Shakespeare, adesea te gandesc cu jale…

Othello

Eminescu are acum un motiv in plus sa se gandesca cu jale la Shakespeare. Autorul central al canonului occidental i s-a alaturat saptamana aceasta in groapa comuna a oamenilor albi morti.

Un grup de studenti al prestigioasei University of Pennsylvania au scos (fara permisie) portretul lui William Shakespeare de la intrarea Departamentului de Limba si Literatura Engleza, Muzica si Cinema si l-au inlocuit cu cel al poetei intersectioniste (afro-americana-lesbiana- feminista) Audre Lorde.

Cotidianul The Daily Pensilvenia ne informeaza ca departamentul de engleza a votat sa inlocuiasca portretul lui Shakespeare acum patru ani “pentru a-si afirma angajamentul fata de o misiune mai inclusiva” dar nu a implementat-o. Studentii au luat problema in mainile lor ca reactie la alegerea lui Trump.

Studentii departamentului de limba engleza au declarat “nu ne trebuie Shakespeare”, este “prea iconic”, programa de limba si literatura engleza se ocupa prea mult de “idealuri europene si apusene” , inlocuirea portretului este un act de “culture jamming” (subversiune culturala), si ca ce au facut este “cool” (misto).

Jed Esty, seful departamentului, sustine ca este vorba despre un exercitiu de gandire critica cu cu privire la schimbarea conceptulu de autor literar, istoria limbii, si viata politica a simbolurilor.

Revoluia culturala de la Ivy League ne ajuta sa intelegem afirmatia controversata a lui Horia Patapievici:

Eminescu este cadavrul nostru din debara, de care trebuie să ne debarasăm dacă vrem să intrăm în Uniunea Europeană.

Am inteles ca trebuie sa ne debarasam de Eminescu pentru ca Eminescu este prea roman pentru Uniunea Europeana. Acum intelegem ca adevaratul motiv este acela ca Eminescu este prea european. Problema cu Uniunea Europeana nu este antinationalismul ci anti-eurocentrismul. La fel ca Shakespeare, Eminescu reprezinta acela “idealuri europene si apusene”, impotriva careia se ridica atat Uniunea Europeana si neo-liberalismul/conservatorismul american, si care constau in proeictul Apusului de a crea o cultura universala bazata pe credinta in universalitatea ratiunii.

Intorcandu-ne la revolutia culturala din America, la baza ei se afla cliseul “dead white males”, formulat de Jay Stevenson intr-o carte sub titlul sugestiv: The Complete Idiot’s Guide to English Literature.

In the postmodern period … traditional literature has been found to have been written by „dead white males” to serve the ideological aims of a conservative and repressive Anglo hegemony … In an array of reactions against the race, gender, and class biases found to be woven into the tradition of Anglo lit, multicultural writers and political literary theorists have sought to expose, resist, and redress injustices and prejudices.

La care John Searle, un clasicist, raspunde:

There is a certain irony in this [i.e., politicized objections to the canon] in that earlier student generations, my own for example, found the critical tradition that runs from Socrates through the Federalist Papers, through the writings of Mill and Marx, down to the twentieth century, to be liberating from the stuffy conventions of traditional American politics and pieties. Precisely by inculcating a critical attitude, the „canon” served to demythologize the conventional pieties of the American bourgeoisie and provided the student with a perspective from which to critically analyze American culture and institutions. Ironically, the same tradition is now regarded as oppressive. The texts once served an unmasking function; now we are told that it is the texts which must be unmasked.

Punctul pe I. Si daca asa stau lucrurile, nu cumva revolutia culturala din America, ca si “imbogatirea” culturala a Europei, este de fapt o revolutie culturala maoista care deschide calea catre un nou totalitarianism? Este de fapt sinucidera acelui spirit inchizitiv care de la Socrate la Marx si Nietzsche nea-a invatat sa smulgem masca oricarei religii si ideologii de pe chipul hidos al puterii.

Dar, dacă sarea îşi pierde gustul, prin ce îşi va căpăta iarăşi puterea de a săra? Atunci nu mai este bună la nimic, decât să fie lepădată afară şi călcată în picioare de oameni.

Anunțuri

6 Responses to Shakespeare, adesea te gandesc cu jale…

  1. Sa rupem masca si de pe chipul hidos a sistemului de putere lui Marx si Nietzsche. Au fost promotorii oranduirilor sociale care, asemenea Marelui Inchizitor, i-au cerut lui Hristos :”«Du-te şi să nu mai vii… să nu mai vii… niciodată, niciodată.» Si Hristos tacut s-a retras. Fara El totul a fost permis … absolut totul .
    Ivan Karamazov , adesea te gandesc cu jale …

  2. Nu stiu de Marx, dar Nietzsche nu cred ca poate fi facut raspunzator pentru ororile nazismului. Nietzsche, ca si Marx, sunt ganditori de secol 19. Sigur ca anumite interpretari radicale ale scrierilor lor pot sa duca la sisteme hidoase de care spuneti, dar cred ca e totusi prea mult sa facem niste filosofi de secol 19 raspunzatori pentru marile genociduri ale secolului 20. Fiindca asa am putea merge pana la Platon. Este adevarat, cum spunea si dl Edi Constantinescu, ca marile totalistarisme ale secolului 20 au avut un caracter filosofic. S-a ucis fara limita pentru „a distruge omul asa cum este ca sa se faca loc omului asa cum trebuie”. Dar sa nu uitam ca si inchizitia catolica in Evul Mediu a procedat la fel, iar la baza actiunilor inchizitiei nu s-a mai aflat Marx sau Nietzsche ci Biblia insasi. O sa-mi raspundeti ca ei au interpretat gresit Biblia. Insa nu e mai putin adevarat ca in Biblie, atat in Vechiul cat si in Noul Testament exista versete din belsug care pot justifica activitatea Inchizitiei. Luati ca exemplu aceste versete din Pavel, Corinteni : 1.Îndeobşte se aude că la voi e desfrânare, şi o astfel de desfrânare cum nici între neamuri nu se pomeneşte, ca unul să trăiască cu femeia tatălui său.
    2. Iar voi v-aţi semeţit, în loc mai degrabă să vă fi întristat, ca să fie scos din mijlocul vostru cel ce a săvârşit această faptă.
    3. Ci eu, deşi departe cu trupul, însă de faţă cu duhul, am şi judecat, ca şi cum aş fi de faţă, pe cel ce a făcut una ca aceasta:
    4. În numele Domnului nostru Iisus Hristos, adunându-vă voi şi duhul meu, cu puterea Domnului nostru Iisus Hristos,
    5. Să daţi pe unul ca acesta satanei, spre pieirea trupului, ca duhul să se mântuiască în ziua Domnului Iisus.
    Ultimul verset, sa dati trupul satanei, spre pieirea trupului ca sa izbaviti sufletul, suna perfect pentru a justifica crimele Inchizitiei. Si e Pavel, sa nu uitam.

  3. Mariana,

    Isus nu a plecat intristat ci l-a sarutat pe buze pe marele inchizitor, de unde intelegem ca i-a oferit cel putin simpatia, daca nu aprobarea. Marele inchizitor este reprezentantul absolutismului tzarist-pravoslav pe care il sustine si Dostoievsky. Omul a fost un psiholog genial si un mare scriitor, dar din punct de vedere politic a fost un ultra-reactionar. Stalin si-a construit propriul cult sub influenta scrierilor lui.

    Adevaratul Marx (nu cel pe care l-am invatat la ora dr socialism) ne-a invatat sa vedem intersele economice in spatele politicii, si interesele politice in spatele ideologiei, inclusiv in socialism. Nietzsche ne-a invatat sa vedem lupta pentru anularea individului in spatele moralei de turma.

  4. AV,

    Sau „siliti-i sa intre”, alta justificare pentru intoleranta religioasa.

  5. adabnerth says:

    Edi ,ce parere ai de o astfel de atmosfera, la o universitate americana?

  6. Partea cea mai trista este lașitatea securitații și administrației care se tem să nu fie percepuți ca rasiști.

Lasă un răspuns:

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: