Opiumul intelectualilor

“Religia este suspinul creaturii asuprite, inima unei lumi fără inimă și sufletul condiției fără suflet. Este opiumul poporului” Karl Marx , Zur Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie, 1843.

Cea mai faimoasa (si de loc originala) sintagma a ateismului marxist este de fapt apararea religiei omului de rand impotriva intelectualului ateu. Tinerii hegelieni invatasera de la Feuerbach ca religia este proiectia fantastica a potentialului uman nerealizat. Adevarul relgiei ar fi filozofia pe care o discuta studentii din clasa de mijloc in cafenelele din Berlin. Omul de rand este inlantuit in superstitie si este rolul intelectualului sa il lumineze. Dar, se stie, poporul e greu de cap.

Pentru Marx, lucrurile stau invers. Omul de rand nu are iluziile intelectualului. Opiumul este anestezia celui care traieste fara iluzii. Poporul stie ca lumea nu are inima. Religia este plantarea unui suflet intr-o conditie umana caracterizata prin lupta brutala pentru supravietuire. O lume in care realizarea potentialului despre care vorbeste Feuerbach costa banii pe care nu-i are.

Crestinismul este “suspinul creaturii asuprite, inima unei lumi fără inimă și sufletul condiției fără suflet”. Pentru sclavii din secolul I, Isus a fost sufletul Imperiului fara suflet. Dumnezeul a fost rastignit si a primit consolarea intr-un burete de otet, opiumul celor rastigniti. Intelectualitatea emasculata a antichitatii tarzii a reinventat Creștinismul ca Neoplatonism. Filozofia nu aseaza un suflet in lumea fara suflet ci comunica cu sufletul ceresc.

Reprosul pe care il aduce Marx ateilor germani este neoplatonismul pe dos. Extazul intelectual-umanist inlocuieste extazul mistic. Omul de rand nu are timp sa cada in extaz. El are nevoie de opium.

De la germanul ateu din secolul XIX la intelectualul crestin contemporan.

Cei care cred că cred ilustrează tipul de derapaj pe care părintele Andrei Scrima îl numea „ortopraxie”. Sînt sîrguincioşii „gesticulaţiei” religioase, cei care se simt „în ordine” pentru că pontează birocratic la oficierea liturghiei, mănîncă de post şi se roagă doar „cu buzele” (Matei, 15, 8). Cei care spun toată ziua „Doamne, Doamne!” (Matei, 7, 21) şi se socotesc îndreptăţiţi, pe baza zelului lor exterior, să capete un fotoliu de orchestră în rai…. Credinţa… poate fi degustare extatică a fulgurantei Prezenţe divine, dar poate fi şi înţelepciunea de a aştepta răbdător, disponibil, pregătit, momentul manifestării ei. Andrei Plesu, Cei ce cred și cei ce nu cred, Dilema veche, 28 Mai – 3 iunie 2020.

Si iarasi avem frustrarea intelectualului fata de poporul greu de cap care nu pricepe ce e aia “degustare extatică a fulgurantei Prezenţe divine”. Omul ponteaza la biserica fiindca vine ziua de salariu. Vorba cantecului: “Du-te fa la colectiv, ca la iarna ingheti de frig”. Degeaba explica intelectualul de tip nou taranului ca la colectiv te duci din entuziasm pentru socialism si ca idealul tine de cald mai bine decat ciocanii de porumb. Taranul e greu de cap.

Si degeaba explica noul intelectual de tip nou aceluiasi Gheorghe capos ca la biserica mergi pentru fulgurante nu sa pontezi pentru ziua de apoi. Pentru fulgurante Gheorghe merge la carciuma dar spune muierii: “du-te fa la biserica ca nu ne face popa slujba cand murim”. Numai de fulgurante duce lipsa romanul ca in rest le are pe toate.

Lumea cartilor, lumea filozofilor si teologilor, lumea fotoliilor rezervate la concerte, este o lume cu suflet. Sufletul este un lux. Costa bani. Pentru omul de rand, lumea nu are suflet. Pentru el, religia este suspin, este inima care bate intr-o lume fara inima. Concluzia?

Critica (Feuerbach) a smuls florile imaginare pe lanț, nu pentru ca omul să poarte în continuare acel lanț fără fantezie sau consolare, ci pentru ca el să arunce lanțul și să smulgă floarea vie.

Floarea vie. Ce este floarea vie? Ce poate transforma suspinul in bucurie si lumea fara suflet intr-o lume cu suflet? Este o intrebare teologica.

26 Responses to Opiumul intelectualilor

  1. polihronu says:

    „Sufletul este un lux. Costa bani.”

    E posibil ca prima propozitie sa fie adevarata si a doua sa fie falsa, nu?

  2. polihronu says:

    Nu de alta, dar nici opiumul nu e gratis.

  3. Reinholz Nik says:

    Domnule Edmond,

    Ce poate transforma o lume fără suflet într-o lume cu suflet?
    Într-o realitate total indiferentă la soarta noastră ca indivizi dar și ca specie,această întrebare este bine să ne-o punem.
    Răspunsul să se găsească în pilda samariteanului milostiv?

  4. Bogdan Vodita says:

    „Ce poate transforma o lume fără suflet într-o lume cu suflet?” Intoarcerea la metafizica … 🙂

  5. taranlogic says:

    Din nou se vede că rigoarea și stilul literar nu sunt în divorț.Îmi place că nu ați răspuns la întrebare .

  6. Marx, 1844:

    If I have no money for travel, I have no need – that is, no real and realisable need – to travel. If I have the vocation for study but no money for it, I have no vocation for study – that is, no effective, no true vocation. On the other hand, if I have really no vocation for study but have the will and the money for it, I have an effective vocation for it. Money as the external, universal medium and faculty (not springing from man as man or from human society as society) for turning an image into reality and reality into a mere image, transforms the real essential powers of man and nature into what are merely abstract notions and therefore imperfections and tormenting chimeras, just as it transforms real imperfections and chimeras – essential powers which are really impotent, which exist only in the imagination of the individual – into real powers and faculties. In the light of this characteristic alone, money is thus the general distorting of individualities which turns them into their opposite and confers contradictory attributes upon their attributes.

    Money, then, appears as this distorting power both against the individual and against the bonds of society, etc., which claim to be entities in themselves. It transforms fidelity into infidelity, love into hate, hate into love, virtue into vice, vice into virtue, servant into master, master into servant, idiocy into intelligence, and intelligence into idiocy.

    Since money, as the existing and active concept of value, confounds and confuses all things, it is the general confounding and confusing of all things – the world upside-down – the confounding and confusing of all natural and human qualities.

    He who can buy bravery is brave, though he be a coward. As money is not exchanged for any one specific quality, for any one specific thing, or for any particular human essential power, but for the entire objective world of man and nature, from the standpoint of its possessor it therefore serves to exchange every quality for every other, even contradictory, quality and object: it is the fraternisation of impossibilities. It makes contradictions embrace.

  7. BVodita,

    Metafizica = opiul intelectualului.

  8. Nik,

    Marx, 1844: Assume man to be man and his relationship to the world to be a human one: then you can exchange love only for love, trust for trust, etc. If you want to enjoy art, you must be an artistically cultivated person; if you want to exercise influence over other people, you must be a person with a stimulating and encouraging effect on other people. Every one of your relations to man and to nature must be a specific expression, corresponding to the object of your will, of your real individual life. If you love without evoking love in return – that is, if your loving as loving does not produce reciprocal love; if through a living expression of yourself as a loving person you do not make yourself a beloved one, then your love is impotent – a misfortune

  9. Taranul intre domni e ca uliul intre gaini. Ma calca pe nervi domnii astia care fac turism filozofic prin Muntii Cibinului.

  10. Amaranthine Sophia says:

    În alchimia taoista, dar și în luciferianism este ideea de a-ți crea singur un suflet, daca vrei. Nu prin credință ci prin muncă cu sine. Lăsăm la o parte partea ontologică a sufletului și pastram ideea, apoi o aplicăm la suflet in sesnul articolului. Așa aflăm raspunsul la cum putem avea un suflet. Inițierea formarii lui e plăcută pentru ca spiritul e excitat la frumos, bine, adevar, libertate, cunoaștere, evolutie. Ce nu știu încă e dacă nașterea sufletului va fi dureroasă. Am bănuiala ca se va naște in timpul procesului morții. Pastrarea atenției la propria moarte va fi catharsisul suprem, meditatia si contemplatia absoluta, spectacolul total. Prin acel travaliu se naște sufletul. Un suflet efemeridă.

  11. polihronu says:

    “It makes contradictions embrace.”

    Iar de cind e si tautologic (adica cel putin in ultima jumatate de veac), e un obiect teologic desavirsit.

    “exchange love only for love”

    Asta e si point-ul meu – ca te poti vinde ieftin si fara mijlocitor.

  12. mariusandy says:

    Munții Cibinului aparțin doar găinilor…
    Turism filozofic se cheamă atunci când omul își declină certitudinea drumului. Nu punctul final este important ci intervalul. Omul se mai rătăcește . Mai are loc și câte o frământare existențială. Unele întrebări care rămân nedescifrate. Poate unele erori de parcurs. Asta e greu de îngurgitat pentru unele găini intelectuale.

  13. Si asa se face ca fiul poetului taranimii, George Cosbuc, a fost omorat de taranii din Rasinari pentru ca a calcat o gasca cu masina. Problema cu gainile este ca stau sus la Paltinis si debiteaza fantezii despre sufletul romanului. Taranul din Rasinari rade de domnii de la Bucuresti dar le vinde un miel si cas si pe care acestia il consuma cu entuziasm bucolic udat cu palinca si isi imagineaza ca au descoperit vesnicia la sat. Fiul lui Cosbuc chiar a descoperit-o.

  14. taranlogic says:

    „Țăranul între domni e ca uliul între găini.” *Ca să păcălești un țăran irlandez trebuie să ai cu tine un alt țăran irlandez.”

  15. dysangeliumm says:

    Va fac cunostinta cu Terry Bisson si short story-ul sau They’re Made out of Meat

  16. polihronu says:

    Iar cind extraterestrii se fac carne – ca-n alt sefeu – ii halim 🙂

  17. dysangeliumm says:

    … Si le bem sangele.

  18. „Thinking meat! You’re asking me to believe in thinking meat!”

    Exclamatia asta ar putea venii la fel de bine de la 99% din creierele de pe planeta.

  19. …dar o facem in duh si in adevar.

  20. Capu-Varzã says:

    Se pare ca religia era si opium (sau hashish-ul) castei preotesi, la propriu:
    Scientists Found Weed at an Ancient Altar From Biblical Times

  21. „Cautati cararile cele vechi…”

  22. polihronu says:

    Macar unii dintre profetii VT trebuie sa fi fost pe inaltimi, nu? 🙂

  23. dysangeliumm says:

    hihihi asta explica de ce trumpica a tinut bibla upside down!
    Daca o citesti asa + putina tamaie ajungi la versurile lui Led Zeppelin

    … And as we wind on down the road
    Our shadows taller than our soul…

    carevasazica marihuana nu mai e iarba diavolului. Aleluia orice hippiot stia ca o sa vina ziua asta si ia urat de departe aloha!
    binecuvantari neasteptate vin odata cu stirea asta. Aleluia brothers!

  24. Ianis says:

    Fiecare cu cartea lui de povesti

  25. Hitler macar si-a scris singur cartea.

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: