplu ziua de ceva timp. Apreciez foarte mult ceea ce faceți. Succes in continuare și…
    Vive l’intelligence !!!

  10. Polihronu,

    Cred ca esti putin nedrept cu crestinismul. Eu nu zic ca Vechiul Testament luat ad literam duce la Hristos. Totusi, daca suntem atenti la niste prefigurari, o sa observam destul de multe coincidente legate de Hristos ca Mesia. Compara doar cu un alt personaj religios monoteist, despre care musulmanii au tot incercat sa gaseasca prefigurari si profetii in VT si nu au gasit mai nimic. E vorba de Mahomed. Prin comparatie, o multime de versete si capitole din VT se pot interpreta ca aluzii sau prefigurari ale lui Iisus.

  11. polihronu says:

    Nu, Andrei, nu-s deloc nedrept cu crestinismul. In primul rind ca nu sint deloc de acord ca „o multime de versete si capitole din VT se pot interpreta ca aluzii sau prefigurari ale lui Iisus”. Nu, nu-s deloc o multime; si nu, nu se pot interpreta in mod legitim ca aluzii sau prefigurari ale unui anti-mesia din epoca romana ca Iisus. Asteptarile mesianice ale VT ramin complet neimplinite de personajul central al Noului Testament. Iar in ce priveste aspectul teologic, ele nu sint doar neimplinite, ci de-a dreptul rasturnate cu fundul in sus. Cea mai buna ilustrare a acestei realitati e data de textul Apocalipsei lui Ioan – plina ochi de aluzii la VT, dar incapabila sa ofere macar un singur citat din vreun profet VT. De ce? Pentru ca nimic din textele VT nu anticipeaza descoperirile Apocalipsei crestine. Aceasta din urma nu face decit sa recompuna dadaist limbajul si imagistica vechilor profeti, rasturnind insa datele fundamentale ale problemei.

    In al doilea rind, dar inca mai important, nu avem acces la Isus decit ca personaj al NT. Or, e batator la ochi ca autorii NT l-au conceput si scris pe Isus ca lectura abuziva a VT (ti-o spun ei cu gura lor, si ti-o arata, in coplesitor detaliu, mii de autori crestini). Nu avem deci cum compara textele VT cu un raport impartial al unor date istorice.

    Prin urmare, nu doar ca hermeneutica NT e nefelomantie, dar singurul Isus la care avem acces e produsul (nu validarea externa a) acestui dezmat interpretativ. Crestinismul e doar un cerc vicios.

  12. Ianis says:

    AV
    Vorbesti din necunostinta in ale islamului. Conform musulmanilor, Mahomed e prefigurat in VT chiar mai mult decat Isus.
    Mi-e lene sa caut pe google pentru tine.

  13. polihronu says:

    Am primit un email, cu subiectul „Povestea adevaratului taran roman, dupa Gheorghe”. Iata continutul:

    Si se facea ca, pe timpul lui Basescu, intr-o seara in care Gidea il pupa in cur pe Voiculescu mai virtos decit de obicei, Ionica, plin de bucurie pentru cadoul primit de la spiridusul lampii, fara sa-si piarda echilibrul in zbor, deasupra fabricii de piine din Berceni, a ingenuncheat si a sarutat carpeta cu imaginea paradisului, ca sa se implineasca cuvintele lui Rebreanu, care zicea: “il cuprinse o pofta salbatica sa imbratiseze huma, s-o crimpoteasca in sarutari”.

    AV, explica-mi de ce nu trebuie sa fondez o noua religie.

  14. Polihronu, ai dreptate cand sustii ca litera VT nu prea se pupa cu NT. Dar daca vedem crestinismul ca pe o spiritualizare a iudaismului atunci cred ca putem face sens de unele preinchipuiri ale VT. Chiar si in VT se simte o spiritualizare progresiva a credintei lui Israel, profetul Isaia fiind de exemplu pe o treapta superioara de spiritualitate fata de cartile Pentateuhului. Daca privim lucrurile prin aceasta lentila a revelatiei progresive si daca intelegem ca crestinismul este o spiritualizare a utopiilor mult prea pamantesti ale evreilor, atunci cred ca putem iesi din impas. Ne ajuta aici si dialectica de care vorbea dl Edi Constantinescu. E clar ca nu ne putem opri la ideea unui dumnezeu care alege un popor ca sa-i faca favoruri. Trebuie sa mergem mai departe, pe o treapta spirituala superioara. Si cred ca in acest fel putem sa evitam unele contradictii intre litera VT si spiritul NT.

  15. Completez spunand ca nici eu nu cred ca e suficienta litera VT ca sa-l descoperim pe Iisus. Cu alte cuvinte, e greu spre imposibil ca un evreu ortodox nascut si crescut in traditia parintilor sai, sa ajunga la Iisus doar citind VT. Nu e suficient sa citesti VT ca sa-l descoperi pe Iisus. Aici sunt total de acord cu tine. Pe de alta parte insa, n-as merge pana acolo incat sa afirm ca cele doua traditii sunt ireconciliabile. Depinde daca ne blocam la litera, sau daca incercam sa vedem o progresie, un drum care ar trebui sa duca undeva. Unde anume, aici nu cred ca se mai poate argumenta doar pe baza literei.

  16. polihronu says:

    AV, problema e ca eu vad pina si ateismul meu ca pe o spiritualizare a Bibliei. Daca renuntam la litera, putem sfirsi absolut oriunde. Si nu, nu cred ca ne putem opri la un Mesia care se invirte intr-un cerc vicios.

  17. anonymous says:

    O recomandare de film.

    http://www.filmeonline2013.biz/erezia-2018/

    Inainte de a intra insa trebuie sa va asigurati ca aveti un program anti malware bun, se lipesc tot felul de add-uri agresive care trebuiesc curatate, altfel devine frustrant iar in timp incetinesc motorul de cautare sau al blocheaza. Puteti sa-l cautati intr-o sursa mai sigura in care aveti incredere.

  18. Ianis,

    O tanara convertita la Islam imi spunea ca e robul credincios din Isaia. Nu stiu cat e de raspandite idea pentru ca Islamul nu e centralizat, dar femeia era sotie de imam din Chatanooga.

  19. Multumesc pentru onoarea facuta.

  20. Da, dar apropos de Isaia 49 si de robul credincios. Acolo Mesia este numit ”cel dispretuit”. Iar aceasta sintagma nu se refera la un popor fiindca in versetele de dinainte se vorbeste despre cel care trebuie sa intoarca poporul catre Dumnezeu. Mai mult, se spune acolo ca Sluga va fi o lumina pentru neamuri si ca toate neamurile prin El vor veni la Dumnezeu. Asta corespunde intru totul cu Hristos. Mai ales ca El a fost dispretuit, la fel cum apare si in celebrul Isaia 53.

  21. anonymous says:

    Am mai recomandat inainte cate un film iar daca cineva s-a infestat un pic, imi pare rau, nu am stiut nici eu la acel moment.Continui sa vizionez filme(bune)free de pe aceleasi adrese, dar m-am imunizat. Ideea este ca nu poti sta numai in casa daca afara este epidemie de gripa, am invatat sa pacalim virusii iar de cele mai multe ori am castigat. Internetul este la fel, cu bune si cu rele, de oriunde te poti pricopsi cu ceva, dar faptul ca mai suntem pe aici, arata ca noi am invis, chiar daca au fost unele costuri.

  22. Stiu, interpretarea iudaica clasica este ca unsul despre care se vorbeste in acele capitole, incepand cu capitolul 45, este Cirus. De altfel, la inceputul capitolului 45, chiar este pomenit pe nume. Pare ca totul s-ar reduce la revenirea semintiilor lui Israel in pamantul sfant si rezidirea templului si a Sionului, iar neamurile vor veni sa slujeasca lui Israel. Ce spuneam mai devreme, un dumnezeu tribal care are ca unic scop propasirea lui Israel. Parerea mea este ca, in calitate de crestini, suntem cumva fortati sa credem ca Israel nu l-a inteles pe Dumnezeu cum trebuie. Si nu e de mirare ca atunci, ca si acum, Israel si mai-marii poporului ii strigau lui Iisus sa se coboare de pe cruce ca sa creada in El. VT este o utopie. Si este o utopie dintr-un motiv foarte simplu : e imposibil sa statornicesti pacea in lume fara a o aduce mai intai in sufletul omului. Atata timp cat raul isi va face loc in inima omului, pacea mult visata de Israel ramane doar o utopie.

  23. anonymous says:

    Asa este mai corect. https://www.imdb.com/title/tt1690967/
    Intr-un fel, povestea din film este viata lui Edi sau a multora dintre noi.

  24. Si am avut mai demult o polemica cu un teolog catolic care sustinea ca daca citesti VT cu atentie devii crestin. L-am contrazis atunci, spunandu-i ca nu e suficient sa fii evreu bun si cititor atent al VT ca sa te crestinezi. Interpretarea iudaica a VT reprezinta pur si simplu o paradigma diferita si o traditie diferita de a noastra. Si faptul ca, asa cum spunea dl Edi, evreii au inca argumente sa ne contrazica, asta arata ca traditia lor e destul de bine ancorata si coerenta. Repet, mie mi se pare utopica, si evreii de fapt recunosc asta. Dar atunci ramane o neclaritate, fiindca ar insemna sa sustinem, in calitate de crestini, ca VT reprezinta in buna parte o intelegere utopica si gresita, mult prea pamanteasca, a lui Dumnezeu de catre evrei.
    Profetul Zaharia de exemplu, care zice ca in acele vremuri 10 oameni dintre neamuri se vor tine de haina unui evreu si il vor ruga sa-i invete despre Dumnezeu, sau ca neamurile vor veni la Ierusalim in fiecare an sa praznuiasca sarbatoarea corturilor. Care sarbatoare a corturilor? Vor veni crestinii sa tina sarbatoarea corturilor ?

  25. Intr-adevar, dpdv crestin, Dumnezeu s-a revelat in Iisus si pana cand Iisus nu ne-a vorbit noi nu am cunoscut gandul lui Dumnezeu. Asta ar insemna ca VT nu e gandul lui Dumnezeu, ci gandul oamenilor despre Dumnezeu. Dar atunci nu ne apropiem prea mult de marcionism ? Sigur, eu nu as merge pana acolo incat sa afirm precum Marcion ca VT e opera unui demiurg rau. Dar daca sunt onest, trebuie sa admit ca acolo e o viziune umana, limitata, in multe aspecte si un dumnezeu tribal. Este greu de crezut ca, daca exista un dumnezeu, el ar putea favoriza o etnie, un trib, un popor, in detrimentul altor popoare. Nu suntem toti copiii lui ?

  26. Si poate ca intr-adevar, dl Edi are dreptate cand spune ca totul e o dialectica : nu scoti raul din omenire distrugand lumea prin potop, nu scoti raul din omenire punand deoparte un popor ales, nu scoti raul din omenire intemeind o imparatie pamanteasca, o teocratie. Raul se scoate numai prin cruce, aceasta e lectia fundamentala a crestinismului.

  27. polihronu says:

    „Vor veni crestinii sa tina sarbatoarea corturilor?”

    Pai, vezi ca evreii conservatori din Israel, care vad in Donald Trump pe Mesia (asa cum l-au vazut si-n Cirus), au de gind sa reconstruiasca templul. Asta inseamna din nou jertfe, apropo. Si, de ce nu, catapeteasma pe care, cica, a sfisiat-o crucea in NT. Asa ca, drum bun inapoi la Ierusalim 🙂

  28. polihronu says:

    „Nu suntem toti copiii lui?”

    Apropo de copii, Isaia 53:10 vorbeste despre o restaurare a robului suferind dupa modelul din Iov 42 – copii si batrinete. Se potriveste Isus ca nuca in proverbialul perete. Evident, o sa-mi spui din nou ca, „stai frate, intr-un sens spiritual”… Iar eu sa-ti spun din nou „hai, mars!” 🙂

    Si ca tot sintem aici, cum dracu nu s-a prins niciun evanghelist ca ingroparea lui Isus in mormintul lui Iosif a implinit profetia din Isaia 53:9? A, depinde ce traducere citesti, nu? Sau cum vocalizezi originalul ebraic (care e grecesc dupa ortodocsi) 🙂 Sau nu toate versetele din Isaia 53 trebuie sa ‘corespunda’?

  29. Polihronu,

    Stiu ca termenul ”zera” inseamna urmasi fizici, nu spirituali. Deci iti dau totala dreptate aici. Atunci dpdv crestin VT este practic o utopie. Asta e o problema extrem de dificila pentru crestinism, dat fiind ca se legitimeaza pornind de la iudaism. Nici eu nu stiu cum as putea reconcilia speranta mea in Hristos, care imi pare din ce in ce mai irationala, cu onestitatea intelectuala care imi arata ca tot ce am crezut poate fi o iluzie. Probabil ca as fi devenit ateu demult, daca nu ar mai palpita in mine firav o lumina palida acum, legata de o experienta traita candva in adolescenta mea si despre care nu vreau sa dau amanunte. Acum nu mai sunt sigur nici macar de faptul ca ceea ce am trait n-a fost o iluzie. Incerc sa fac sens de dogma crestina, dar recunosc ca imi vine din ce in ce mai greu.

  30. anonymous says:

    Poli,

    Tot prin Isaia se spune ca fecioara va naste un fiu pe care al vor numi Emanuel, referire care ai este atribuita lui Isus, care nume contrazice profetia din Isaia. De ce ai pune numele Iehosua si nu Emanuel?

  31. polihronu says:

    „o experienta traita candva in adolescenta mea”

    Am mai pomenit asta – si eu am avut experiente mistice. Nici macar nu pot spune ca e nevoie sa stingi „lumina palida” pentru ca sa devii ateu. Vorba ta – trebuie doar sa lasi dialectica sa danseze 🙂

  32. polihronu says:

    Ano,

    Cica poti avea si ‘renume’, nu doar ‘nume’ 🙂 Stii bine ca sint probleme mai serioase cu privire la Isaia 7 ca profetie mesianica decit discrepanta asta.

  33. polihronu says:

    Ce sa-i faci? Primele iubiri cica nu se uita niciodata 🙂

  34. Cred ca problema cu VT si cu Biblia in general se rezolva cel mai simplu in modul urmator : ca sa construiesti un ”edificiu” in lume ai nevoie de caramizi. Caramizile sunt oamenii. Chiar si Dumnezeu are nevoie de oameni. Iar oamenii sunt asa cum sunt : rai, limitati, prosti, neintelegatori, ”invartosati la inima”, ca sa folosesc chiar expresia lui Iisus. ”Profetiile” sau prefigurarile lui Iisus din VT nu sunt atat de clare pe cat am dori. Dar ele sunt filtrate prin sita neputintei si a limitarilor omenesti. Atat au putut oamenii sa cearna si sa discearna la acel moment din mesajul divin. Daca acceptam acest lucru, contradictiile dispar. Sigur, trebuie sa renuntam la conceptul de ineranta dar asta nu e nicio problema, din punctul meu de vedere. Hristos transpare in VT. El nu e prezent lamurit, dar transpare. De exemplu, in Isaia 9 se vorbeste de un Prunc al carui nume este Dumnezeu tare, Parinte al veacului ce va sa vina. Evreii iau contextul istoric, care fie vorba intre noi, nici el nu e prezent lamurit, si afirma ca e vorba de regele Ezechia al carui nume in ebraica inseamna Dumnezeu puternic. Ok, dar de ce s-ar vorbi despre Ezechia ca despre un Prunc ? Ma rog, sa admitem si asta, desi e ciudat. Dar ce ma opreste pe mine sa vad aici o aluzie la un alt Prunc, care nu anuleaza prima aluzie legata de Ezechia, dar o completeaza ?

  35. Ok, poate ca insusi Isaia nu era nici el constient de aceasta aluzie mai cuprinzatoare. Dar ce-are a face? Am si spus ca pe Iisus nu-l poate cunoaste cineva doar lecturand VT. E nevoie de mai mult aici. Dar nici contradictii flagrante nu se poate spune ca sunt. Iisus insusi spune ca a venit sa desavarseasca, sa completeze, sa imbunatateasca. Deci chiar nu vad care ar fi problema. Ar fi foarte multe coincidente daca toate aceste afirmatii care corespund intrucatva cu Iisus ar fi simple potriviri. ”Iata, imparatul tau vine la tine bland si smerit, calare pe asin, pe manzul asinei”. ”Zis-a Domnul Domnului meu”. ” Pentru aceasta te-a uns pe tine Dumnezeule Dumnezeul Tau”. Isaia 53 care, orice s-ar spune, prezinta similitudini uimitoare. Si sunt zeci astfel de pasaje. Repet, gaseste ceva legat de Mahomed daca spui ca sunt simple potriviri si o sa vezi ca nu gasesti mai nimic. Singura chestie de care musulmanii se leaga e aia cu ”profet la fel ca mine iti va ridica Dumnezeu”, cuvintele lui Moise. Dar cam atat.

  36. polihronu says:

    „Ar fi foarte multe coincidente daca toate aceste afirmatii care corespund intrucatva cu Iisus ar fi simple potriviri.”

    Pierzi din vedere a doua problema (amintita mai sus de mine) din cercul vicios al hermeneuticii NT – si anume ca NT il face intentionat pe Isus sa ‘se potriveasca’ unor texte VT. Nu ai un martor neutru al istoriei lui Isus, ci doar niste autori care il croiesc pe Isus din ceea ce cred ei, gresit, ca sint aluzii in vechile scripturi ebraice.

  37. polihronu says:

    „Dar ele sunt filtrate prin sita neputintei si a limitarilor omenesti. Atat au putut oamenii sa cearna si sa discearna la acel moment din mesajul divin. Daca acceptam acest lucru, contradictiile dispar.”

    Pai, eu cred ca si NT – revelatia Fiului – e „filtrat prin sita neputintei si a limitarilor omenesti”. Daca acceptam acest lucru, dispare orice contradictie – inclusiv intre Biblie si ateismul meu.

  38. polihronu says:

    Si uita-te mai atent la NT. Pavel – primul care scrie – nu stie nimic despre biografia lui Isus. In mod sigur nu stie nimic despre nasterea din fecioara si alte „impliniri” spectaculoase de „profetie”. Cartile istorice ale NT (evangheliile si Faptele) sint anonime si, cel mai probabil, scrise la o jumatate de veac sau mai bine de presupusa poveste a lui Isus. Si nu cad de acord asupra unor detalii importante – data nasterii (diferente de un deceniu), ziua mortii, lista ucenicilor etc. Toata povestea nu e doar vadit partinitoare, ci si cusuta cu tone de ata alba.

  39. polihronu says:

    Sa mai punem la socoteala si celelalte texte produse in epoca ce spun povestea lui Isus, dar care n-au intrat in canon?

  40. polihronu says:

    Sau faptul ca se intimpla uneori ca autori NT sa citeze (ca implinite in Isus) profetii care nu apar in canonul VT? 🙂 Talmes-balmesul e sublim.

  41. polihronu says:

    „Ok, poate ca insusi Isaia nu era nici el constient de aceasta aluzie mai cuprinzatoare.”

    Ai admis in mai multe rinduri asta. Dar ce te faci ca autorul lui dupa Ioan spune: „Acestea a zis Isaia, când a văzut slava Lui şi a grăit despre El.” Cineva e dus cu pluta. Si nu, nu esti tu. Ci Isus, cind spune (tot dupa Ioan) „Scripturile… marturisesc despre mine” si „Moise… despre mine a scris”.

  42. Ianis says:

    Ia de aici exegeza si aplicatie la fel de plutitoare:

    1Corinteni 9:9
    In adevar, in Legea lui Moise este scris: „Sa nu legi gura boului care treiera graul!” Pe boi ii are in vedere Dumnezeu aici?
    10. Sau vorbeste El inadins pentru noi? Da, pentru noi a fost scris astfel…

  43. Ianis says:

    Faptul si mai amuzant e urmatorul: Pavel zice ca textul a fost scris pentru el si destinatarii scrisorii. La randul nostru, noi il mai rastalmacim o tura. Evident ca textul a fost scris pentru noi 🙂

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: