Papa vrea sa ne rugam corect politic


Intr-un interviu acordat radio-jurnalistului NPR Robert Siegel la All Things Considered, preotul iezuit James Martin justifica decizia papei Francis I de a corecta propozitia si nu ne duce in ispita in rugaciunea Tatal Nostru. Rugaciunea, ne aminteste popa iezuit, a fost tradusa din aramaica in greaca. Papa considera ca traducerea este incorecta. “Traducerea corecta” ar fi “protejeaza-ne de ispita”.

Uite popa, nu e popa, popo. Cum poti corecta traducerea cand nu cunoasti originalul?

Martin: (Razand) Idea ca Dumnezeu ne-ar duce in ispita nu face sens. Am oferit un exemplu usor de inteles (homey) acum cateva zile, daca treci strada – esti un copil care trece strada cu parintele lui… stiti, trebuie sa spui parintelui, stiti, protejeaza-ma de masini – stiti, masinile care vin. Nu vei spune, nu ma baga in fata masinii.

[Noi preferam un exemplu la fel de homey cu un parinte care isi duce copilul la preot, stiti, si copilul se roaga cu lacrimi, stiti “ tata/mama nu ma duce la Padre”, pentru ca, stiti…]

Argumentul ignora aspectul subversiv al rugaciunii Tatal Nostru. Ucenicii i-au cerut lui Isus un text liturgic care sa formalizeze inchinarea. Textul oferit de Isus este destul de “cuminte” pentru orice sinagoga pana ajunge la problema ispitei. In mijlocul petitiilor si flatarilor traditionale la adresa Divinitatii, acel „nu ne duce in ispita” ne trezeste la realitatea ca cel caruia ne rugam este un parinte care isi traverseaza copilul prin spatele autobuzului.

Soren Kierkegaard in Frica si Cutremur remarca in mod corect ca ispita lui Avraam, atunci cand i s-a cerut sa-l aduca jertfa pe Issac, a fost etica. Diferenta intre jertfirea lui Isaac si jertfirea Ifigienei de catre Agamemnon si a ficei lui Iefta, sau executia fiilor lui Brutus sub supravegherea tatalui lor, este ca Iefta, Agamemnon si Brutus actioneaza etic atunci cand isi sacrifica familia pentru binele cetatii. In cazul lor, ispita este sa acorde prioritate relatiei personale asupra eticii. Avraam, dimpotriva, sacrifica etica universala pentru relatia personala cu Dumnezeu. Ispita lui este imperativul categoric.

Kierkegaard crede ca religia il ridica pe Avraam deasupra eticii rationale. Sunt curios ce ar fi spus teologul danez daca ar fi apucat vremuruile lui ISIS. Noi le-am apucat si avem ceva de obiectat.

Intr-un context mai putin dramatic, cunoastem exemplul idiot cu evreul din debara si rezolutia eroica a credinciosului sa nu minta agentii Gestapo pentru ca Dumnezeu este atotputernic si poate sa il salveze daca vrea sa traiasca. Diferenta este aici ca frica si cutremurul nu este de partea credinciosului ispitit de etica ci a vecinului Shlomo. “Unde erai tu cand am creat Universul?” – raspunde Dumezeu ca in cartea lui Iov celor care intreaba de soarta lui Shlomo. Mai putin credincios decat Iov, Shlomo intreaba: “ Daca esti asa puternic, unde erai cand eu inspiram Zyclon B pentru ca vecinul meu ti-a onorat porunca?”

Un bun exemplu de cadere in ispita eticii este Saul. Porunca de a extermina pe toti urmasii lui Amalek pentru un razboi de aparare purtat in urma cu patru secole apare monstruoasa chiar si in contextul sangeros al epocii fierului. Saul este lepadat pentru ca, la fel ca Francis I, interpreteaza porunca divina sa “faca sens”.

„Nu face sens” a fost si motivul bisericii medievale atunci cand a unit primele doua porunci ale Decalogului intr-una singura si a impartit porunca a zecea in doua. „Dumnezeu nu a intentionat sa aseze sotia alaturi de bou si magar in lista inventarului gospodaresc”, au gandit papistasii. Ba exact asta a intentionat. Locul femeii este alaturi de robi si animalele de curte. Tot ce trece peste aceasta se numeste umanism. Vine de la cel rau.

Dupa criteriul aceleiasi hermeneutici uite popa nu e popa, saptamana trecuta, pastorul Valentin Danaiata incerca sa ne convinga ca “pomul din mijlocul gradinii… bun de mâncat şi plăcut de privit şi …de dorit ca să deschidă cuiva mintea” se afla doar in mintea femeii, pentru ca Dumnezeu nu ispiteste. Sunt de acord cu el ca pomul din mijlocul gradinii este doar un produs al mintii, desi nu al mintii femeii. Insa mesajul este clar: Dumnezeu a asezat ispita si agentul ei in locul cel mai vizibil. Cine cumpara spatiu de reclama in centrul orasului si prezinta produsul in imagini care aprind beculetul lui Pavlov, o face pentru ca vrea sa isi vanda marfa.

La fel ca parintele lor, Papa Francis I, James Martin si Valentin Danaiata incearca sa faca Bibila corecta politic. Macane.

Cererea ucenicilor pentru o rugaciune liturgica a fost prima incercare de canonizare a invataturii lui Isus. Propozitia si nu ne (mai) duce in ispita” aseaza o bomba cu explozie intarziata chiar la temelia structurii. In mod similar, povestea caderii aseaza sub semnul intrebarii doctrina pacatului originar. Biblia se auto-subversioneaza facand sa cada orice structura teologica construita pe temelia ei. Este de fapt singurul argument in favoarea relevantei ei permanente. Nu incercati sa o corectati.

21 Responses to Papa vrea sa ne rugam corect politic

  1. @Edi

    Pai bine mai, tu astepti ca Danaiata sa clarifice subiectu’ cu femeia si vorbaretu’ veacului acestuia unor enoriasi care cred ca Edenu’ cu pomi cu tot a fost luat la cer?… 🙂

    De ce nu faci tu asta aici macar, pe site, de unde nu te da nimeni afara, sa aibe oamenii ocazia sa priceapa cum vine treaba cu reclama din mijlocu’ Edenului, ha?… 🙂

  2. Elena Pagani says:

    chear daca suntem in secolul tehnici multi nu sunt interesati de subiect iar cei care sunt interesati intr-o anumita masura mica mica lasa gandirea pe seama celor care se zic stiutori si pentru muritorul de rand viata e inteleasa altfel nu ca e un bine dar e un adevar sunt f f .putini cei care o intrebare sio pun asa din tr-o curiozitate apoi inchid subiectul cu {un cine stie daca e sau nu e].Deci chear daca am avea incredere in careva despre un adevar e doar o idee neimplinita restul e nimic

  3. Paul,

    Eu nu am avut viziuni ceresti sa mi se arate exact ce inseamna un text scris de nu stiu cine, nu stiu in ce circumstante, acum nu stiu cati ani, si, in absenta unei revelatii, nimeni nu poate pretinde mai mult decat o deconstructie a naratiunii traditionale in care a fost inpletit textul din Gen 3. Ce pot sa dovedesc clar este ca atunci cand citim textul prin lentila teologiei crestine ajungem la aporia.

    In teologie, spune filozoful hulit de sfantul de la Maglavit, se pleaca de la aporiai nu de la a priori. Acum tu o sa-mi spui ca aceste aporiai au fost sadite intentionat acolo de autor care nu era prost ca grecii si modernii, dar argumentul este atat de jalnic ca nu merita sa raspund.

  4. @Edi

    Ce pot sa dovedesc clar este ca atunci cand citim textul prin lentila teologiei crestine ajungem la aporia.

    Pai chestia asta a priceput-o deja orice enorias din gloata cea mare a lu’ nea’ Danaiata, asa ca nu mai trebe’ sa dovedesti haru’ asta, da’ daca chiar vrei sa dovedesti ceva, atunci dovedeste ca textu’ ramane o aporia indiferent de lentila cu care l-ai citi. Ce zici, te bagi?… 🙂

    PS. In caz ca preferi „habarnam”-ul carturarilor: textu’ prin lentila convexa a lu’ sfantu’ din Tars zice una, da’ prin lentila concava de la Maglavit, zice alta. Si „zis”-urile sunt complet diferite!… 🙂

  5. taranprost0 says:

    Si demersul Papei si al lui Danaiata apartin seriei nesfarsite de contorsiuni intelectuale destinate a salva insalvabilul. Jalnic si in ultima instanta,contraproductiv. Invita ratiunea inauntrul textului biblic,la a carei expunere acesta se volatilizeaza.

  6. taranprost0 says:

    Si demersul Papei si al lui Danaiata apartin seriei nesfarsite de contorsiuni intelectuale destinate a salva insalvabilul. Jalnic si in ultima instanta,contraproductiv. Invita ratiunea inauntrul textului biblic,la a carei expunere acesta se volatilizeaza.

  7. taranprost0 says:

    Paul – Edi unuia obisnuit sa gandeasca nu mai are sa-i spuna nimic esential. Cel putin in ultimii ani ,de cand il urmaresc,dupa cum ar spune cei de la „pasarea colibri”,a facut cateva salturi mortale pe care cred ca le-au sesizat foarte putini.

  8. taranprost0 says:

    Ma intereseaza mai mult o finala Nadal – Federer la Melbourne decat ce spune Papa s mai ales Danaiata.

  9. taranprost0 says:

    Ma intereseaza mai mult o finala Nadal – Federer la Melbourne decat ce spune Papa s mai ales Danaiata.

  10. Deci Kierkegaard precursor ideologic al ISIS?! Tare asta. Pe cand si alti apologeti dreptcredinciosi??😃

  11. Deci Kierkegaard precursor ideologic al ISIS?! Tare asta. Pe cand si alti apologeti dreptcredinciosi??😃

    Cateva exemple:

    1 Domnul a vorbit lui Moise şi a zis:
    2 „Răzbună* pe copiii lui Israel împotriva madianiţilor, apoi vei fi adăugat la poporul tău.”
    * Num 25:17; Num 27:13;
    3 Moise a vorbit poporului şi a zis: „Înarmaţi dintre voi nişte bărbaţi pentru oştire şi să meargă împotriva Madianului, ca să aducă la îndeplinire răzbunarea Domnului împotriva Madianului.
    4 Să trimiteţi la oaste câte o mie de oameni de seminţie, din toate seminţiile lui Israel.”
    5 Au luat dintre miile lui Israel câte o mie de oameni de seminţie, adică douăsprezece mii de oameni înarmaţi pentru oaste.
    6 Moise a trimis la oaste pe aceşti o mie de oameni de seminţie şi a trimis cu ei pe fiul preotului Eleazar, Fineas, care ducea uneltele sfinte şi trâmbiţele* răsunătoare.
    * Num 10:9;
    7 Au înaintat împotriva Madianului, după porunca pe care o dăduse lui Moise Domnul, şi au* omorât pe toţi** bărbaţii.
    * Deut 20:13; Jud 21:11; 1 Sam 27:9; 1 Imp 11:15; 1 Imp 11:16; ** Jud 6:1; Jud 6:2; Jud 6:33;
    8 Împreună cu toţi ceilalţi, au omorât şi pe împăraţii Madianului: Evi*, Rechem, Ţur, Hur şi Reba, cei cinci împăraţi ai Madianului; au ucis cu sabia şi pe Balaam**, fiul lui Beor.
    * Ios 13:21; ** Ios 13:22;
    9 Copiii lui Israel au luat prinse pe femeile madianiţilor cu pruncii lor şi le-au jefuit toate vitele, toate turmele şi toate bogăţiile.
    10 Le-au ars toate cetăţile pe care le locuiau şi toate ocoalele lor.
    11 Au* luat toată prada şi toate jafurile de oameni şi dobitoace,
    * Deut 20:14;
    12 şi pe cei prinşi, prada şi jafurile le-au adus lui Moise, preotului Eleazar şi adunării copiilor lui Israel, care erau tăbărâţi în câmpia Moabului, lângă Iordan, în faţa Ierihonului.
    13 Moise, preotul Eleazar şi toţi mai-marii adunării le-au ieşit înainte, afară din tabără.
    14 Şi Moise s-a mâniat pe căpeteniile oştirii, pe căpeteniile peste o mie şi pe căpeteniile peste o sută care se întorceau de la război.
    15 El le-a zis: „Cum? Aţi lăsat cu viaţă pe toate* femeile?
    * Deut 20:14; 1 Sam 15:3;
    16 Iată*, ele sunt acelea care, după cuvântul** lui Balaam, au târât pe copiii lui Israel să păcătuiască împotriva Domnului, în fapta lui Peor, şi atunci a izbucnit urgia† în adunarea Domnului.
    * Num 25:2; ** Num 24:14; 2 Pet 2:15; Apoc 2:14; † Num 25:9;
    17 Acum dar omorâţi* pe orice prunc de parte bărbătească şi omorâţi pe orice femeie care a cunoscut pe un bărbat culcându-se cu el,
    * Jud 21:11;
    18 dar lăsaţi cu viaţă pentru voi toţi pruncii de parte femeiască şi pe toate fetele care n-au cunoscut împreunarea cu un bărbat.

    Luarea Rabei şi supunerea amoniţilor
    26 Ioab*, care împresura Raba** fiilor lui Amon, a pus mâna pe cetatea împărătească
    *
    27 şi a trimis soli lui David să-i spună: „Am început lupta împotriva Rabei şi am pus stăpânire pe cetatea apelor;
    28 strânge acum cealaltă parte a poporului, tabără împotriva cetăţii şi ia-o, ca să n-o iau eu şi să vină asupra mea cinstea.”
    29 David a strâns tot poporul şi a mers asupra cetăţii Raba; a bătut-o şi a luat-o.
    30 A* luat cununa de pe capul împăratului ei, care cântărea un talant de aur şi era împodobită cu pietre scumpe. Au pus-o pe capul lui David, care a luat o foarte mare pradă din cetate.
    * 1 Cron 20:2;
    31 A scos pe locuitori şi i-a trecut prin fierăstraie, prin grape de fier şi securi de fier şi i-a pus în cuptoarele de cărămizi; aşa a făcut tuturor cetăţilor fiilor lui Amon. David s-a întors la Ierusalim cu tot poporul.

    Prin credinţă, Moise, când s-a făcut mare, n-a vrut să fie numit fiul fiicei lui Faraon,
    25. Ci a ales mai bine să pătimească cu poporul lui Dumnezeu, decât să aibă dulceaţa cea trecătoare a păcatului,
    26. Socotind că batjocorirea pentru Hristos este mai mare bogăţie decât comorile Egiptului, fiindcă se uita la răsplătire.
    27. Prin credinţă, a părăsit Egiptul, fără să se teamă de urgia regelui, căci a rămas neclintit, ca cel care vede pe Cel nevăzut.
    28. Prin credinţă, a rânduit Paştile şi stropirea cu sânge, ca îngerul nimicitor să nu se atingă de cei întâi-născuţi ai lor.
    29. Prin credinţă au trecut israeliţii Marea Roşie, ca pe uscat, pe care egiptenii, încercând şi ei s-o treacă, s-au înecat.
    30. Prin credinţă, zidurile Ierihonului au căzut, după ce au fost înconjurate şapte zile.
    31. Prin credinţă Rahav, desfrânata, fiindcă primise cu pace iscoadele, n-a pierit împreună cu cei neascultători.
    32. Şi ce voi mai zice? Căci timpul nu-mi va ajunge, ca să vorbesc de Ghedeon, de Barac, de Samson, de Ieftae, de David, de Samuel şi de prooroci,</blockquo

    Jonathan Edwards:

    “Reprobate infants are vipers of vengeance, which Jehovah will hold over hell, in the tongs of his wrath, till they turn and spit venom in his face!”

    1785 “Here all judges have a mixture of mercy, but the wrath of God will be poured out upon the wicked without mixture. Imagine yourself to be cast into a fiery oven…and imagine also that your body were to lie there for a quarter of an hour, full of fire, as full within and without as a bright coal fire, all the while full of quick sense; what horror would you feel at the entrance of such a furnace? Oh! Then how would your heart sink if you knew that after millions and millions of ages your torment would be no nearer to an end than ever it was. But your torment in hell will be immensely greater than this illustration represents.” Works, vol. Iii. 260

    “The pit is prepared, the fire is made ready, the furnace is now hot, ready to receive the wicked: the flames do now rage and glow. The God that holds you over the pit of hell, much in the same way as one holds a spider or some loathsome insect, abhors you and is dreadfully provoked…He will trample them beneath His feet with inexpressible fierceness; He will crush their blood out, and will make it fly, so that it will sprinkle His garment and stain all His raiment.” Works, vii. 499.

    “You cannot stand before an infuriated tiger even; what then will you do when God rushes against you in all His wrath?” Sinners in the Hands of an Angry God.” (Do not suppose this kind of preaching no longer fills the pulpits of the world. This sermon is still continuously printed even to this day.)

    Etc.

  12. Ma intereseaza mai mult o finala Nadal – Federer la Melbourne decat ce spune Papa s mai ales Danaiata.

    Tarane, mai bine ai fi cu urechile la Danaiata si ochii pe Papa, ca te prinde decretul in fata televizorului.

  13. Pai chestia asta a priceput-o deja orice enorias din gloata cea mare a lu’ nea’ Danaiata, asa ca nu mai trebe’ sa dovedesti haru’ asta, da’ daca chiar vrei sa dovedesti ceva, atunci dovedeste ca textu’ ramane o aporia indiferent de lentila cu care l-ai citi. Ce zici, te bagi?… 🙂

    23 Isus le-a priceput viclenia şi le-a răspuns: „Pentru ce Mă ispitiţi?
    24 Arătaţi-Mi o lenitla. Al cui chip şi ale cui slove sunt scrise pe ea?” „Ale sfantului de la Maglavit”, au răspuns ei.
    25 Atunci, El le-a zis: „Daţi sfantului pastilele şi Filozofului slava cuvenita fiilor Imparatiei.”

  14. @Edi

    Pai si nu asta fac fii Imparatiei? Dau slava Filosofului, impreuna cu fii veacului acestuia pentru lentilele cazute din cer in curtea Universitatii. Si dovada ca lentilele Filosofului sunt sfinte, drepte si bune este ca si unii si altii ajung la concluzia ca textu’ e numa’ aporie, atata doar ca unii cred in mantuirea prin aporie, pe cand altii cred in mantuirea prin adaptabilitate. Ce sa-i faci, gandirea stiintifica imparte la fiecare dupa cum voieste!… 🙂

    PS. Lentilele Filosofului fac nu doar textu’ aporie, da’ fac si ochii albastrii… 🙂

  15. taranprost0 says:

    Edy- Cand joaca Federer si Dumnezeu ii lasa pe copiii soldati,pe femeile violate de militiile locale si pe indienii din fabricile textile in voia lor si se uita la meci.

  16. Adevarul dueros si repugnant multora e ca prin exemplul sau concret, ISIS ne-a ajutat sa intelegem mai clar Vechiul Test. cu cortegiul interminabil de abominatii greu conceptibile de un om normal la cap…

  17. Da… insa aveti grija sa folositi si rugaciunea cand oferiti Biblia altora… 🙂

    https://www.brainyquote.com/quotes/desmond_tutu_107531

  18. polihronu says:

    Intre timp…

  19. si totusi cum ramane cu edenul daca nu l am inteles cum doamne vom intelege restul

  20. Putem intelge Edenul. Cheia este deconstructia naratiunii.

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: